Vierailija

Puita nyt ette ainakaan osaa kaataa.

• ylös 1
  • alas 6

Sivut

Kommentit (23)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kouluttauduin metsuriksi nuorempana, joten osaan :D Vaihdoin kyllä sittemmin alaa kun ei kunto kestänyt mitenkään, mutta meillä minä hoidan kyllä ihan suosiolla kaikki sahahommat.

Vierailija

Osaan käyttää moottorisahaa, mutta mies saa vetää käyntiin, tai sitten sähköstartti. 

Vierailija

En ole ikinä kokeillut, eikä ole mieskään. Meillä ei ole pihapuita. Mutta pian 70-vuotias äitini kaatoi toissaviikolla puun omalta pihaltaan, joten eiköhän se tarvittaessa meiltäkin onnistu.

Vierailija

Ei tuota ongelmia, ei edes se että olen vasuri ja käytän kuitenkin pääasiassa oikeakätisiä laitteita. Kyllä se minä olen joka puut mökilläkin kaataa ja vesakot raivaa, mies sitten kantaa klapeja ja pinoaa. Klapikonetta nyt osaa käyttää kumpikin, mutta kyllä minä sitäkin yleensä käytän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen Texasin moottorisahamurhaajatar. Voin antaa näytteen taidoistani.
No tervetuloa sitten vuan puun kuato hommiin ens lauantaina. 

Vierailija

Meillä minä hoidan melkein kaikki raivaussaha hommat. Mies pääosan moottorisahahommat mutta kyllä minäkin puita kasattaessa nappaan sahan ja katkon/karsin tarvittaessa yksittäisiä puita. Ja kaadan kyllä kuitua ja pikkutukkeja. Isommat puut olen jättänyt meiehelle.

Joskus naapurin mies kävi pihalla kylässä ja jutteli hetken aikaa miehen kanssa. Sitten oli ruvennut miettimään että kuka teillä muuten sahaa tuolla metsänreunassa polttopuita kun mies on siinä vieressä ja saha huusi metsänreunassa.. Mies oli päässyt kertomaan että vaimohan se...

Kunto ei riitä isompiin sahauksiin ja mies on kyllä taitavampikin ei sen puoleen. Mutta kyllä anoppikin jo välillä kysyy suoraan minua ja sahaa käymään kun pihalta pitää kaataa joku koivu...

Vierailija

Olen ollut sahanomistaja ja kyllä osaan myös kaataa puun. Tai no, ehkä oikeastaan en ja on parempi jättää kaatamatta ainakin kaikki isommat puut. Opiskeluaikana minun kaatamani puu oli   se, jossa opettaja esitti kaikki mahdolliset konkelonlaukaisun mahdollisuudet, viimeiseksi "ei näin"-vaihtoehdon ja vielä sen jälkeen tuli kone hoitamaan latvuksen alas.

Vierailija

Nykyaikainen moottorisaha on niin kevyt ja ergonomisesti hyvä, että fyysistä estettä naisten sahan käytölle ei ole.

Jotenkin ihmetyttää aina kun naiset huutavat tasa-arvon perään ja vaativat sukupuoliroolien purkamista, mutta sitten kun tulee kyse työkaluista, ne mieluusti rajataan korjattavien asioiden ulkopuolelle?

Vierailija

En ole ikinä kokeillut, joten en tiedä osasinko. Mieheni ei osaa käyttää pyykkikokonetta, joten tasoihin menee. Paitsi ei taida mennä. Pesukonetta tarvitaan päivittäin, moottorisahaa ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nykyaikainen moottorisaha on niin kevyt ja ergonomisesti hyvä, että fyysistä estettä naisten sahan käytölle ei ole.

Jotenkin ihmetyttää aina kun naiset huutavat tasa-arvon perään ja vaativat sukupuoliroolien purkamista, mutta sitten kun tulee kyse työkaluista, ne mieluusti rajataan korjattavien asioiden ulkopuolelle?

Mielestäni tässäkin ketjussa monet naiset ilmoittivat käyttäneensä moottorisahaa?? Ja selvästi ketjusta käy ilmi myös se ettei kaikki miehetkään ole opetelleet sahan käyttöä. Eli miten tässä ollaan rajattu moottorisahan käyttö pois naisilta?

Itse kerroin käyttäväni sahaa mutta vain pieniä pätkiä kerrallaan koska kunto ei riitä. Ei siksi että olisin nainen.

Vaikka puhutaankin tasa-arvosta niin elämän todellisuus on että suurin osa miehistä on lihaksikkaampia ja voimakkaampia kuin naiset. Tasa-arvolla tarkoitetaan sitä että esim samanlaista sihteerin työtä tekeville miehelle ja naiselle maksettaisiin sama palkka. Koska sihteerin työssä ei ole juuri koskaan mitää apua siitä että on voimakkaampi. Toisaalta naisilla on omat ominaisuutensa joissa he ovat miehiä parempia esim keskimäärin taitavampia verbaalisessa ilmaisussa, tunteiden käsittelyssä jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Puita nyt ette ainakaan osaa kaataa.

Ei sitä sahaa sukupuolella käytetä. Ei ole tarvetta sahailla mitään joten en edes omista moottorisahaa.

Luulen kuitenkin että olen puuta pilkkonut jo silloin kun sinä vasta istuit potalla. Kyssärisi  oli just tyypillinen  80-lukulaisen itseään fiksuna pitävän tolvanan kirjoitus.

Vierailija

Osaan kaataa sahalla ja kirveellä. Sen jälkeen en ole tarvinnut kaataa puita, enkä koskaan niin paksuja, että olisi tarvinnut moottorisahaa. Istutan puita lisää mieluummin kuin kaadan entisiä pois.

Vierailija

Kuuluu koulutukseen, olen metsätalousinssi. Isompien puiden kaadot (tyveltä yli 25 cm) jätän kyllä suosiolla oikeille ammattilaisille.

Vierailija

Ei ole koskaan tullut kokeiltua, mutta uskoisin osaavani, jos tarve vaatii. Ei se kuitenkaan mitään avaruustiedettä ole.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.