Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä sen terapeutin löytää, kun..

Vierailija
06.10.2018 |

..sitä joutuu etsimään kuin sikaa säkissä ostaisi.
Pelkkiä nimiä puhelinnumeroilla ja sähköpostiosoitteilla, ei juuri kenelläkään nettisivuja, saati kuvaa itsestään..
ihan mahdottomalta suolta tuntuu terapeutin etsiminen :(
Voimavarat muutenkin vähissä..
kelan tukemaan kuntoutukseen siis hakeutumassa

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla vissiin kelan kuntoutusterapia tulossa?

Tiedätkö ne suuntaukset joista on sinulle hyötyä? Tarjoitan näitä psykodynaaminen, ratkaisukeskeinen...

Voin kertoa miten itse löysin. Siihen menee aikaa. Itsellä siis psykodynaaminen ja kognitiivinen ja joku kolmas, joista kategorioista etsin.

Kävin kaikki nuo kategoriat läpi. Googletin melkein jokaisen terapeutin nimellä, ja jos löysin tietoja tai jopa kuvan ja hänen osaamisensa mätsäsi omiin tarpeisiini - lisäsin terapeutin listaan.

Itse siis kiinnitin huomiota siihen että terapeutilla oli osaamista juuri minun ongelmiini liittyvistä aiheista.

Tämä auttoi tekemään listaa.

Sitten laitoin ihan kaikille näille valikoimilleni terapeuteille sähköpostia. Kerroin etsiväni kelan kuntoustusterapiaan terapeuttia. Kerroin tilanteeni ja kysyin osaisiko tämä henkilö auttaa minua.

Suurelta osalta tuli viestiä, kaikilta terapeuteilta ei edes tule. Joiltain tulee monen viikon päästä, jolloin on myöhäistä. Jos on rohkea ihminen soittamaan, niin viestin lisäksi kannattaa soittaa ja kysyä onko terapeutti saanut viestin. Puhelimessa jo kuulee millainen ihminen on ja haluaisiko keskustella tämän ihmisen kanssa.

Myös jos tykkää pelkästään soittaa, niin sekin on hyvä keino.

Itse huomasin sähköposteistakin onko terapeutti oikeasti kiinnostunut juuri minusta vai ei. Soitin muutamalle henkilölle.

Vastausten ja vaikutelman perusteella valitsin kolme terapeuttia, joilla kävin tutustumiskäynnillä. Minua neuvoi kunnallisen psykologi tapaamaan ainakin kaksi, jotta tietää millaisia vaihtoehtoja on. Tutustumiskäynnit ovat yleensä halvempia kuin oikea terapian maksu. Nämä tutustumiskäynnit joutuu itse kustantamaan, mutta olin siihen valmis.

Tämän rupeaman jälkeen löysin omani. Minulla oli jopa kaksi vaihtoehtoa, joista pidin.

Muista, että jos terapeutin kanssa ei suju yhteistyö, niin voit vaihtaa. Tietty tästä pitää sopia kunnallisen vastaavasi kanssa myös. Toivottavati löydäg heti sopivan. Itse löysin. Joka päivä ei terapeutin kanssa tunnu sujuvan ja yksittäinen käynti voi tuntua turhalta. Hekin ovat vain ihmisiä ja joka käynnillä ei tule ilmi mitään erityistä mullistavaa. Se riippuu paljon myös itsestäsi miten hyvin homma etenee. Oletko Sinä yhteistyökykyinen? Terapeutin myös kuuluu haastaa sinua lempeästi, jotta voit pohtia asioita. Yhteisymmärrys pitää olla.

Paljon tsemppiä etsimiseen! Älä luovuta, tee töitä niin kauan että löydät mukavan ihmisen. Moni terapeutti vastaa, ettänvastaanottonsa on jo täynnä ja senkin takia iso osa karsiutuu listalta, joka tavallaan helpottaa sitä omaa työtä.

Kannattaa myös kysyä kunnalliselta psykologilta milloin on eniten tilaa. Olikohan se niin, että usein kesän lopulla monella loppuu terapiajakso, ja silloin terapeuteilla on tilaa.

Sitten voisi kuvitella olevan tilaa näin vuoden lopuksi ja vuoden aluksi? Ota selvää. Jos monella on täyttä tähän aikaan vuodesta, saattaa olla parempi kysyä marras-joulukuussa tai tammikuussa tai ensi vuoden puolella.

Itse löysin omani kysellessäni marras-joulukuussa. Silloin monella oli täyttä, mutta monella myös tilaa. Paikat olivat täyttymässä seuraavan vuoden alkuun kovaa vauhtia, joten tein paljon selvitys ja kyselytyötä. :)

Vierailija
2/6 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka vastaaja on kyennyt aika ihailtavaan toimintaan, itseltä ei olisi aikanaan siinä mielentilassa onnistunut. Tässä räikeästi erilainen esimerkki, tosielämästä tämäkin: Soitin kahdelle terapeutille joista toisen luo pääsin tutustumiskäynnille muistaakseni samalla viikolla. Totesin että kyllä minä tämän ihmisen kanssa voin terapiaa tehdä ja homma lähti hyvin käyntiin. Nyt takana n. 7 kk ja hyvin toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka vastaaja on kyennyt aika ihailtavaan toimintaan, itseltä ei olisi aikanaan siinä mielentilassa onnistunut. Tässä räikeästi erilainen esimerkki, tosielämästä tämäkin: Soitin kahdelle terapeutille joista toisen luo pääsin tutustumiskäynnille muistaakseni samalla viikolla. Totesin että kyllä minä tämän ihmisen kanssa voin terapiaa tehdä ja homma lähti hyvin käyntiin. Nyt takana n. 7 kk ja hyvin toimii.

Ei se mullakaan ihan putkeen mennyt aluksi. Olin tosi aloitekyvytön ja väsynyt. Masentelin aika paljon. Ihmettelen miksi tuohon ei saa enempää apua, kun se on oikeasti tosi vaikeeta ja stressaavaa kun menee muutenkin huonosti. Musta tuntuu että kaverit ovat stressanneet vähemmän kuin minä ja löysivät tuosta noin vaan jonkun. Minä stressasin sitä, kun halusin terapeutin olevan juuri oikeanlainen. Kunnallinen psykologi sanoi mulle hyvin, että Kaikki ne ovat omalla tavallaan hyviä ja ammattitaitoisia. Yksi henkilö jolla itseasiassa kävin tutustumiskäynnillä, ei sopinut minulle millään tavalla, vaikka kuvat ja kaikki löytyivät netistä ja näin ulkoiset speksit sopivat hyvin. Sekin on hyvä, että huomaa keiden Kanssa ei klikkaa. :)

Niin... Miksi aluksi ei sujunut? Etsin ehkä kuukauden ajan terapeuttia aivan väärällä taktiikalla joskus helmikuussa. Kaikki paikat olivat täynnä ja sain tosi vähän vastauksia. Otin liian vähäiseenn määrään yhteyttä.

Kunnan psykologi neuvoi laittamaan hakemuksia kesän vaihteessa, kun on enemmän tilaa. En saanut mitään aikaan.

Vuosi läheni loppuaan ja niin myös hoitoaikani kunnalla... psykologi sanoi että jos en löydä ketään vuoden loppuun mennessä, putoan hoidosta. Ei noitakaan saa montaa vuotta aikaa sentään etsiä. :D Sisuunnuin tästä ja toteutin yllä mainitsemani urakan.

Varmasti vähemmälläkin työllä selviää ja paljon vähemmän googlettelemalla. En mäkään ihan kaikkien nimillä etsinyt.

Jos löytyy jo riittävästi nimiä alkuun, jotka vaikuttavat hyviltä, niin viestiä vaan menemään! Ehkä mun insinööritaustakin tässä vaikuttaa että halusin tehdä kaikkeni järjestelmällisesti. :D

Vierailija
4/6 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiton hankalaa on. Itse laitoin vain kaikille mahdollisille terapeuteille viestiä tai soitin. Kerroin tilanteestani ja kysyin onko mahdollista ottaa uutta potilasta. Kognitiivista tai psykodynaamista terapeuttia oli poliklinikalla ehdotettu. Kognitiivisen terapeutin kanssa meni kuitenkin kaikki nopeasti pieleen. Nyt minulla on ratkaisukeskeinen terapeutti ja kaikki toimii paljon paremmin. Tsemppiä etsintään!

Vierailija
5/6 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis tuon helmikuun takaiskun jälkeen, kun sain tosi vähän vastauksia, eivätkä ne vähät tuntuneet minulle ollenkaan sopivilta, koin homman niin hankalaksi, että sen takia en saanut koko vuonna tehtyä mitään asian eteen. Ahdisti ja masensi koko etsiminen. En saanut tartuttua siihen millään.

Vaati siis itsellä tuon sisuuntumisen.

Tosi jees että sulla löytyi noin helposti!! Hyvä olla kaikenlaisia esimerkkejä. Itse en vaam luottanut siihen että löytäisin helposti. Kai mä pelkäsin niin paljon sitä että valitsen väärän. Siksi tuo iso työ...

Vierailija
6/6 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on saanut Kelan päätöksen terapian korvaamisesta, niin terapeuttia pystyy vaihtamaan ilmoittamalla Kelaan viestillä asiasta. Uusi päätös tuli nopeasti. Vaihto kannattaa, jos terapeutti paljastuukin sopimattomaksi. - nro 4