Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut luulee että olkapäähän/käsivarteen koskettaminen ilman lupaa on OK?

Vierailija
04.10.2018 |

Ei ole.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kerran tarjoilija kosketti hellästi olkapäähän, kun aivan tavalliseen sävyyn kerroin, että olen saanut kalaa, vaikka tilasin kanaa. Koin sen erittäin epämiellyttäväksi, koska se tuntui implikoivan, että hän koki tarpeelliseksi jotenkin rauhoitella minua tai jotain vastaavaa. Olin siis täysin rauhallinen, mutta jos olisin ollut jotenkin ärtynyt, olisin varmasti ärtynyt tuosta lisää. Minusta ei asiakaspalvelijan ei todellakaan pidä mennä taputtelemaan asiakkaita.

Minusta opettajan ja oppilaan suhde peruskoulussa on sellainen, että opettaja voi oppilaan huomion herättääkseen tai hänet pysäyttääkseen koskea hartioihin. Se on ihan eri asia. Tosin tämän tuomion jälkeen opettajat taas puuttuvat vähemmän ja vähemmän. Välituntivalvonnassa tulee herkemmin mieleen, että viitsinkö nyt puuttua, kun ei siitä seuraa kuin ongelmia itselle.

Vierailija
22/29 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne, jos täytyy saada tuntemattoman ihmisen huomio, kun hän ei kuule, niin on minusta ok nykiä vähän hihasta. Jos on hihaton päällä niin sormella voi koputella olkapäätä. Tuntisin olon tosi epämukavaksi, jos tuntematon tarttuisi koko kämmenellä olkapäähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vieraalta ihmiseltä tuo on minusta outoa käytöstä, ellei sitten kyse ole juuri jostain olkapäähän koputtamisesta huomion herättämiseksi. Yksi naapureistani, sellainen vanhempi nainen, jonka kanssa en siis ole jutellut juuri muuta kuin säästä hississä, silittää aina joskus olkavarttani ihan yllättäen siinä jutellessa. Minusta tuo on tosi ahdistavaa! Muutenkin hississä pitää olla liian lähellä vierasta ihmistä, ja kun se vieras vielä ryhtyy silittelemään, niin tekee mieli jäädä kesken matkan pois :D

Vierailija
24/29 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleismaailmallisesi katsottuna ehkä se neutraalein tapa huomioida vierasta ihmistä.

Aika herkkis saa olla jos ei tuollaista kestä.

Vierailija
25/29 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit on rajattomia, ja tunkee toisen iholle.

Vierailija
26/29 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi bussissa kosketin kevyesti vieressä istuvaa olkapäälle kun se näytti nukkuvan ja mun piti jäädä pois, sori.

Mutta siis en minäkään kyllä pitäisi siitä jos ilman selkää syytä tullaan koskettelemaan.

Vierailija
27/29 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku koskee ilman lupaa, kannattaa kiljaista kovaa "AI! Koskit juuri kaikkein kipeimpään kohtaan!" Kannattaa vähän liioitella, niin koskettelija nolostuu.

Olen joskus kärsinyt ikävistä olka- ja hartiajumeista ja -kivuista, ja silloin olkapäälle taputtelu oikeasti sattuu! Hillitkää itsenne, taputtelijat. 

Vierailija
28/29 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit on rajattomia, ja tunkee toisen iholle.

On tosiaan ihmisiä, joiden kosketus on erilaista, kiusallisempaa kuin joidenkin muiden. Täällä meidän kylillä on täti, joka selkesäti on rajaton, puhuu jossain kirppiksellä kaikki emätinpuikkojuttunsa suureen ääneen, ja koskettelee jotenkin sillä lailla että on erilaista kuin tuollainen neutraali olkapäähän koputus.

Aika harvoin ihminen ei kuule ihan puhetta? Mietin tuota lompsajuttua, kerran minulla putosi lompsa lentokoneeseen, ja ulkomaalainen mies takanani sanoi siitä englanniksi. Ei koskettanut. Ja oli siis takanani. Hän pelasti matkani, olisi ollut isot ongelmat ellei olisi avannut suutaan.

Vierailija
29/29 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin tyypillinen olkapään kosketustilanne: luentosalissa kiertää nimilista, rivin viimeina istuvana se pitää antaa edessä olevalle, puhe/opetus täydessä käynissä niin ei voi oikein ruveta puhumaan, joten kevyt koputus olkapäähän, ja lista kiertää taas.

Olkapää ja käsivarsi ovat neutraaleimmat kehon alueet silloin kun huomiota ei voi syystä tai toisesta hakea puhumalla - ei niitä tietenkään ole tarkoitus jäädä hiplaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi