Tajuatteko että maksatte sen takuun korjauksen joka tapauksessa?
Miksi ostajat ottavat takuun? Siinä maksaa "ilmaisen korjauksen", oikeasti se mahdollinen korjaus maksetaan siinä takuusummassa! Jos tuote hajoaa, se korjataan joko tällä takuusummalla tai sitten korjausveloituksella. Miksi ette vaan maksa sitä korjausta, jos laite menee rikki? Se takuu, muka premium ominaisuus on ihan saman hintainen ja maksetaan vaikka tuote ei menisi rikki.
Kommentit (4)
Esimerkiksi HP:n NBD OnSite takuun voi saada kannettavalle 3 vuodeksi satasella. Jos se kone hajoaa kerrankin tämän 3 vuoden aikana jäät rankasti voitolle.
Varmaankin siksi, että kuluttajan sitä on usein epätietoinen siitä, mitä jonkun tuotteen korjaaminen maksaa. Toiseksi siksi, jos tuotteella on takuu on myyjän vapaaehtoinen kuluttajansuojaa laajentava lupaus. Tyypillisessä tilanteessa taataan esimerkiksi kodinkoneen toimivan moitteetta tietyn ajan.
Jollloin ts. takuun katsotaan kääntävän todistustaakan asiakkaan vastuusta myyjälle, jos myyty tuote vahingoittuu takuun aikana. Takuulla ei voi rajoittaa kuluttajan lakisääteisiä oikeuksia.
Takuu ei ole kysetuotteen vakuuttamisesta. Tuotevakuutuksesta eroaa siten, että takuu onostettaessa maksuton eikä se aiheuta käytettäessä kuluja. Se mikä on hyvä muistaa on, ettei useimmat takuut koske asiakkaan (=ostajan) laiminlyönneistä syntyneitä vahinkoja.
Up