Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon siis yläasteel ollu n. 2 kuukautta ja tälläki viikol mul on 4 koetta ja ymmärtäisin jos olisin vaikka ysillä mutta kun mä oon seiskalla! Eli koulu sressaa ja kun päsen kotiin äiti alottaa sen saman jutun siitä kuinka kukaan ei tee mitään ynm. Mä alan jo toivoo et mun vanhemmat erois ja ei tarttis kuunnella sitä kun en jaksa olla enää kotona mut en mä voi kokoajan olla kavereillakaan.

• ylös 7
  • alas 6

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ehdotus: kysypä äidiltäsi, mitä sinä voist ottaa omiksi kotihommiksesi tästä eteenpäin ja hoidat ne sitten omalla  aikataulullasi ilman eri keskustelua. Sori nyt vaan, mutta nykyisenkään peruskoulun 7. luokka ei vaadi 24/7 opiskelua. Itsellä yksi seiskaluokkalainen ja yksi muutama vuosi sitten seiskalla opiskellut (vielä painotetussa opetuksessa molemmat) ja heillä meni läksyihin sellainen 15-30min per päivä. Ka 9 huitteilla kummallakin... Eli joku kotihomma, jonka tekemiseen menee vaikka 2-3h/vko, varmasti mahtuu kalenteriin. Ja antaa hyvää vastapainoa sille koulustressaamisellekkin.

• ylös 15
  • alas 2
Vierailija

Hyvä nimimerkki Pehmeä Jänis - kyllä se siitä, kun et vaan sorru savukkeisiin etkä muihinkaan päihteisiin. Sitten aikuisena tämä elämä on sikavänkää - jaksamista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No tekeekö siellä kotona kukaan mitään? Itse äitinä kyllä hermostun myös jos kotona kukaan ei tee mitään.

Sinun työtäsi on se koulunkäynti. Läksyt ja kokeisiin luku. Mieti mitä jätät päivästä pois että ehdit hoitaa koulutyöt. Puhelimella roikkumisesta varmaan saisi aikaa nipistettyä. Kokeita taitaa tulla vähän ryppäissä, eli kerralla monta. Ja yksi erittäin tärkeä juttu on se, että kun luet läksyt joka tunnille niin kokeisiin luku ei sitten ole niin raskasta. Sinulle on varmaan ollut ala-aste aika helppoa, nyt on sitten se hetki kun koulun eteen pitää vähän tehdäkin jotain.

Ja sitten ne kotityöt. Ei ole reilua että äiti tekee kaikki hommat ja muut on vapaamatkustajia. Lapset voivat tehdä pieniä askareita kotona, tai ainakin huolehtia omat jälkensä. Eli laitathan takin naulaan ja kengät nätisti eteiseen kun tulet kotiin, siivoathan välipala-astiasi pöydästä, laitat likaiset vaatteesi pesukoriin, ethän ainakaan sotke enempää ja jätä sotkujasi lojumaan?

Anteeksi nyt vain, täältä et oikein saa päänsilityksiä. Se vain on niin että valittamalla sinä et saa yhtään mitään tässä elämässä, ainoastaan tarttumalla hommiin voit saada asioita aikaan.

• ylös 15
  • alas 3
Vierailija

Jos vanhempasi eroaisivat, niin joutuisit tekemään kotitöitä kahdessa kodissa. :D

Tsemppiä läksyihin ja kotitöihin. kotona on kivaa kun on suht. siistiä ja kaikki kantaa kortensa kekoon. :)

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Mistä se äiti sulle huutaa? Onko mitään erityistä syytä, vai muuten vaan?

Jos ei huuda sulle vaan huutaa ylipäätään muuten, voisit sanoa että se stressaa ja ahdistaa ja haittaa keskittymistä.

Jos huutaa sinulle, niin koeta kuunnella hetki ja toimi hiukan siihen suuntaan kuin pyydetään. Sillä voi olla yllättävä vaikutus. Tuskin se sinulle huvikseen huutaa.

Vierailija

Sä voit ehdottaa että koeviikolla saat keskittyy kokeisiin lukemiseen etkä sillon tee kotitöitä, ja koeviikon jälkeen kysyt mitä se äiti sun tahtoo kotona tekevän ja teet ne asiat jatkossa.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Et ole tainut paljon stressata koulunkäyntiäsi? Sano äidillesi, että sinun pitää keskittyä kokeiden lisäksi ihan peruskirjalliseenilmaisuun ja oikeinkirjoitukseen. 

Vierailija

Miten ajattelit asioiden helpottuvan vanhempien erolla? Jäisit isälle? Kuka ne kotityöt sitten tekee jos isäkään niihin ei osallistu?

Vierailija

Ootkohan samanlainen kuin mun 13 v? Tavarat lojuu hujan hajan ympäri asuntoa, jos tekee välipalaa niin levitteet, juustot ym. jää pöydälle, takki pudotetaan vaikka lattialle kun ei viitsi viedä naulakkoon. Sitten kiukkuaa kun ei löydä tiettyä koulukirjaa, vihkoa tms. vaikka itse ei osaa pitää niitä esim. kirjoituspöydällään, samoin vaatteet jatkuvasti hukassa tai likaisina kun ei saa kuskattua niitä pestäväksi.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Olet iässä, joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen. Nuoruus on sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Aikuisuudessakin joutuu yhteen sovittamaan kotityöt, opiskelun, työt, kaverit, vapaa-ajan, jne. Koti ei ole paikka, jossa voi nuolla vain kermat päältä, välillä on syötävä sitä pohjaakin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ootkohan samanlainen kuin mun 13 v? Tavarat lojuu hujan hajan ympäri asuntoa, jos tekee välipalaa niin levitteet, juustot ym. jää pöydälle, takki pudotetaan vaikka lattialle kun ei viitsi viedä naulakkoon. Sitten kiukkuaa kun ei löydä tiettyä koulukirjaa, vihkoa tms. vaikka itse ei osaa pitää niitä esim. kirjoituspöydällään, samoin vaatteet jatkuvasti hukassa tai likaisina kun ei saa kuskattua niitä pestäväksi.

Kuulostaa mieheni 12 vuotiaalta, joka on sitä mieltä että hän saa tehdä mitä haluaa. Aina ei ap voi olla kivaa. Elämä on täynnä ikäviä velvollisuuksia ja mitä enemmän on sitä ikää enemmän on myös niitä velvollisuukia. Et asu ilmaisessa hotellissa vaan kodissa jossa jokaisella on velvollisuutensa.

Vierailija

Kerroppa meille miten teillä kotityöt jaetaan? Ja meneekö sinun aikasi oikeasti vain kokeisiin lukemiseen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sä voit ehdottaa että koeviikolla saat keskittyy kokeisiin lukemiseen etkä sillon tee kotitöitä, ja koeviikon jälkeen kysyt mitä se äiti sun tahtoo kotona tekevän ja teet ne asiat jatkossa.

Tämä on hyvä ehdotus.

En tiedä miten sinun koulussasi 7. luokan numeroita jää päästötoikkariin, mutta omien lasteni koulussa osa päästötodustuksen numeroista tulee suoraan 7. luokan todistuksesta.

Tämä siitä syystä, että osa aineista päättyy jo 7. luokalla.

Osa aineista päättyy 8. luokalla ja osa 9. luokalla.

Siksi lapset joutuvat tsemppaamaan koko yläasteen ajan. Ei voi ajatelle, että korotan sitten ysillä, jos se 7. luokan numero jää päästötoikkariin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä ehdotus.

En tiedä miten sinun koulussasi 7. luokan numeroita jää päästötoikkariin, mutta omien lasteni koulussa osa päästötodustuksen numeroista tulee suoraan 7. luokan todistuksesta.

Tämä siitä syystä, että osa aineista päättyy jo 7. luokalla.

Osa aineista päättyy 8. luokalla ja osa 9. luokalla.

Siksi lapset joutuvat tsemppaamaan koko yläasteen ajan. Ei voi ajatelle, että korotan sitten ysillä, jos se 7. luokan numero jää päästötoikkariin.

Noita aineita on tasan kaksi: musiikki ja kotitalous. Eivät vaikuta lukuaineiden keskiarvoon, jolla esim. lukioihin pyritään. Edelleen, normijärjellä varustetulle 7. luokkalaiselle ei ole kuoleman asia, jos pari kolme tuntia viikossa käyttää  kotihommiin. 

lasten tehtävä on olla lapsia ja nauttia hetkistä, se vähäinenkin vapaus halutaan estää, sää voit minimissään valita opiskeluiden suunnan että mikä ala kiinnostaa

jos molemmat vanhemmat on töissä niin silloin pitäs olla varaa hankkia siivooja, jos toinen on työtön niin hän tehkööt suurimman osan kotitöistä, kitisee vaan omaa epäonnistumistaan, eiole kotitöiden kanssa mitään tekemistä, todennäköisesti löytäisi vaan toisen aiheen kitistä vaikka että miksi sulla eiole kaikki arvosanat kiitettävii ja miksi et ole patrik laineen kaltainen superlahjakkuus, näägnäägnääg

jotkut ihmiset onvaan kusipäitä, sää voit lohduttaa sillä että kohta oot täysi ikäinen muutamassa vuodessa ja voit lähtee menee ja voit pistää välit poikki

Vierailija

m85 kirjoitti:
lasten tehtävä on olla lapsia ja nauttia hetkistä, se vähäinenkin vapaus halutaan estää, sää voit minimissään valita opiskeluiden suunnan että mikä ala kiinnostaa

jos molemmat vanhemmat on töissä niin silloin pitäs olla varaa hankkia siivooja, jos toinen on työtön niin hän tehkööt suurimman osan kotitöistä, kitisee vaan omaa epäonnistumistaan, eiole kotitöiden kanssa mitään tekemistä, todennäköisesti löytäisi vaan toisen aiheen kitistä vaikka että miksi sulla eiole kaikki arvosanat kiitettävii ja miksi et ole patrik laineen kaltainen superlahjakkuus, näägnäägnääg

jotkut ihmiset onvaan kusipäitä, sää voit lohduttaa sillä että kohta oot täysi ikäinen muutamassa vuodessa ja voit lähtee menee ja voit pistää välit poikki

Tein kotitöitä ihan normaalisti, mutta peruskoulusta lukuaineiden keskiarvo 9,4 ja ylioppilaskirjoitusten keskiarvo E. Suoraan yliopistoon. Ja edelleen teen niitä kotitöitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voin samaistua tähän hyvin oman murkun kohdalla xD

Vierailija

m85 kirjoitti:

Sitä odotellessa.
T. Äitisi

Sivut