Luin että nyt alkaa tulemaan puoli kiloa painoa lisää viikossa rv22+1
Siis herranjestas. Kiloja on kertynyt tälle nyt tähän raskauden puoleenväliin jo 2 kg lähtöpainosta.. Tai siis siitä mitä olen normaalisti painanut ennen raskautta.
57kg painoin vielä huhtikuussa ja nyt vkolla 22 painoin 59,2 kg. (Pituutta minulla 170cm)
Luin hetki sitten että tästä eteenpäin alkaa tulemaan painoa 500g/per viikko... Siis miten ja miksi ihmeessä?! Vauvahan tulee painamaan max 4 kg ja raskautta on vielä jäljellä + - 18 viikkoa..! Eli se tekisi tähän päälle vielä 9 kg. 😵
Miten muka sitä tulee jos liikun ja syön ihan samalla tavalla kuin ennenkin??
Kommentit (8)
Vauvan lisäksi kertyy lapsivettä, kohtu kasvaa suuremmaksi, istukka painaa jonkin verran, elimistön veri- ja nestemäärä kasvaa suuremmaksi, rinnat suurenevat, keho varastoi rasvaa imetystä varten jne.
Laske 3,5 kg vauva, istukka 0,5 kg, kohtu 1 kg, lapsivesi 1 kg, veri + muu neste 3 kg, rinnat 1kg ja rasvaa 1 kg niin saat sen 11 kg ja ilman yhtään turhaa lihomista.
No eikä tule kun et anna tulla. Ei ole tarpeellista.
No 11 kg on ihan perusmäärä mitä tulee. Ei yhtään liikaa, 12 kg tulee normaalisti.
Katsos keho valmistautuu imetyksen.
Jos menee yli 12 kilon niin sitten vika on ruokavaliossa ja liikunnan puutteessa.
9-12 kiloa on kyllä ihan basic, ei yhtään liikaa eikä liian vähän.. :D
Mulla tuli painoa 14 kg ja se oli ihan ok, koska lapsi painoi 4,9 kg ja istukka 1 kg. Siihen sitten vesi, veri, kohdun ja rintojen kasvaminen päälle niin yhtään ei ollut turhaa kiloa.
Ja lapsi oli terve, ei raskausdiabetesta mulla tai kohonneita sokereita lapsella.
Sitä tulee sillä tavalla, että raskaana ollessa suoliston bakteerikanta muuttuu. Sen tarkoituksena on kerätä vararavintoa imetyksen varalle. Tämän lisäksi sulla on elimistössä vauvan, lapsiveden ja istukan lisäksi muutakin ekstraa, siis verta ja nestettä. Varmasti googlettamalla selviää, miten paljon niitä on normaalitilaa enemmän.
Raskaus on elimistön poikkeustila, joka saa sen käyttäytymään eri tavalla kuin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Jos menee yli 12 kilon niin sitten vika on ruokavaliossa ja liikunnan puutteessa.
Tai esim. raskauspahoinvoinnissa, jonka takia joutuu syömään koko ajan.
Kerronpa teille hauskan kokemuksen: mulla tuli ekassa raskaudessa se tavallinen 12 kg. Tokassa raskaudessa tuli suunnilleen sama, lähtöpainokin oli samoissa lukemissa. Sen, mitä tuli, koostumus oli kuitenkin erilainen: keho muutti raskauden aikana lihaksen läskiksi, ja painoa jäi raskauden jälkeen lähes 10 kg, kun ekalla kerralla ei jäänyt juuri mitään (toki mulla oli silloin aika rankka synnytyksestä toipuminenkin, joka varmasti söi energiavarantoja). Tokassa raskaudessa kärsin tosi pahasta olosta kahden viimeisen kolmanneksen ajan, enkä jaksanut paljon mitään muuta kuin maata sohvalla.
Minulla samat lähtömitat kuin
Sinulla ja hyvin vähän tuli painoa vkolle 17 asti, vajaa neljä kiloa. Viikkojen 17-22 välillä tuli 1kg/vko jokaisen viikon ajan! Olen syönyt kuten ennenkin ja liikkunut hyvinkin paljon.
Näillä viikoilla ilmeisesti tulee usein suurin osa kertyvästä painosta. Oletan että painon kertyminen tästä tasaantuu. Minulla ei ole turvotusta ja vain maha on kasvanut, muuten näytän samalta kuin aiemminkin.