Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetysviikko - En ymmärrä miten imetetään

Vierailija
06.10.2018 |

Minulla on kaksivuotias ja loppuvuonna syntyvä vauva. Ensimmäisen lapsen kohdalla en imettänyt, ei vaan tapahtunut mitään maidonnousua tai mitään muutakaan raskausaikana eikä synnytyksen jälkeen. KaikkI ohjeita sain ja sairaalassa sain koittaa lypsykonetta muttei siitä tietysti mitään tullut. Nyt toisen lapsen kohdalla olen ajatellut taas asiaa kun ei rinnoissa taaskaan mitään muutosta ole tapahtunut Täytyykö maidontulo käynnistää jollain lääkkeellä vai miten se tapahtuu? Vai onko se vaan tuurista kiinni? En oo saanut neuvolasta mitään vastausta siihen, että miten se ihan konkreettisesti tapahtuu. Laitetaan lapsi rinnalle ja annetaan olla? Kuinka kauan? Ei niin mitään käsitystä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain silloisella paikkakunnalla paljon erityiskoulutettua imetysneuvontaa, mutta ei se esikoisen kanssa silti helppoa ollut. Vauva oli kenguruhoidossa ihosillaan pelkässä vaipassa paitani alla iho ihoani vasten lähes kaiken valvomani ajan sairaalassa ja luputti rintaa tiiviisti, olikin kova haukkaamaan kiinni heti herättyään. Kätilöt kävivät usein tarkastamassa ja auttamassa asentoa, niin että suu on laajalti ja nänni jää oikein suuhun, muistaakseni kolmannes suusta nännin yläpuolelle ja kaksi kolmannesta alapuolelle oli se miten nänni jäi hyvään luputusotteeseen suuhun. Ihokontakti ja vauvan imeminen, tuli maitoa tai ei, oli kuulemma tärkeää maidontulon herätelyyn. Maito nousi enemmän vasta 3. päivänä, ja vauva sai onneksi kyllä luovutusmaitoakin välillä. Korvikkeistahsn se raukka ei kestänytkään kuin Semperiä, minkä vuoksi oli pakko yrittää... Teki hiton kipeää välillä, rinnanpäät olisivat ilman sitä lampaanhajuista nännirasvaa ja myöhemmin rintakumeja olleet täysin vereslihalla. Kun sairastuin, maito hiipui, mutta paikallinen vapaaehtoinen imetysneuvoja kävi neuvomassa. Mulla isomummu neuvoi kotikaljaa, jota en juo, mutta alkoholiton olut tosiaan auttoi maidontuloon. Kun maitoa sitten kuukauden heikon ja aaltoilevan imetyksen jälkeen tulikin pitkin seiniä roiskuen, sai juoda urheilujuomaa, ettei olisi koko ajan aivan kuivunut. Liian vähä juominen näkyi heti maidontulossa. Toisen kanssa maito nousi heti synnytyksestä ja kaikki meni kuin itsestään, vaikka rasva ja nännikumit olivatkin tarpeen taas.

Siskollani imetys ei ollut omalle vauvalle lähtenyt käyntiin, ja muillakin suvussani maidontulon on ollut ongelmallista. Olen myös aika pienirintainen... En siis luullut olevani erilainen ja olin varautunut ongelmiin imetyksessä. Kamalan kipeäähän se alkuun oli mutta helpotti sitten, kiitos myös rintakumien. Itse koin ennemmin että paine imettää tuli vahvana ulkopuolelta, varsinkin niille äitikavereille, joille ei ollut tullut mieleen, ettei se onnistuiskaan. Kun itsekin olen pullolla kasvanut ja ihan hyväksi tullut, oli ehkä helpompaa olla stressaamatta. Sekin kun vähensi maidontuloa minulla, jos oli stressi...

Toivotan Sinulle stressitöntä vauva-aikaa, imettäen tai ilman, nousi maito tai ei, rintamaidolla tai korvikkeella.

Vierailija
2/3 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai joillain ei maito vain nouse. Mutta kannattaa kokeilla sitä runsasta ihokontaktia, sen pitäisi herätellä sekä vauvan imemishaluja että sitä omaa oksitosiinintuotantoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidonnousu käynnistyy synnytyksen jälkeen. Maito ei nouse, jos vauvaa ei imetä. Eli vauva heti syntymän jälkeen rinnalle ja kätilö tarkastamaan, että vauvalla on hyvä imuote.

Voit pyytää synnytyssairaalassa imetysohjausta.