Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"maassa möyriminen saattaa vähentää lasten riskiä saada nykyajan sairauksia"

Vierailija
09.10.2018 |

"Tutkijat selvittävät, miten multa ja metsänpohja päiväkodin pihalla vaikuttavat lasten immuunijärjestelmän toimintaan ja terveyteen"

https://yle.fi/uutiset/3-10437405

Ja täällä monet mammat paheksuvat päiväkotien ja esikoulujen kurahousupakkoa ja vapautta möyriä pihalla!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä möyrin lapsena maassa, asuttiin myös maaseudulla, niin suurinta huvia oli kavereiden kanssa mm. majojen rakentelu metsässä, navetassa heinäkasoissa hyppiminen jne.

Syksyllä yritettiin saada sammakoita kiinni kuralammikoissa möyryten.

Kotona meillä oli todella sotkuista, eli en hygieniaa ollut lapsena nähnytkään. Ruokakin oli tätä samaa lajia, eli kaukana hyvästä hygieniasta. Pahimmillaan äiti kaapaisi esim. kermaviilistä homeet pois pinnalta, ja laittoi ruoan sekaan (juu, tuota en syönyt kun näin, vaan montakohan homesatsia kerkesin syömään...).

Juuston kanssa tekivät myös samaa, eli homeet leikattiin pois ja napaan vaan 😷

Vaan silti minulle puhkesi keliakia. Pölylle olen myös jonkinsortin allerginen. Eli en ihan osta tätä, että ylihygienia on kaiken pahan alku ja juuri.

Varmaan tässä puhutaan kuitenkin todennäköisyyksistä isossa populaatiossa. Liian siistissä ympäristössä tullee keskimäärin enemmän allergioita ym. kuin mullassa möyrivillä lapsilla.

Vaan silti on osattava selittää myös se, että miksi minulle puhkesi tämä, vaikka ajatus on se, että ylihygienia aiheuttaa näitä.

Ei vaan riitä selitykseksi olankohauttelu ja "no en mää kyl tiijä...". Kun tutkitaan syitä sairauden puhkeamisiin, niin on otettava huomioon myös ne tilanteet, joissa sairaus on puhjennut vaikka olosuhteet olisi mitä suotuisammat sille, että EI puhkeaisi.

Ainakin keliakia periytyvä sairaus, ei se hygienia siihen mitään vaikuta.

Puhkeamismekanismia ei tunneta, mutta tuota ylihygieenisyyttä tarjotaan syyksi. Ja nythän homma on kääntynyt siihen, että ne joille allergoita tai autoimmuunisairauksia eli ole puhjennut, pitävät asiaa omana ansionaan viisastellen niille, joille on puhjennut.

Että hyvä muistuttaa meistä, jotka elimme epähygienisesti ja silti sairastuimme.

Vierailija
22/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä möyrin lapsena maassa, asuttiin myös maaseudulla, niin suurinta huvia oli kavereiden kanssa mm. majojen rakentelu metsässä, navetassa heinäkasoissa hyppiminen jne.

Kotona meillä oli todella sotkuista, eli en hygieniaa ollut lapsena nähnytkään. Ruokakin oli tätä samaa lajia, eli kaukana hyvästä hygieniasta. Pahimmillaan äiti kaapaisi esim. kermaviilistä homeet pois pinnalta, ja laittoi ruoan sekaan (juu, tuota en syönyt kun näin, vaan montakohan homesatsia kerkesin syömään...).

Vaan silti minulle puhkesi keliakia. Pölylle olen myös jonkinsortin allerginen. Eli en ihan osta tätä, että ylihygienia on kaiken pahan alku ja juuri.

Varmaan tässä puhutaan kuitenkin todennäköisyyksistä isossa populaatiossa. Liian siistissä ympäristössä tullee keskimäärin enemmän allergioita ym. kuin mullassa möyrivillä lapsilla.

Vaan silti on osattava selittää myös se, että miksi minulle puhkesi tämä, vaikka ajatus on se, että ylihygienia aiheuttaa näitä.

Ei vaan riitä selitykseksi olankohauttelu ja "no en mää kyl tiijä...". Kun tutkitaan syitä sairauden puhkeamisiin, niin on otettava huomioon myös ne tilanteet, joissa sairaus on puhjennut vaikka olosuhteet olisi mitä suotuisammat sille, että EI puhkeaisi.

Ainakin keliakia periytyvä sairaus, ei se hygienia siihen mitään vaikuta.

Ei se noin mene. Keliakiassakin voi hyödylliset bakteerit pilkkoa niitä haitallisia, suolinukkaa eli villusta tuhoavia osia. Eli erittäin todennäköisesti on merkitystä, kuten tämäkin tutkimus antaa olettaa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26725064

- Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän vanhaksi hyötyä möyrimisestä vielä on? Pitäisikö kouluikäisikin vielä patistaa möyrimään?

Kyllä meillä ainakin koululainen tykkää vielä kaikista kuraleikeistä kotona pihalla, mutta koulun alkamisen myötä kuriksien pukemisesta on nyt syksyllä tullut sellaista ihme vääntöä. Mitä tuon kanssa sitten tekisi.

Vierailija
24/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavasti kerää miinuksia ne viestit joissa kerrotaan, että sairaudet ovat puhjenneet myös ilman ylihygieniaa.

Eli asiasta keskustelu on ok vain, jos saadaan röyhistellä rintaa kertoen "meilläpä ei ole näitä sairauksia, kun ei ole kotona ylisiistiä".

Vierailija
25/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavasti kerää miinuksia ne viestit joissa kerrotaan, että sairaudet ovat puhjenneet myös ilman ylihygieniaa.

Eli asiasta keskustelu on ok vain, jos saadaan röyhistellä rintaa kertoen "meilläpä ei ole näitä sairauksia, kun ei ole kotona ylisiistiä".

Kun ei nämä jutut mene niin, että "koska minulla on näin, niin tutkimustulos ei pidä paikkaansa...". Ylihygieenisissä kodeissa saatta sairastua esim. 3/10, maatiloilla tms. elävistä 1/10. Ei se tietenkään mene niin että optimioloissa kukaan ei sairastuisi.

Vierailija
26/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole sanonut että home on terveellistä

Vierailija
27/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole sanonut että home on terveellistä

home sweet home

Vierailija
28/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möyrimiseen ei tarvita kuravaatteita! Jostain syystä meillä Suomessa oletetaan, että luonnossa leikkimisestä huolimatta ulkovaatteiden tulee säilyä siisteinä, siksi kurahaalari pitää pukea päälle koko vuoden ajan keskikesää lukuunottamatta. Kyseessä on kuitenkin pääosin hoitajien laiskuus: kun jokaisella lapsella on päällä kaksinkertainen vesieriste, niin lapsi ei paljoa liiku vaan pysyy pihassa aika lailla paikallaan.

Jotta luonnosta oikeasti olisi lapselle hyötyä, niin sitä multaa pitäisi saada oikeasti koskea eikä niin, että multaa on vain kurahaalarin ja -hanskojen pinnassa.

Vierailija
29/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös olen kasvanut maalla. Lapioinut paskaa ja pussannut sammakoita. Sain myös allergiat, sitä en vain tiedä olisinko saanut pahemmat allergiat ja mahdollisesti vielä jotain muuta ilman altistusta noille kaikille.

Silti omanikin ovat möyrineet maassa ja syöneet multaa, vaikkei sitä kukaan uskoisi. Me eletään kuitenkin vielä hyvin paljon luonnon keskellä ja silti ollaan saatu leima ylihygienisyydestä.

Vierailija
30/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähipuistoon kaupungissa. Tupakantumpit ja neulat ja sylkylimpit yleisiä. Helsingissä paras mennä keskuspuistoon. Metsäretki ei ole mitenkään siellä kaukana maalla vaan Helsingin siällä. Keskuspuistossa lapset voi vanhempien avulla tutustua terveellisesti luontoon. Tulee maaainekset väkisin vastaan. Puut ja varvut myös lapsista kiinostavia jos niemät niitä. Bussit kulkee aivan keskuspuiston vyöhykkeen läheltä. Valmiita reittejä joista saa kartan kaupunki infosta. 

Olen itse kasvanut lapsuuteni maalla. Sairastan Astmaa ja Allergiaa sekä olen laktoosikko ja keliaakikko. 

Ei auttanut luonto ei kotie3läimet ei koira ei kissa. Äidillä oli keskenmeno 8 kuulla ennenkuin minua alkoi odottaa. Uskon enemmän äitini raskausajan lapsuuden ravinnon merkitykseen sairauden syntymisessä. Toki luonto on sielunmaiseman vuoksi tärkeää. Puhdistaa kummasti mieltä ja auttaa jaksamaan. Asiat löytävät oikeita mittasuhteita. 

Vierailija
31/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa tai sitten ei. Narettavaa pseudotiedettä. Itse Olen möyrynnyt ehkä eniten aina. Minulla on silti useita allergioita. Ei tämä mikään ihmelääke ole vaan aktivoi jotain asioita puolustuksessa, niitä vastaan jotka voisivat tulla liian "steriilistä"(sekin on tieteellinen termi että 99,9999% bakteereista on tuhottu) ympäristöstä. Kuitenkin monet sairaudet vaatisivat paljon enemmän tutkimista ihmiskunnan taholta, että pystyttäisiin niistä edes puhumaan. Ongelma on halu väittää tietävänsä monessa asiassa se sekoittaa kaiken järjellä ja tieteellisellä metodilla tehdyt tutkimukset johonkin tällaiseen soopaan.

Vierailija
32/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en ihan osta tätä, että ylihygienia on kaiken pahan alku ja juuri.

> Mitä on "tilastollisesti riittävä otos".

Vierailija
33/33 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa tai sitten ei. Narettavaa pseudotiedettä. Itse Olen möyrynnyt ehkä eniten aina. Minulla on silti useita allergioita.

Montakohan antibioottikuuria oli elämäsi aikana? Jos edes yksi, niin siinä sulle erittäin hyvä selitys havainnollesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi