Nuorena lapset saaneen naisen työnhaku: kertoako perhevapaista (aukoista CV:ssä) vai ei?
Ongelmani on seuraavanlainen:
Olen saanut lapseni ennen yliopisto-opintoja ja niiden aikana. Perhetilanteen vuoksi en ole voinut työskennellä opintojen ohella ja opinnot kestivät n. 8 vuotta eli hieman normaalia pidempään.
Kannattaako minun laittaa maininta niistä vuosista, jotka olen ollut vanhempainvapaalla, CV:hen vai ei?
Tässä on kaksi uhkakuvaa:
- Jos en laita, työkokemuksen puute ja opintojen kesto voivat nostaa kysymyksiä.
- Jos laitan, tulen paljastaneeksi että minulla on lapsia (= uhka työnantajalle mm. sairaspoissaolojen takia yms.).
Toisaalta lapsista kannattaisi ehkä tilanteessani kertoa ja tehdä selväksi, että vaikka olen n. kolmekymppinen vastavalmistunut nainen niin lapsihommat on jo paketissa.
Mitä olette mieltä?
Kommentit (22)
Kysyttäessä vastaat että lapset. Kun olet vielä noin "nuori" niin sinut palkataan varmemmin kuin ne joilla ei lapsia vielä ole, koska lapsen sairaudet kestää usein vain muutaman päivän, ei montaa vuotta.
No onhan se nyt ihan normaalia olla perheellinen, ei kai kukaan työnantaja sitä pelkää. Voit jättää aukot, mutta niistä kyllä kysytään mahdollisessa haastattelussa. Sinuna mainitsisin heti.
Rehellisyys ennen kaikkea. Olen aina laittanut CV:hen vanhempainvapaat eikä ole ollut ongelmaa.
Sitä paitsi perhesuunnitteluun liittyvät kysymykset ovat työhaastattelussa laittomia vaikka niitä välillä kysytäänkin.
Laittaisin ja laitoin. Ei ollut ongelma. Lähinnä vain olivat kiinnostuneita onko lapsillani jo päivähoitopaikka, että voin varmasti aloittaa silloin kun työ alkaisi.
Ja siis sain työn. 5 vuotta olin lasten kanssa kotona sitä ennen.
Itse sanoisin, että nyt on ihanteellinen aika siirtyä työelämään kun lapset on jo tehty.
Kyllä mä laittaisin ilman muuta lapset, selviäähän se silloin viimeistään, jos saat työpaikan. Ei toi 8 vuotta ole mikään pitkä aika yliopistossa, erityisesti, kun olet saanut ja hoitanut lapset. Mulla oli sama tilanne, sain ekan lapseni ennen opintoja ja toisen opintojen aikana, sitten tein alan töitä aika monta vuotta, ennen kuin valmistuin. Ja sitten sain kolmannen lapseni. Ja nyt vanhemmat on aikuisia ja jo työelämässä ja nuorimmainen vielä täällä kotona.
Onnea ap:lle valmistumisen johdosta ja menestystä työnhakuun!
Työnantajalle Kannattaa jokatapauksessa kertoa että on perheellinen sillä tulee se ilme joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.
Ehdottomasti mainitsisin. Parempi niin, että lapset on jo tehty.
Vierailija kirjoitti:
En osaa valitettavasti auttaa mutta tuli vaan mieleen, että miehet pääsee tässä asiassa niin helpolla. Niiden ei tarvi murehtia tällaisia kysymyksiä ollenkaan, senkus hakevat vaan!
Vuosikausien kotona makaaminen on vienyt voimat niin, että on vaikeaa vastata kysymykseen aukoista cv:ssä?
Miehet tosiaankin hakee vaan, ja niin voivat tehdä naisetkin.
Uhriudu vähän lisää, elätti.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle Kannattaa jokatapauksessa kertoa että on perheellinen sillä tulee se ilme joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.
Miten niin? Ei mun työpaikalla tiedä kukaan, että mulla on lapsi.
Ole vain ylpeä siitä, että sait multitaskattua opintoja ja pikkuvauva-arkea! Se osoittaa päättäväisyyttä ja stressinsietokykyä ja aikataulujen hallintaa. Tottakai se kannattaa mainita. Lisäksi se, että et nolostele valintojasi on tärkeää. Ettet alta kulmain vain mainitse "jos sattuu tulemaan" puheeksi.
Kannattaa laittaa, yhtään asiaan paneutuva rekrytoija huomaa kyllä aukot cv:ssä tai opintojen venymisen ja olettaa, että olet ollut työttömänä tai ollut saamaton opiskelija. Se on aika paljon ikävämpi juttu kuin että on saanut lapsia. Toki jos on ihan oikeesti paneutuva rekrytoija niin hän kyllä haastattelussa kysyy asiasta, ja saat kertoa lapsista joka tapauksessa.
T. Rekrytoija
Olen aina laittanut lasten syntymävuodet näkyville. Eli minulla on kohta perhe, sinä maininta avioliitto, pojat syntynyt 2000 ja 2008. Eli ei tarvitse erikseen mainita aukoista. Ei ole ollut mitään ongelmia. Tsemppiä työnhakuun
Vierailija kirjoitti:
Olen aina laittanut lasten syntymävuodet näkyville. Eli minulla on kohta perhe, sinä maininta avioliitto, pojat syntynyt 2000 ja 2008. Eli ei tarvitse erikseen mainita aukoista. Ei ole ollut mitään ongelmia. Tsemppiä työnhakuun
Näin olen minälin tehnyt. Listaan muutenkin vain haettavan työtehtävän kannalta merkitykselliset työtehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa valitettavasti auttaa mutta tuli vaan mieleen, että miehet pääsee tässä asiassa niin helpolla. Niiden ei tarvi murehtia tällaisia kysymyksiä ollenkaan, senkus hakevat vaan!
Vuosikausien kotona makaaminen on vienyt voimat niin, että on vaikeaa vastata kysymykseen aukoista cv:ssä?
Tiiätkö, sun asenteesi on suora vastaus kysymykseen siitä, syrjitäänkö naisia työelämässä ja minkä takia.
Miksi mainita lapset syntymävuosineen cv:ssä tai että on naimisissa ? Miksi pitäisi mainita äitiysloma tai hoitovapaa cv:ssä. Ei miehet mieti edes mainitsemansa tuollaisia asioita hakiessaan töitä niin miksi ihmeessä naisten pitäisi mainita ?
Vierailija kirjoitti:
Ongelmani on seuraavanlainen:
Olen saanut lapseni ennen yliopisto-opintoja ja niiden aikana. Perhetilanteen vuoksi en ole voinut työskennellä opintojen ohella ja opinnot kestivät n. 8 vuotta eli hieman normaalia pidempään.
Kannattaako minun laittaa maininta niistä vuosista, jotka olen ollut vanhempainvapaalla, CV:hen vai ei?
Tässä on kaksi uhkakuvaa:- Jos en laita, työkokemuksen puute ja opintojen kesto voivat nostaa kysymyksiä.
- Jos laitan, tulen paljastaneeksi että minulla on lapsia (= uhka työnantajalle mm. sairaspoissaolojen takia yms.).Toisaalta lapsista kannattaisi ehkä tilanteessani kertoa ja tehdä selväksi, että vaikka olen n. kolmekymppinen vastavalmistunut nainen niin lapsihommat on jo paketissa.
Mitä olette mieltä?
Mainitsin lapset lyhyen kylmästi syntymävuosilla, en eritellyt ovatko tyttöjä vai poikia ja pääsin haastatteluihin ja työnsyrjään kivuttomasti. Vain kerran on työnantaja tarkemmin kysynyt perheestäni mutta silloinkin olin jo palkattuna heille. Meillä hoidin minä vauva-ajan ja mies sairauspoissaolot lasten takia sitten kun itse olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mainita lapset syntymävuosineen cv:ssä tai että on naimisissa ? Miksi pitäisi mainita äitiysloma tai hoitovapaa cv:ssä. Ei miehet mieti edes mainitsemansa tuollaisia asioita hakiessaan töitä niin miksi ihmeessä naisten pitäisi mainita ?
Olen maininnut syntymävuodet, koska lapset ovat osa elämääni ja aikuisvuosiani ja olennaisesti vaikuttaneet CV:n karttumiseen.
Kolme kertaa olen hakenut työtä, kolme kertaa olen päässyt haastatteluun ja kolme kertaa tullut valituksi.
Itse en ainakaan jatkossakaan luovu syntymävuosien laittamisesta, jos vielä tästä positiosta haluan muualle hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiiätkö, sun asenteesi on suora vastaus kysymykseen siitä, syrjitäänkö naisia työelämässä ja minkä takia.
Nytkö implikoit sitä, että miehet ja naiset eivät joudu ihan samalla tavalla hakemaan työpaikkoja?