Kissat hajottaa kämpän
Tänään kuusikiloinen roikkui rullaverhotangossa. Kaikki pöytälamput on sökönä, verhot oon ottanut pois, koriste-esineet kaapeissa..
Hyppivät vessan lampun päällä, kirjahyllyjen päällä, mattojen alla, sohva on riekaleina, vetävät ruokakaapeista kamat alas.
Miten ihmiset kestätte sisäkissojanne. Mulla alkaa olla epätoivon hetket. Käyn töissä, ei ole aikaa ja energiaa vetää narua perässä jatkuvasti. 2 maatiaista, 1,5v.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kissat ovat kyllä hyvin erilaisia. Tuollaista villiä pantteria kuin meillä oli, en tiedä muuta. Siskolla ja siskontytöllä on kissoja, laiskanpulskeita otuksia, eikä niitä ole koulutettu sen kummemmin. Pojalla ja tyttöystävällä on rotukissoja, jotka joskus kun olen siellä yötä tekevät pieniä ryntäyksiä kiipeilypuusta kaapin päälle, sen jälkeen kun olen mennyt nukkumaan. Mutta muuten nukkuvat aamuun saakka hyvin.
Mun pantteri oli myös superälykäs, se sai ovet ja laatikot auki. Ei kaikki kissat tuollaistakaan ikinä keksi. ♥♥
Meillä myös toinen saa ovet auki..ap
Vierailija kirjoitti:
Onko kissat steriloituja? Se voisi rauhoittaa
Kyllä on molemmat .ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme, että ne kaksinkin riehuvat. Luulin, että oma kissani riehui varsinkin öisin juuri siksi, kun sillä ei ollut kaveria. Kaikkien verhotankojen päälle kissa loikki, osa ei sitä kestänytkään vaan jouduttiin vahvistamaan. Tapetteja repi, joskus tuntui, että kiusallaan. Katsoi minuun ja repäisi liuskan. Minä kuitenkin leikinkin sen kanssa. Luulin, että alkaa rauhoittua vanhuuttaan kun oli 11-vuotias. Mutta se olikin sairaus, joka rauhoitti. Syöpä iski ja kisu piti nukuttaa pois.:( Kaapinovissa on vielä kynnenjäljet tallella, kuivauskaappiinkin eläväisen olennon piti päästä. Siellä se istui, lautashyllyn takana.
Niitä kissoja voi ihan opettaa, että mikä on kiellettyä ja mikä sallittua.
Suihkupullosta vettä päälle aina,kun on pahanteossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kissat ovat kyllä hyvin erilaisia. Tuollaista villiä pantteria kuin meillä oli, en tiedä muuta. Siskolla ja siskontytöllä on kissoja, laiskanpulskeita otuksia, eikä niitä ole koulutettu sen kummemmin. Pojalla ja tyttöystävällä on rotukissoja, jotka joskus kun olen siellä yötä tekevät pieniä ryntäyksiä kiipeilypuusta kaapin päälle, sen jälkeen kun olen mennyt nukkumaan. Mutta muuten nukkuvat aamuun saakka hyvin.
Mun pantteri oli myös superälykäs, se sai ovet ja laatikot auki. Ei kaikki kissat tuollaistakaan ikinä keksi. ♥♥
Meillä myös kissa oli nuorena vilkas ja melkoinen riehuli. Lipaston laatikot aukaisi niin, että otti laatikon reunasta kiinni ja heijasi niin kauan, että laatikko aukesi. Ei sillä sinne laatikkoon ollut muuta asiaa, kuin tassuttaa huiveja ja käsineitä. Piti lipasto pultata seinään kiinni, ettei koko lipasto kaadu päälle.
Nyt papparainen on rauhallinen ja nukkuu suurimman osan ajasta. Ei heijaa lipastonlaatikoilla kuin Tarzan enää
Meillä kissa repii verhot alas kun on tylsistynyt.
Silloin täytyy tarjota virikkeitä ja leikittää. Ei muu auta
Mun kissat ei ole tuommoisia, koska olen opettanut ne "talon tavoille" heti, kunhan tänne kunnolla kotiutuivat. Oppivat parista EI-karjaisusta ja vesisuihkepullon heristyksestä, että huonekasveja ei kosketa leikkimismielessä eikä syömismielessä, että ruokapöydälle ei hypätä vaikka se onkin aivan kattokorkuisen kiipeilypuun vieressä (oikaisevat nykyään aina alas hyppäämällä tuolille, eivät pöydälle), että kalusteita ei raavita, että yöllä ei nau'uta tai raavita makkarin oven takana ja että mattoon ei teroiteta kynsiä.
Mulla on 50 huonekasvia, isoja ja pieniä, ja kaksiossa on aktiivinen pentu ja vanhempi kissa. Tasan yksi huonekasvi saatettu hautaan kissojen takia vuoden aikana, ja sekin oli omaa tyhmyyttäni, kun houkutin 9kg kissan jahtaamaan höyhenkeppiä turhan lähellä kasvia niin, että hyppäsi kasvia päin. Verhot saaneet olla rauhassa myös.
Vanhempi kissani on ollut ulkokissa entisessä kodissani, ja se oppi kouluttamalla (eli hätistämällä katti tarpeeksi monta kertaa pikaisesti ulos, kun oksentamisäänet alkoivat) jopa juoksemaan ulko-ovelle, kun sitä alkoi oksettaa. Kakoi karvapalloa ja kipitti samaan aikaan eteiseen. :D
Alkujaan jopa annoin kissojen nukkua ruokapöydällä eikä se häirinnyt mua, mutta loppui siihen, kun kerran löysin aamulla oksennuksen pöydältä. Eli opittujen tapojen muuttaminenkin onnistuu kyllä.
Meillä on pari hillittyä rotukissaa ja villi maatiainen. Verkotettu parveke on niille ihan must-juttu. Villiä pitää leikittää aamulla ja illalla, päivät se nukkuu, kuten muutkin. Naruleikit eivät väsytä yhtä hyvin kuin lelun heitteleminen hankaliin paikkoihin. Osta 20 leluhiirtä ja heittele niitä korkeisiin paikkoihin. Siivoa kun ne kaikki ovat hukassa. Puolitoistavuotinen on vielä nuori. Ne rauhoittuvat vuodessa, kahdessa. Jotkut kissat tykkäävät katsella luonto-ohjelmia. Pitää olla tarkkapiirto-TV että ne näkevät kunnolla. Kaiva telkusta joku luontokanava ja anna olla ääni päällä niin ne saattavat jäädä katsomaan sitä.
Kiitos tästä!
Leluhiiriä on ja ne ovat hukassa, mutta tosiaan voisin heitellä kirjahyllyn päälle ym paikkoihin niitä tai nappuloita. Jos vähän auttaisi. ap
Miten paljon annat niille ruokaa? Itsellä kissat olleet joskus ihan sekopäisiä jos tulee liiaksi ruokaa/herkkuja annettua:D
Ja sisällä ne ei välttämättä sitä energiaansa pääse purkamaan tarpeeksi vaikka mitä tekisit.
Kissoilla on selkeästi tylsää. Toki 1,5-vuotias on vielä ihan pentu käytökseltään ja energiaa riittää. Keksi aktiviteettejä ja panosta siihen kissojen aktivointiin, se on ainoa tapa saada ongelmakäytös pois. Minäkin käyn töissä, opiskelen iltaisin ja teen lisäksi vapaaehtoistyönä eläinsuojeluhommia. Aikaa löytyy, kun sitä tekee ja haluaa panostaa eläinten hyvinvointiin.
Minulla on kolmevuotias rotukissa, jolla on energiaa vaikka muille jakaa. Tämä on ratkaisu sillä, että käydään kerran päivässä kunnollisella lenkillä. Vähintään kilometri, yleensä noin viisi kilometriä. Lisäksi leikittämistä noin puoli tuntia päivässä. Ihan paras väsyttäjä on kuitenkin aivotyöskentely. Joka toinen päivä harjoitellaan temppuja ja opetellaan uusia, joka toinen päivä harjoitellaan agilityä. Minulla on agilitykilpailuiden takia ihan kunnolliset esteet, mutta aluksi voi ihan hyvin käyttää kaikkea kotoa löytyvää. Googleta kissa-agility, Youtubesta löytyy hyviä videoita ja nettisivuilta vinkkejä alkuun. Näiden lisäksi on muutamia aktivointileluja. Ihan itsekin voi tehdä kaikenlaista, esim. laittaa kenkälaatikkoon vessapaperirullia ja sinne herkkuja.
Tietenkään mikään näistä ei toimi silmänräpäyksessä, eli kärsivällisyys on valttia. Ei kissa heti opi ja osaa kaikkea täydellisesti, mutta vähitellen. Lopulta tuo on ihan hirveän palkitsevaa sekä omistajalle että kissalle. Jos olet Facebookissa, niin kissaryhmistä saa paljon apua. Leluista tuli se mieleen, että niitä kannattaa vaihdella. Eli vain muutamia leluja kerralla, muut piiloon. Omaa kissaa ei jaksa kiinnostaa hiiret, pallot tai muut, mutta pallorata ja Mad Cat -lelut on suosikkeja. Niillä viihdyttää itse itsensä.
Tähän mennessä olen näillä saanut oman kissan pidettyä tyytyväisenä, sekä yli 100 täällä ollutta esy-kissaa, jotka minulta lähtivät uusiin koteihin.
Tässä vielä hyödyllisiä linkkejä, t. 52/hullu kissanainen.
Kissa-agilitystä, paljon vinkkejä alkuun:
https://www.agilitykissat.com/
Tässä aktivointileluja, joita oma kissa rakastaa:
https://www.petenkoiratarvike.com/kissat/tuote/catit-senses-20-play-cir…
https://www.petenkoiratarvike.com/kissat/tuote/aktivointilelu-trixie-ca…
https://www.petenkoiratarvike.com/kissat/tuote/aktivointilelu-trixie-ca…-×-14-cm-(4592)/8015332/
https://www.petenkoiratarvike.com/koirat/tuote/aktivointilelu-dog-hiden…
Kissaliitto on toki rotukissajärjestö, mutta sieltä on löytynyt vinkkejä kaikenlaiseen ongelmaan:
https://www.kissaliitto.fi/
Näiden lisäksi voisin vinkata sallitun, korkean kiipeilypaikan. Meillä se on seinään kiinnitettyjä hyllyjä katonrajassa, mutta jos asut vuokralla eikä seinään saa porata, niin korkea kattoon asti yltävä kiipeilypuu toimii myös. Verhoissa hengailu loppui siihen, kun pääsi vielä korkeammalle.
Ne on turhautuneita kun niillä ei ole parempaa tekemistä tai eivät pääse ikkunalle seuraamaan ulkoelämää!
Tee noista juutupe videoita, saat varmasti 2 seuraajaa.
Sisäkissoja ei ole olemassakaan. Kuka sen on edes mahtanut keksiä? Kissoille ulkoilua kuin olisi jo!
Meidän kaupunkilaiskissat opetettiin valjaisiin pienestä pitäen, ja niitä ulkoilutettiin päivittäin ainakin tunnin, joskus kolmekin kertaa. Läheisessä puistossa, metsikön laidalla jne.
Kissat ovat jo kuolleet vuosia sitten vanhuuteen, mutta huomasin että pysyivät rauhassa sisällä kun saivat välillä maistella ja haistella ulkoilmaa, eivätkä tehneet tuhoja.
Kaverin kissa pelaa iPadilla hiiripelejä! :D Hauskan näköistä kun iPadi lattialla ja kissa liikuttaa tassuja sen päällä ja yrittää napata piipittäviä hiiriä. Noita sovelluksia löytyy aika monta vissiin ja youtubessa on videoita jossa koirat, kissat, liskot, apinat ja muut leikkii iPadilla.
Ne on vielä nuoria. Muistan itekin ton epätoivon. Siinä vuoden parin sisällä alkaa helpottaa. Siitä eteenpäin se on vaan satunnaista matontappoa tai kakkarallia.
Meidän suloinen pentukissa on ehtinyt raapia nahkasohvat, parkettia, ovet, ikkunanpuitteet, ulko-ovea. Elämää se vain on, toisaalta. Kämppä menee remonttiin, kun joskus muutetaan täältä.
No sitten minäkin vedän teipeillä lamput pöytiin. Meillä heitellään nappuloita ja toinen osaa pyörähdyksen ja yläläpyn. Laserkyniä on 2 ja usein käytössä. Täytynee ostaa kattoon asti pari kiipeilypuuta vielä ja hyväksyä että tää on kissojen koti eikä mun ja oon heidän leikittäjä ja välillä yritän käydä tienaamassa Sheeba-rahaa..ap