Kui vtun paskaa aikaa oli ysäri?
Oma kuvani tuosta ajasta oli ikuinen loskainen marraskuu markkoineen ja helvetisti pankkiryöstöjä
Kommentit (41)
Grungen ja tekbomusiikin kulta-aikaa, silloin järjestettiin kunnon teknobileitä. Olin sulloin nuori. Sain ekan kännykkäni 1997 :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan Suomi aika ankea. Ei ollu töitä tarjolla ja eipä kyllä ollut ostettavaakaan. Vaatteet oli seppälän kammotuksia ja muoti outoa.
Toisaalta ei ollut älypuhelimia eikä huumeita.Tehtiin paljon asioita ja puhuttiin porukassa juttuja kännykän räpläämisen sijaan. Juotiin alokoholia, biletettiin ja naitiin ajankuluksemme : )
Siis luuletko, että huumeet ovat jokin nykypäivän uusi juttu? Totta hitossa oli huumeita ysärillä, ihan niin kuin aiempinakin vuosikymmeninä.
Sanos muuta. Kaupat olivat kyllä tavaraa täynnä, jos vain oli varaa ostaa. Tai sitten saattoi pistäytyä ostoksilla vaikka Tukholmassa tai Lontoossa. Kännykät ja netti yleistyivät. Huumeita oli tarjolla siinä kuin nykyisinkin. Tosin marihuanan sijaan poltettiin enemmän hashista.
Asuntolainojen korot huitelivat 15%. Mut asunnot olivat halpoja, ne jotka ostivat asunnon 90-luvun lamassa ja olivat maksukykyisiä, tekivät hyvän tilin myydessään asuntonsa vaikka 2000-"luvulla
Mulle se oli pääosin hyvää aikaa. Kirjoitin hyvin ja pääsin opiskelemaan sinne minne halusinkin. Rakastuin elämäni mieheen ja sain ekan lapseni. 90-luvun alun lama ei juurikaan vaikuttanut minuun.
Vierailija kirjoitti:
Grungen ja tekbomusiikin kulta-aikaa, silloin järjestettiin kunnon teknobileitä. Olin sulloin nuori. Sain ekan kännykkäni 1997 :)
Silloin konemusiikissakin oli sentään jotain rytmiä ja tarttuvuutta, kun nykyisin se on ihan käsittämätöntä jynkytystä. Rokkarit oli myös vielä rokkareita kun taas nykyään niistä tulee lähinnä mieleen lähinnä joku nyyhkyttävä nössö.
Pussikalja, kilju, sätkätupakka, kotibileet, punk, pakkanen, grunge, lukio, markka, kasvisyönti, festarit, ensirakkaus, sydänsuru, ruutupaidat, satanismi, tekno, ravet, happo, vapaus, marraskuu, sade, epätoivo, angsti, eläintensuojelu, lukeminen, kirjasto, levykauppa, videot ja kasetit.. nuoruus. En muistele pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Musiikki oli ainakin aivan kamalaa 90-luvun puolivälissä ja loppupuolella (esim. Ace of Basen kaikki biisit, Scatman, Spaceman-hoilotus...). T: N33
Niin kai, jos kuuntelit pelkästään tuota listapaskaa. Olisiko kannattanut kuunnella sitä oikeaa musiikkia, jota silloin tehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musiikki oli ainakin aivan kamalaa 90-luvun puolivälissä ja loppupuolella (esim. Ace of Basen kaikki biisit, Scatman, Spaceman-hoilotus...). T: N33
Niin kai, jos kuuntelit pelkästään tuota listapaskaa. Olisiko kannattanut kuunnella sitä oikeaa musiikkia, jota silloin tehtiin?
Edes kaikki listapaska ei ollut tuolloin huonoa. Suurin ero nykymusiikkiin oli se, että listoillakin saattoi olla useiden eri genrejen musiikkia, kun taas nykyään listamusiikista valtavan suuri osa on joko räppiä tai sitä Antti Tuisku/Sanni- tyylistä ulostetta.
Parasta aikaa. Leffat, pelit ja musa oli huippua. Lauantai-Sunnuntaiaamun piirretyt. Naisilla oli ihanat tuherot alapäässä.
Pharao - King Pharao
Ysärillä jopa poppi kuulosti hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Olemattoman pieni osuus kyseisen vuosikymmenen musiikista, ei noiden perusteella voi kaikkea ysärimusiikkia huonoksi tuomita. Olihan silloin uusina genreinä esimerkiksi grunge (Nirvana, Pearl Jam, Alice In Chains jne.), brittipop (Oasis, Suede, Blur jne.), vihaiset naiset (Alanis Morissette, Anouk, Meredith Brooks jne.), ysäripunk/skeittipunk (Offspring, Green Day, NOFX jne.), amispop (X-perience, Solid Base, Scooter jne.) ja lisäksi tietysti samat popit, rockit ja hevit kuin ennen ysäriäkin. Nimenomaan musiikin monipuolisuus on se, mistä itse 1990-luvun muistan ja jota siitä eniten kaipaan.
Muistan piiretyt, ne olivat parhautta.
En muista nimiä kaikista mutta joku ironman tyyppinen oli lempparini.
Teletapit milleniumin aikaan oli oksettavaa. Muistan 90-luvulta merkittäviä asioita.
Aivan mahtavaa aikaa. Olin nuori ja elämä oli edessäpäin. Vuosikymmenen alussa pelattiin kavereiden kanssa jatkuvasti lätkää ja futista, keräiltiin lätkäkortteja ja käytiin keskustan kaupoissa notkumassa haikaillen kalliiden lätkäkamojen tai uusimpien kasettejen perään. Musiikki oli laadukasta ja ennen kaikkea monipuolista. Vuosikymmenen loppupuolella kalja, rööki ja tytöt tulivat kuvioihin. Juotiin pussikaljaa keskustassa ja iskettiin tyttöjä. Tytötkään eivät silloin olleet vielä mitään pissiksiä. Kovan jätkän statukseen riitti tupakointi, juominen, koulusta lintsaaminen ja kaupungilla hengailu, ja sillä statuksella sai iskettyä kilttejäkin tyttöjä, joita kiehtoi pahispojat. Kännyköitä ja netti oli kyllä olemassa vuosikymmenen lopulla, mutta ne olivat vain mitättömän pieni osa elämää, ei sen keskeisin sisältö niin kuin turhan monella nykyään. Elämäni parasta aikaa, kevyesti!
90-luku oli parasta aikaa minullakin vaikka olen kärsinyt rasismista läpi elämäni suomessa. Muutoin suomi on ihan kiva maa kaikkineen vuosikymmenineen mutta rasismi on perseestä.
Todella hauskaa bileaikaa. Diskoja oli monia ja niissä kävi paljon väkeä. Nykyään yöelämä tuntuu ihan kuolleelta siihen verrattuna. Kävin varmaan kolme kertaa viikossa bilettämässä koko 90-luvun.
Muoti oli samanlaista kuin nykyään, jos katsoo vaatekauppaan, niin 90- luku on tullut uudestaan muotiin.
Vaikka oli lamaa, niin se ei kohdannut ainakaan mua helsinkiläisenä opiskelijana niin pahasti, olin töissäkin puolet siitä vuosikymmenestä. Päällimmäinen vaikutelma on todella vauhdikas ja iloinen hauskanpito.
Vierailija kirjoitti:
Oma kuvani tuosta ajasta oli ikuinen loskainen marraskuu markkoineen ja helvetisti pankkiryöstöjä
Lama, yhtäkkiä köyhtyneet perheet, pilkkahintaan myyntiin menneet lukaalit. Leipäjonot, ja kirpputorit tulivat ja jäivät.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nykyään tylsempää kun talousrikolliset nyysii massit verkossa.
Minulla on osittain ihan hyviä muistoja 90-luvusta. Hahmotan sen nousukiitoisen, Amerikkaa ihannoivan ja materialistisen 80-luvun jälkeen rauhallisemmaksi, vaatimattomammaksi ja luontokeskeisemmäksi ajaksi. Lamalla oli suuri vaikutus tähän.
90-luku oli ensimmäinen vuosikymmen, jolla eettiset kysymykset tulivat valtavirtaan, koko kansan asiaksi. Jatkuvia puheenaiheita mediassa olivat ympäristötietoisuus, kriittinen kuluttajuus, komposti, ra.sismin vastustaminen, kettutytöt, huippumallit jotka kieltäytyivät pitämästä turkiksia. Toisaalta vallalla olivat myös kyynisyys, melankolian ihannonti, "stressiepidemia" (stressistä puhuttiin 90-luvun alussa joka tuutissa) ja ns. uushenkisyys. Uutta toivoa laman jälkeen haettiin kansainvälisyydestä, joka oli muotisana silloin.
Kaiken kaikkiaan 90-luku on mieleeni paljon enemmän kuin 80-luku.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/