Oletko joskus maallikkona (tai hoitoalalla mutta vapaalla) joutunut antamaan jonkinlaista ensiapua tai ollut tilanteessa jossa olisi pitänyt antaa ensiapua?
Mitä kävi, mitä teit. Vai teitkö mitään. Ja jos et tehnyt mitään niin idea ei ole syyllistää koska kaikilla ei ole minkäänlaista taitoa antaa ensiapua tai kykyä arvioida tilannetta ja silloin jopa parempi antaa tila muille.
Kommentit (23)
Joskus kauan sitten joku nainen tuupertui kadulle eteeni, yritin herätellä kun luulin että pyörtyi. Ei herännyt ja ihmiset tulivat apuihin ja lopulta joku alkoi elvyttämään kunnes tuli ambulanssi. En tiedä mitä kävi, en tiedä selvisikö.
Sh/th:
auttanut vaikeaa status epilepticus-potilasta, olut kolaripaikalla auttamassa ja elvyttänyt x 2 siviilissä.
Autan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kävi, mitä teit. Vai teitkö mitään. Ja jos et tehnyt mitään niin idea ei ole syyllistää koska kaikilla ei ole minkäänlaista taitoa antaa ensiapua tai kykyä arvioida tilannetta ja silloin jopa parempi antaa tila muille.
Annoin hätökeskuksen ohjeiden mukaan tekohengitystä ja yritin elvyttää kotoa kuolleena löytynyttä puolisoa. Liian myöhään, käskettiin jonkun ajan päästä lopettaa yrittäminen.
Käskettiinkö lopettaa ennen ambulanssin tuloa? Jos näin, niin olipa erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Sh/th:
auttanut vaikeaa status epilepticus-potilasta, olut kolaripaikalla auttamassa ja elvyttänyt x 2 siviilissä.Autan mielelläni.
Kerro vielä tarkemmin, muut saavat hyvää oppia. Mitä teit epileptikolle? Entä mitä teit kolaripaikalla?
Olen joutunut käyttämään it-alan firmassa defibrillaattoria, jollainen sieltä onneksi löytyi taukohuoneesta. Olin firmassa vierailemassa mieheni työpaikalla päivänä jolloin puolisot ja lapset on tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin hätökeskuksen ohjeiden mukaan tekohengitystä ja yritin elvyttää kotoa kuolleena löytynyttä puolisoa. Liian myöhään, käskettiin jonkun ajan päästä lopettaa yrittäminen.
Käskettiinkö lopettaa ennen ambulanssin tuloa? Jos näin, niin olipa erikoista.
Ambulanssi ei tullut, vaan poliisi ja ruumisauto. Itsemurha tukehduttamalla. En ollut ennen nähnyt kuollutta ihmistä, joten minulla ei ollut valmiuksia arvioida tilannetta.
Olen auttanut pyörällä kaatunutta ihmistä joka oli saanut kaatumisesta vertavuotavan haavan päähän. Ensiapuna verenvuodon tyrehdyttäminen painamalla ja sekavan ihmisen pitäminen maassa, olisi halunnut nousta ylös.
Lisäksi olen työn puolesta auttanut ruokaan tukehtuvaa sekä epilepsiakohtauksen saanutta asukasta useaan otteeseen.
Ei taideta laskea ensiavuksi, mutta yhdessä tienvarsisynnytyksessä (en omassa) olen ollut mukana. Sieltä se etupenkille putkahti ennen ambulanssin tuloa.
En ole elvyttämään joutunut, mutta montaa päävamman saanutta olen auttanut ja ambulanssia heille soittanut. Yökerhossa töissä olin vuosia sitten ja töistä kotiin kävellessä matkalta aina silloin tällöin löytyi rotvallin reunaan päänsä lyöneitä. Ja oliko se pari talvea sitten kun oli jäiset ja liukkaat kelit, niin bussipysäkille mennessä löysin vanhemman naisen kaatuneena iso haava päässä ja käsi ilmeisesti murtunut. Häkestä tuli ohjeet että haavaa piti painaa jollain (kaulaliinalla), pitää nainen lämpimänä (takkini käärin naisen ympärille ja pidin häntä "sylissä") ja jutella ja kysellä niitä näitä.
Ap implikoi, että hoitoalan ihmiset ovat todella erityisiä, ja muut ovat maallikkoja?
Kuka tahansa voi käydä, ja joutuu jo työnsäkin puolesta käymään ensiapukurssin.
Vierailija kirjoitti:
Ap implikoi, että hoitoalan ihmiset ovat todella erityisiä, ja muut ovat maallikkoja?
Onko edes mahdollista että joku jo tästäkin onnistuu vääntämään loukkaantumisen? Mielestäni ap ei millään tavoin ylistä tai alista yhtään ketään eikä tässä keskustelussa ole MITÄÄN loukkaavaa KETÄÄN kohtaan. Jos et ole työksesi hoitaja, lääkäri tms niin silloin voidaan hyvin käyttää termiä maallikko vaikka ea-kurssi olisikin käyty.
Huoh av-mammat...kaikesta keksitään ottaa herne sieraimeen.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs helvettiä 😂 Asia pihvi!
Ap
Ja siis itse EN ole hoitoalalla ja tuskin hätätilanteessa paljoakaan osaisin tehdä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko edes mahdollista että joku jo tästäkin onnistuu vääntämään loukkaantumisen? Mielestäni ap ei millään tavoin ylistä tai alista yhtään ketään eikä tässä keskustelussa ole MITÄÄN loukkaavaa KETÄÄN kohtaan. Jos et ole työksesi hoitaja, lääkäri tms niin silloin voidaan hyvin käyttää termiä maallikko vaikka ea-kurssi olisikin käyty.
Maallikko-termi ei liity millään tapaa terveydenhuollon työntekijöihin tai ensiapuun.
Up ja lisää!
Ne jotka jostain termistä jaksavat vääntää niin tehkää uusi keskustelu
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maallikko-termi ei liity millään tapaa terveydenhuollon työntekijöihin tai ensiapuun.
Puhutaanhan sitä maallikkoelvytyksestäkin.
Ja ongelma tässä on?