Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kunnianhimo tarkoittaa?

Vierailija
05.10.2018 |

Missit monesti sanovat, että haluavat miehen jolla on kunnianhimoa. Samaa sanaa näkee myös Tinderissä ja deittipalstoilla.

Mutta mitä se kunnia on, ja mitä tarkoittaa että sitä himoitsee?

Mistä kaikesta saa kunniaa?

Minun korvaan kuulostaa siltä, että kunnia on sitä että on tehnyt jotain sellaista jota toiset ihmiset pitävät kunniakkaana. Ja kunnian himoitseminen on sitä että haluaa että muut ovat sitä mieltä että olet tehnyt jotain "kunniakasta". Eli kunnianhimo tarkoittaa minun korvaan suurinpiirtein samalta kuin "toivottavasti muut eivät ajattele minusta pahaa vaan hyvää". Eli kunnianhimoisia olisivat ihmiset joilla on huono itsetunto. Joille olisi tosi tärkeää mitä muut ovat heistä mieltä.

Ja himo-sana tuossa yhdyssanassa tuntuu korostavan, että sen kunnian saavuttamiseksi voidaan käyttää myös härskejä ja häikäilemättömiä keinoja. Eikö ne jotka esittävät netissä usalaista kenraalia ole kunnianhimoisia? Himoitsevat että heidän ajatellaan olevan "kunniallisia" ihmisiä.

Mistä saavutuksista, teoista, suorituksista jne. saa kunniaa?

Melkein joka kerta tulkitsen sanan eri tavalla. Edellisinä iltoina olen ajatellut, että kunnianhimo liittyisi siihen että haluaa palkan olevan vähintään 100 tonnia vuodessa. Joinakin taas että haluaa olla paras siinä mitä tekee. Vaikkapa voittaa maailmanmestaruuden eukonkannossa tai driftingissä tai villasukkien kutomisessa tai sahansoitossa.

Mutta sillä mitä minä ajattelen ei ole niin väliä, koska se todennäköisesti ei ole se mitä muut ajattelevat tuota kunnianhimo-sanaa käyttäessään.

a) haluatko kumppaniltasi kunnianhimoa?
b) jos niin missä määrin, ja mitä sillä kunnianhimolla tarkoitat?
c) kuka on hyvä esimerkki ihmisestä, jolla on kunnianhimoa?
d) kuka on huono esimerkki ihmisestä, jolla on liikaa tai vääränlaista (tai väärällä lailla tapahtuvaa) kunnianhimoa

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimo mulle tarkoittaa erilaisten tavoitteiden saavuttamisen paloa ja halua kehittyä.

A haluan

B paljon

C ks yllä

D Elon Musk

E D Trump

Vierailija
2/11 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnianhimo mulle tarkoittaa erilaisten tavoitteiden saavuttamisen paloa ja halua kehittyä.

A haluan

B paljon ks yllä

C Elon Musk

D D Trump

Korjasin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missit monesti sanovat, että haluavat miehen jolla on kunnianhimoa. Samaa sanaa näkee myös Tinderissä ja deittipalstoilla.

Minun korvaan kuulostaa siltä, että kunnia on sitä että on tehnyt jotain sellaista jota toiset ihmiset pitävät kunniakkaana. Ja kunnian himoitseminen on sitä että haluaa että muut ovat sitä mieltä että olet tehnyt jotain "kunniakasta". Eli kunnianhimo tarkoittaa minun korvaan suurinpiirtein samalta kuin "toivottavasti muut eivät ajattele minusta pahaa vaan hyvää". Eli kunnianhimoisia olisivat ihmiset joilla on huono itsetunto. Joille olisi tosi tärkeää mitä muut ovat heistä mieltä.

Ja himo-sana tuossa yhdyssanassa tuntuu korostavan, että sen kunnian saavuttamiseksi voidaan käyttää myös härskejä ja häikäilemättömiä keinoja. Eikö ne jotka esittävät netissä usalaista kenraalia ole kunnianhimoisia? Himoitsevat että heidän ajatellaan olevan "kunniallisia" ihmisiä.

Melkein joka kerta tulkitsen sanan eri tavalla. Edellisinä iltoina olen ajatellut, että kunnianhimo liittyisi siihen että haluaa palkan olevan vähintään 100 tonnia vuodessa. Joinakin taas että haluaa olla paras siinä mitä tekee. Vaikkapa voittaa maailmanmestaruuden eukonkannossa tai driftingissä tai villasukkien kutomisessa tai sahansoitossa.

Mutta sillä mitä minä ajattelen ei ole niin väliä, koska se todennäköisesti ei ole se mitä muut ajattelevat tuota kunnianhimo-sanaa käyttäessään.

d) kuka on huono esimerkki ihmisestä, jolla on liikaa tai vääränlaista (tai väärällä lailla tapahtuvaa) kunnianhimoa

Tapa miten selität tuon i-di-oot-ti, paljastaa että olet i-di-oot-ti varas.

Kunnianhimo on puhdasta ja jonkun hengellisen asian saavuttamista. Hengelliset asiat ovat puhtaita ellei ne olla saavutettu varastamisella ja ihminen kenellä on puhdas kunnianhimo aistii sen.

Vierailija
4/11 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnianhimo = halu nostaa statusta ja tienata enemmän ja enemmän rahaa. Naisia ei kiinnosta kunnianhimoiset postimerkin kerääjät.

Vierailija
5/11 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*449*212* kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapa miten selität tuon i-di-oot-ti, paljastaa että olet i-di-oot-ti varas.

Kunnianhimo on puhdasta ja jonkun hengellisen asian saavuttamista. Hengelliset asiat ovat puhtaita ellei ne olla saavutettu varastamisella ja ihminen kenellä on puhdas kunnianhimo aistii sen.

Lääkkeet

Vierailija
6/11 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä käytetaan silloin kun kyse on ahneudesta, mutta ei haluta käyttää termiä ahne. Sanalla kunnianhimo on positiivisempi sävy vaikka molemmissa on kyse samasta asiasta.

Vierailija
7/11 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kunnianhimo mielestäni yhdistetään siihen stautuksen ja maineen perässä juoksemiseen. Nämä, joilla on pari Bemarimaasturia pihassa ja havittelevat koko ajan lisää rahaa. Itse olen aina jotenkin karttanut koko kunnianhimo- sanaa ja ehkä nimenomaan se on kalskastanut vähän jopa negatiiviselta. 

Nyt kolmekymppisenä olen kuitenkin tajunnut, että olen jollakin tapaa myös itse aika kunnianhimonen. Haluan koko ajan kehittää itseäni ja mennä elämässäni eteenpäin. Jos  aloitan juoksun niin haluan mieluummin ottaa päämäräksi vaikka puolimaratonin, jotta on joku tavoite, jota kohti edetä. 

Vierailija
8/11 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimo on pyrkyryyttä, sille on ihan oma sanansa olemassa opportu?? 

Vierailija
9/11 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnianhimo tarkoittaa minulle yleensä halua menestyä muiden silmissä, tyyliin "haluan nousta alani/harrastukseni huippujen joukkoon". Toki joillakin ne tavoitteet voivat olla täysin henkilökohtaisia ja mahdollinen huomio ikävä seuraus, mutta yleensä tosiaan tuntuu että se muilta saatu huomio, ihailu ja arvostus ovat huomattava osa kunnianhimoa.

a) ja b) Riippuu. En, jos se tarkoittaa sellaista"haluan julkisuutta ja kunniaa". Jos kyseessä on intohimo, joku asia missä haluaa kehittyä se on tietysti ok ja hyvä asia, eikä ole mitään väärää siinäkään että haluaa positiivista palautetta muilta. Jos kyseessä on vaikka kirjailija, niin tottakai sitä haluaa että ihmiset lukevat niitä kirjoja. Mutta sellainen "haluan että kaikki tietävät kuka olen, olla muiden yläpuolella, olenhan heitä parempi" ei kiehdo minua yhtään, vaan on itse asiassa iso turn off. 

c) Esim. naiset tässä jutussa

https://www.elsevier.com/connect/5-women-scientists-tell-their-stories-…

d) Trump, Nixon, ihmiset jotka haluavat tulla kuuluisiksi massa-/sarjamurhaajiksi, tyrkkyjulkkikset... onhan noita

Vierailija
10/11 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin etsimään vastausta, mutta heitän ajatuksen, että jos ihminen ei saa omalla jutulla , kuten taiteessa, toivottua hyväksyntäää ja kunniaa, ei hän ole tehnyt tarpeeksi työtä. Kun taiteilija kuulee varsin hypettäviä kehuja eikä se kymmeneltä ihmiseltä riitä vaan on tavoiteltava sataa, sitten tuhatta yms. on se ihan jees kunhan ei mene muiden mukana.

Kaipaan siis kunniaa, sillä kehuista saatu mielihyvähormoonin purskahdus koukuttaa. Teen silti omaa juttuani, ja siksi se kehuista saatu mielihyvähormoonin kuolanroiskahdus tuntuu niin hyvältä. En ihmette yhtään miksi lavoille on päästävä, sillä he saavat mm. tuntemaan itsensä hyvälle, saavat ihmisiltä hyväksyntää ja vapautumista. Ja kun esittää omaa juttuaan josta muut nauttii, se on siinä.

Vierailija
11/11 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimoton ihminen voi olla sellainen, joka vihaa työtänsä, mutta jää siihen jumiin, ei jaksa treenata, ei jaksa panostaa parisuhteeseen, ei jaksa panostaa oikein mihinkään. Ymmärrän kunnianhimolla sellaisen elämänasenteen, jossa pyritään parempaan. Se on viehättävä piirre kumppanissa.