Seuraa 

Siis eikö synnytyksen kesto lasketa siitä kun säännölliset supistukset alkavat?! Ja ainakin mun tapauksessa ilmotin tuon ajan (suunnilleen) kun synnärille saavuin. Ilmotin siis ajaksi n. klo 23 ja vauva syntyi lopulta seuraavana päivänä 18.30, eli tuostahan tulisi 19,5h synnytyksen kestoksi. Mulla kuitenkin äitiyskortissa lukee avautuminen 11h15min, ponnistus 20min ja jälkeiset 10min, eli kokonais kesto ois ollu 11h45min. En voi käsittää miten ovat tuon laskeneet?!! Mulla kuitenkin mielestäni supisteli tosi säännöllisesti tuon koko yön synnärillä, sellasta tuskaa se oli ettei sitä ihan hevillä pääse unohtamaan :/ Mutta heidän mukaansa ovat olleet sitten säännöllisiä ilmeisesti vasta aamu kuudesta-seitsemästä... En ymmärrä.

Tietääkö joku viisaampi miks on laskettu tuolleen ihmeellisesti vai voiko olla virhe? Eihän tää mikään maailmaa kaatava asia oo, mutta jääny vaan vaivaamaan.

Kommentit (17)

Mulla aloitettiin laskemaan siitä, kun itse kerroin, milloin supistukset tulivat säännöllisesti alle 10 minuutin välein kotona. Synnytyksen kokonaiskesto 11h30min. Synnytys alkoi siis klo 10 aikaan aamulla (oikeestaan suppareita oli edellisillasta lähtien, mutta harvemmin kuin 10min) ja lapsi syntyi 23 jälkeen. Kalvot puhkaistiin n.klo 21(?)

mutta itsekin sitä hieman ihmettelin. Itselläni meni lapsivedet ilman ensimmäistä supistustakaan tiistaiammupäivällä ja supistukset alkoivat sitten iltapäivästä osastolla. Ne olivat kuitenkin niin epäsäännöllisiä, joten niistä ei tietenkään vielä laskettu synnytystä alkaneeksi.

Illalla siinä klo 20 aikaan supistukset tulivat kuitenkin säännöllisesti noin 5 minuutin välein ja olivat todella kivuliaita. Lopulta puolenyön aikaan laittoivat supistuskäyrälle ja yhden maissa yöllä tehtiin sisätutkimus, jossa todettiin kohdunsuun olevan auki 1-2 sormelle, jonka jälkeen pääsin synnytyssaliin.

Silloin kun kätilö tuli meitä hakemaan synnytysosastolle niin hoitaja sanoi, että synnytys on käynnistynyt suurinpiirtein puolenyön aikaan ja siitä onkin laskettu synnytyksen kesto. Olen itsekin miettinyt, että mihin ne 4 kivuliasta tuntia ovat kadonneet synnytyksen kestoa laskettaessa ja arvaillut, että josko kyse olisi siitä milloin kohdunsuun on alkanut avautumaan tms. Eli kun klo 1 on ollut auki 1-2 sormelle niin arvioivat, koska supistukset ovat alkaneet avaamaan kohdunsuuta. Tämä oli siis vain villi arvaus, en tosiaan tiedä miten asia todellisuudessa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

(sitten kun saatiin alkamaan) säännöllisiä, mutta synnytyksen kesto aloitettiin laskemaan vasta sitten kun supistuksetalkoivat avata kohdunsuuta. Mulla valitettavasti 19 tunnin tuskan jälkeen todettiin, ettei kohdunsuu supistuksista huolimatta avaudu kuin kuuteen senttimetriin ja näin ollen päädyttiin kiireelliseen sektioon.

Ilmeisesti ovat sitten laskeneet munkin tapauksessa tuosta kun kohdunsuu alkoi avautumaan, koska jos en nyt ihan väärin muista, niin alussa ei meinannut millään lähteä avautumaan, tai siis ainakin tooooosi hidasta oli. Loppu menikin sitten hirmu vauhdilla. Niin sen täytyy olla! :)

Kiitos kommenteista!

Mulla alkoivat supistukset noin tunti vesien menosta, aluksi 5 min välein. Kohdunsuu oli n. sentin auki. Synnytyksen kesto, 11,5 h, laskettiin supistusten alkamisesta.

kun oiheasti synnytys kesti 15h 42min jos lasketaan siitä että supistukset tuli säännöllisesti alle 10min välein. Papereissa kuitenkin on 4h ja jotain kesto. Ero johtuu siitä että menin aamuyön pimeinä hetkinä torkahtamaan puoleksi tunniksi - kiitos petidiinin - ja kätilö alkoi laskea synnytyksen kestoa vasta heräämiseni jälkeen. Ilmeisesti synnyttävä nainen ei voi nukkua edes lääketokkurassa...

kätilä vain toteisi , ettei papereihin voida kirjoittaa montaa vuorokautta; ( Synnytys käynnistettiin ja supistukset tulivat oksitosiinen voimilla todellakin tiuhaan ja tuskaisesti, mutta tosiaan kohdun suun avautumista ei tapahtunut mitään moneen.. moneen.. moneen moneen... tuntiin. . Edellisessä synnytyksessä menivät vedet ja säännölliset supistukset myös kestivät kuusi tuntia ennekuin ensimmäinenkään sentti oli auennut. Omasta mielestäni olen todellakin synnyttänyt reippaasti kellon ympäri, mutta papereilla kaikki on sujunut suht nopeasti. Huokaus.

Mä kärsin supistuksista oman laskuni mukaan 23h 40 min, mutta neuvolakortissa on " vain" 12h 40 min. Eli mulla alettiin laskemaan avautumisvaihetta siitä kun supistukset tuli alle 10 minuutin...Mä kippuroin kotona 11 tuntia, kun supisteli kymmenen minsan välein ja kun aamulla lähdettiin sairaalaan, niin välikin lyheni heti kuuteen minuuttiin :)

Sasuliini ja Eetu 3 kk ja risat...

vissiin niin tarkkaa toi laskeminen, mulla laskettiin tästä toisesta siitä kun sanoin supistusten alkaneen (olin siinä luulossa et kello oli jotain 2 sillon ku kysyttiin..ja kun oli lähdetty heti kotoa laskeskelin siinä sitten et supparit olis alkanut 1.30..no kello olikin sairaalaan tultaessa melkein 4..eli ne supparit alkoikin sitten 3 jälkeen..)

tyttö syntyi sitten 7.33 ja siitä sitten saatiin papereihin 6 h ja risat kun laskettiin tosta kun sanoin ton väärän kellonajan (oikea kesto oli jotain 4 h)..kätilön kanssa huomattiin virhe kun käytiin synnytystä läpi ja todettiin että ihan sama mitä papereissa lukee kun vauva on jo sylissä :) eli paperihin jäi toi 6 h 10 min..

t.anni ja tuore vappuneiti 1 vko

ja yön yli karvistelin supistusten kanssa, olivat säännöllisiä, aamulla olin 4 cm auki ja pääsin saliin. Edelleen kärvistelin supistusten kanssa. Synnytyksen laittoivat kuitenkin alkaneeksi kun puhkaisivat kalvot olessani 6 cm auki, noin puolen päivän aikaan. Synnytys kesti papereiden mukaan 4 h. Mielestäni kuitenkin pitempään:)

...jos mulla olisi laskettu synnytyksen alku säännöllisistä supistuksista, synnytykseni olisi kestänyt noin 3 kuukautta! Mielestäni tuo kesto lasketaan lapsivesien menosta tai kalvojen puhkaisusta. Itselläni vedet menivät kymmeneltä aamulla, poika syntyi seitsämän jälkeen illalla ja kuten kortissakin lukee, synnytys kesti 9 tuntia 15 minuuttia. Eli alkoi kun vedet menivät ja loppui kun vauva ja istukkakin olivat onnellisesti masun ulkopuolella! :)

Mulla vedet meni 03 yöllä. Puolen päivän maissa eli klo 11:30 alkoi supistukset 10min välein ja suunnilleen parin tunnin päästä alko tulee tiheemmin ja klo 14 olin 3cm auki. 17:28 tyttö sit syntyi.

6h siis kokonaiskestoksi. Jos laskettais siitä kun supistuksia tuli tiheemmin niin sithän olis peräti 3,5h ensisynnyttäjällä! HUH!

Mulla synnytyksen kestoks tuli siis 6h eli siitä laskettiin ku ekat supistukset alko. Jos vesien menosta olis laskettu niin 14,5h olis kestäny. Mut musta olis outoa jos siitä olis laskettu kun ei ollut mitään kipuja ennen supistuksia, odottelua vaan milloin supistukset alkaa.

Osastolla oli samaan aikaan nainen kellä vedet oli mennyt jo useampi vrk sit ja oli antibiottikuurilla ettei tulis tulehtusta (en tajua miks eivät käynnistäneet). Sillähän olis sit huiman pitkä synnytys.

Tosi outoa, et tässä ei oo mitään yhteistä käytäntöä vaan tuntuu vaihtelevan tapauskohtaisesti.

Mitä merkitystä on käytännön elämässä mikä aika on synnytyskertomukseen laitettu synnytysajaksi?

Kun joku sanoi että meni nukahtamaan ja näinollen ei saanut oikeaa synnytysasikaa korttiin? En ymmärrä mitä väliä tai merkitystä on korttiin merkatulla synnytysajalla?Voiko joku selventää?

Lainaus:

Mielestäni tuo kesto lasketaan lapsivesien menosta tai kalvojen puhkaisusta.

Minulta kysyttiin synnärille mennessä, että milloin alkoi supistukset tulla 5 min välein (olin 3 cm auki), ja se aika merkittiin alkamisajaksi. Vedet meni sitten avautumisvaiheen lopuksi eli synnytyksen kesto olisi ollut tuolla tavalla aika minimaalinen. Todellisuudessa meni kuitenkin se n. 14 h (16 h 10 minuutin säännöllisistä supistuksista). Mihinkään kalvojen puhkaisuun en olisi suostunut ihan vähällä.

jos synnytyksen kesto laskettaisiin kalvojen puhkaisusta tai lapsivesien menosta, niin mulla synnytys kesti muutaman tunnin...vaikka oikeesti kärvistelin kipeiden ja säännöllisten supistusten kanssa 19h..Tyksissä ainakin lasketaan säännöllisistä supistuksista.

...käy aika selväks et laskemistapa tosiaan vaihtelee tapauskohtasesti. Aika jännä juttu. Ja tosiaan jos mullakin ois tuo kesto laskettu vesien menosta niin ois kestoks tullu vaan pari tuntia.

MiniK:

Lainaus:

Mitä merkitystä on käytännön elämässä mikä aika on synnytyskertomukseen laitettu synnytysajaksi?

Kun joku sanoi että meni nukahtamaan ja näinollen ei saanut oikeaa synnytysasikaa korttiin? En ymmärrä mitä väliä tai merkitystä on korttiin merkatulla synnytysajalla?Voiko joku selventää?

Eihän sillä mitään varsinaista merkitystä varmasti kellekkään olekaan, mutta mua ainakin jäi vain vaivaamaan tuo asia ja sen epäloogisuus, siksi täältä asiasta kyselin. Ei todellakaan haittaa yhtään vaikka siellä kortissa väärä aika sattuis olemaankin :)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat