Elämme ihan kädestä suuhun ja nyt on vauva tulossa. Miten me selvitään? :(
Ei ollut suuniteltu raskaus, ehkäisy on käytössä ja näköjään kierukka voi pettää. Aborttia en aio tehdä.
Molemmat olemme työttömiä opintojen jälkeen, eikä töitä näytä löytyvän kovin helpolla. Ylimääräisiä menoja meillä ei ole joista voisi karsia. Rahat menee tällä hetkellä: vuokraan, puhelinlaskuihin, sähkölaskuihin, pakollisiin lääkkeisiin, lääkärikäynteihin ja autoon. Auto on "pakollinen " koska muuten emme pääse liikkumaan esim. Lääkäriläynneille. Autoa käytetään niin vähän kuin mahdollista.
Ulkona emme syö, ei ole kalliita harrastuksia, vaatteet ostetaan jo aatteen takia kirppareilta ja elämme muutenkin mahdollisimman vähällä..
Kuun lopussa tilit näyttää plussaa 1-20e per naama.. eli miten tästä vauvan kanssa selvitään..? :(
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mihin valmistuitte? Onko töitä muualla Suomessa, eli olisiko töidenperässä muuttaminen mahdollista.
Aiomme molemmat hankkia uudet ammatit, koska työllisyystilanne on niin huono, mutta se ei ratkaise asiaa kovin nopeasti. Muutto mahdollinen, mutta emme ole valmiit luopumaan tukiverkosta joka meillä täällä on. Ap
Ihan uteliaisuudesta: miksi ehkäisit, jos kuitenkin sitten haluat lisääntyä? Viittaan tuohon lauseeseesi: "Aborttia en aio tehdä".
Onko tuo teidän tilanteenne mielestäsi sellainen, että siihen on lapsen hyvä tulla? Mitä muutoksia olisi tapahduttava ja miten pystytte ne toteuttamaan?
Meinasitteko sitten muuten olla joko loppuiän työttöminä? Pitää teidän joka tapauksessa joko uudelleenkouluttautua tai muuttaa. Nythän se olisi hyvä tehdä, kun toinen on ainakin puoli vuotta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin valmistuitte? Onko töitä muualla Suomessa, eli olisiko töidenperässä muuttaminen mahdollista.
Aiomme molemmat hankkia uudet ammatit, koska työllisyystilanne on niin huono, mutta se ei ratkaise asiaa kovin nopeasti. Muutto mahdollinen, mutta emme ole valmiit luopumaan tukiverkosta joka meillä täällä on. Ap
Kiinnostaa, että miksikä valmistuitte jos molemmat jo luovuttaneet töiden löytymisen suhteen?
Puhelinliittymissä on isot erot. Kannattaa tutkia mikä on halvin teille. Itsellä ollut vuosia liittymä mikä maksaa nyt 24,90 ( aiemmin oli 10-19,90e) ja saa puhua ja tekstistä rajattomasti ja netti samaan.
Taloyhtiön maksuton netti 10 megaa.
Sähköön menee n 20-25 e kk ja on kaikki koneet ja sauna lämpiää 2xvk.
Ruokaa saa iltaisin klo 20 jälkeen 60% alennuksella. Kirpparilta olen löytänyt miltei kaikki vaatteet. Pitää käydä usein niin sattuu löytöjä kohdalle. Kävelen pyöräilen eikä mene matkoihin juurikaan.
Helpompaa teillä on, kun niillä, jotka ovat töissä ja elävät kädestä suuhun. Töissä käyvillä tulot tippuvat lapsen syntymän jälkeen. Lapsi ei itsessään paljoa maksa ja niitä pieniä kuluja kompensoi vähän esimerkiksi lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta: miksi ehkäisit, jos kuitenkin sitten haluat lisääntyä? Viittaan tuohon lauseeseesi: "Aborttia en aio tehdä".
En halunnut tähän elämäntilanteeseen lapsia, mutta aina tiennyt, että jos lapsi on tullakseen niin raskautta halua keskeyttää. Ap
No jos ihan suoraan sanotaan, niin erittäin tiukkaa teillä tulee olemaan, jos ette töitä saa. Kaikki avuntarjoajat ja ruokakassijärjestelmät tulee taatusti tutuiksi, mutta ei tämä yhteiskunta onneksi anna lapsiperheen kuolla nälkään.
Hirveä tilanne, itse varmaan päätyisin sydän verta itkien aborttiin, koska en ikimaailmassa haluaisi saattaa lasta noin köyhiin oloihin. Jo pelkkä köyhyys on äärimmäisen stressaavaa lapsettomillekin ihmisille, puhumattakaan lapsiperheestä.
Toimeentulotuki. Kahdelle aikuiselle ja 1 lapselle jäätävä pakollisten menojen jälkeen n. 1100€. Hyvin pärjäätte.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua lapsia juuri tällä hetkellä, mutta plussan ilmaantuessa testiin abortti voikin tuntua liian lopulliselta ja itselle väärältä vaihtoehdolta. Abortti ei myöskään ole ehkäisykeino tai kevyt varavaihtoehto "no ainahan voi tehdä abortin".
Itse olen siis tehnyt abortin 2011 ja se oli silloin minulle paras vaihtoehto enkä sitä ole aiemmin katunut. Nyt olen tarkoituksellisesti raskaana, enkä 80% varmuudella pystyisi enää koskaan aborttiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä siis jo lapsia ennestään?
Ei ole, kyseessä ensimmäinen raskaus. Ap
Kaikki tulot ja menot paperille. Siis kaikki. Siitä näette mihin varaa. Asumistuki nousee kun perhekoko kasvaa. Tarkistakaa oikeus toimeentulotukeen, se oletettavasti täyttyy. Sossu maksaa myös lääkkeet, lääkärit yms. Eli jos ette läträä alkoholilla, ei peliongelmaa tms. niin pärjäätte ok.
Samalla selvitys alueenne työtilanteesta nyt ja tulevaisuudessa ja kouluttautuminen sen mukaisesti. Olkaa siis aloitteellisia itse tämän suhteen. Hakekaa palkkatukea yms. Yksilöllistä palvelua ei saa, joten ottakaa itse selvää ja kantakaa vastuuta perheenne tulevaisuudesta. Tärkeintä on, että ette oleta mitään vaan perustakaa faktoihin.
Toinen menee töihin. Aivan minne tahansa, nyt ei tarvitse miettiä mikä olisi kivoin lemppariala, vaan ihan mikä tahansa vessansiivous saa riittää. Tarvitsette rahaa, ja työllä sitä saa. Muutatte, jos on pakko, siinähän ei ole mitään ongelmaakaan, kun olette työttömiä ja toinen jää kohta kotiin pitkäksi aikaa. Lapselle on ihan sama missä se asuu, vauva ei kavereita kaipaa.
Tukiverkot ei ole mikään syy jäädä työttömäksi jonnekin korpeen istumaan, minunkin mummolat oli monen sadan kilsan päässä. Ihan normaalia arkea aika monellekin lapsiperheelle. Harva jää vanhempiensa naapuriin. Ja mitä edes teet tukiverkoilla, kun kuitenkin vaan lomailet kotona? Sehän on sinun maksettua vauvanhoitolomaa.
Nyt kun sinulla on hyvää aikaa, voitkin sitten ruveta opettelemaan elämän hallintaa. Ne ovat tärkeitä valintoja, ja vaikuttavat lapsesi koko loppuelämään. Mitään huonoa puolta ei ole siinä, että opettelet hallinnoimaan esim. raha-asioita paremmin.