Miksi varastoraudan puutteesta ei saa keskustella täällä?
Kommentit (32)
Vaikka nää loputtomat ferritiiniketjut ärsyttääkin niin ärsyttää moni muukin ketju, kuten "en uskalla tehdä lasia koska....", jossa puolet ajasta joku mistään ymmärtämätön taliaivo spämmää ketjusssa, että kaikki synnyttäneet on "löysiä", minäpäs olen "kireä" lapseton, vaikka aiheena on synnytyspelko. En sitten vain seuraa kyseistä ketjua enää, harmi sinänsä. Että saisi mun puolesta olla yksi ferritiiniketju, joka on ja pysyy vaikka nimellä "Pieni "avautuminen" varastoraudasta" Kaikki, jotka eivät jaksa joka päivä lukea aiheesta voivat jättää klikkaamatta ja kaikki jotka jaksavat löytävät toisensa ilman miljoonannetta avausta "Oletko jo mitannut varastorauta-arvosi?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin että siellä on jaettu sellaisia neuvoja, joilla voi saada pahaa aikaiseksi. Esim. rautalisää ei saa aloittaa ilman että asiasta on ensin juteltu lääkärin kanssa.
Mites pääsee sinne lääkäriin? Itse juuri yritin päästä, eikä puhelinta lähemmäs päässyt kun jo siellä puhelimessa tehtiin terveydenhoitajan diagnoosi että ihan normaali. No, rauta oli alarajalla eli normaali mutta suunta siitä on vain alaspäin koska se oli tippunut jo viimevuodesta. Eli sinun ohjeitesi mukaan minun pitäisi vain odottaa kunnes olen niin aneeminen että en jaksa nousta sängystä, niin sitten pääsee lääkäriin. Syynä minulla raudan tippumiseen on varmaankin runsaat kuukautiset, sillä vuosi sitten imetin ja kuukautiset alkoivat myöhemmin siitä eli se on ainoa mikä on muuttunut.
Mikä sun ferritiiniarvo sit oli?
No en tiedä kun lähettifirma ei ole tuonut pakettia, ja olen saanut lekurilta vain perusverenkuvan. Ja tuo kotitesti kertoo vain onko yli vai alle20 ferritiini. En tiedä, mitä sitten teen jos ferritiini on alle 20, jos soitan uudelleen terkkariin niin laittavatko jo hörhökategoriaan,
Ehkä syön 3kk kuurin rautaa ja katson sitten uudelleen tuolla testillä.
Mutta jos lehtijutuissa on että ”raudanputteen syyt tulisi aina selvittää”, niin ei päde julkiseen terveydenhoitoon noin yleensä. Olen teininä syönyt rautaa kun olin aneeminen, mutta ei sitä mitenkään tutkittu, kysyttiin että onko runsaat kuukautiset ja syötkö hyvin, siinä se. Hb tutkittu sirmesta lähes aina ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nää loputtomat ferritiiniketjut ärsyttääkin niin ärsyttää moni muukin ketju, kuten "en uskalla tehdä lasia koska....", jossa puolet ajasta joku mistään ymmärtämätön taliaivo spämmää ketjusssa, että kaikki synnyttäneet on "löysiä", minäpäs olen "kireä" lapseton, vaikka aiheena on synnytyspelko. En sitten vain seuraa kyseistä ketjua enää, harmi sinänsä. Että saisi mun puolesta olla yksi ferritiiniketju, joka on ja pysyy vaikka nimellä "Pieni "avautuminen" varastoraudasta" Kaikki, jotka eivät jaksa joka päivä lukea aiheesta voivat jättää klikkaamatta ja kaikki jotka jaksavat löytävät toisensa ilman miljoonannetta avausta "Oletko jo mitannut varastorauta-arvosi?"
ihanaa löytää että jotain toistakin ärsyttää tuoen uskalla lasta ketju, yritin jopa nostaa keskustelua että se ärsyttää niin eikö se ärsytysketju poistunut alle tunnissa.
Mutta tosiaan ferritiinistä voisi olla muutama ketju, ei niin että samat tekstit monissa.
Miksette rautahullut perusta jotain OFFICIAL-ketjua jossa jauhatte tuota asiaa? Ettei tarvi aloittaa aina uutta ja sitten narista kun ne poistetaan.
Oiskohan syynä see että se aihe on jauhettu loppuun siitä purukumista on mennyt maku !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin että siellä on jaettu sellaisia neuvoja, joilla voi saada pahaa aikaiseksi. Esim. rautalisää ei saa aloittaa ilman että asiasta on ensin juteltu lääkärin kanssa.
Mites pääsee sinne lääkäriin? Itse juuri yritin päästä, eikä puhelinta lähemmäs päässyt kun jo siellä puhelimessa tehtiin terveydenhoitajan diagnoosi että ihan normaali. No, rauta oli alarajalla eli normaali mutta suunta siitä on vain alaspäin koska se oli tippunut jo viimevuodesta. Eli sinun ohjeitesi mukaan minun pitäisi vain odottaa kunnes olen niin aneeminen että en jaksa nousta sängystä, niin sitten pääsee lääkäriin. Syynä minulla raudan tippumiseen on varmaankin runsaat kuukautiset, sillä vuosi sitten imetin ja kuukautiset alkoivat myöhemmin siitä eli se on ainoa mikä on muuttunut.
Jos ei siis tiedä syytä raudan puutokselle, niin tosiaan pitäidi päästä tutkimuksiin, mutta sinne ei aina pääse ilman että vaatimalla vaatii. Rauta voi olla alhaalla b12 puutoksestakin joka taas voi johtua vaikka helikobakteeristakin tai huonostaruokavaliosta eli syitä on monia.
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan syynä see että se aihe on jauhettu loppuun siitä purukumista on mennyt maku !
Onpa muuten ikävästi raudanmakuinen purkka.
Tää on taas näitä muoti-ilmiöitä. Joka toisella on se, ihan kun aiemmin d-vitamiinin puutos, erityisherkkyys, kilpirauhasen vajaatoiminta... juu varmasti paljon näitä on oikeastikin, mutta puhe lisää näitä kotitohtorointeja myös.
Vierailija kirjoitti:
Tää on taas näitä muoti-ilmiöitä. Joka toisella on se, ihan kun aiemmin d-vitamiinin puutos, erityisherkkyys, kilpirauhasen vajaatoiminta... juu varmasti paljon näitä on oikeastikin, mutta puhe lisää näitä kotitohtorointeja myös.
Älä pilaa iloani!!! Sain pätevän syyn siihen miksi makaan maha höllyen sohvalla vetämässä pizzaa ja rankan sohvaperunoinnin jälkeen nukun 15 h!!! Ferritiini (ei testattu) !!!
Kun ihmisen terveys on täysin eri asia realiteetteineen, kuin muotiilmiöt. Pitäisi viranomaisten tajuta. Suomeen tarvittaisiin laki puoskareita jahtaavista laillistetuista pahantekijöistä terveydenhuollossa ja estää heidän toimintansa. Terveyden pitäisi olla ensijalla. En tiedä mitähän nyt jos rauta arvot on oikesti alhaalla.
Kerran yhteen tutkimukseen mennessä, minua alettiin syyttämään, että menin perusteetta. Hetken päästä kesken kuvauksen muuttuikin ääni kellossa ja alettiin puhua, ettei ongelma korjaudu ilman leikkausta.Eikä korjutunut leikkausellakaan täysin.
Täysin kohtuutonta ettei terveydenhuolto myönnä virheitään. Kyllä ne syyt menee aina potilaan päähän.