Kun aivot on narikassa, niin suden hyppii pöydälle
"Laihialainen Kari Kankaanpää näki tiistai-iltana ensikertaa suden luonnossa, kun vastaan tuli kaksi irvistelevää petoa.
Kohtaamisesta tuli ikimuistoinen.
– En ole ikinä ennen nähnyt sutta luonnossa, mutta kyllä minä ne tunnistin. Olen paljon liikkunut metsässä ja nähnyt riistaa, sanoo kokenut hirvenmetsästäjä.
Kankaanpää lähti kello 20.23 Laihian kirkonkylän lähellä sijaitsevan Kalliolaakson pururadan parkkipaikalta iltalenkille.
– Muistan, kun katsoin kelloa ja ajattelin ottaa aikaa, kauanko kierrokseen menee. Noteerasin heti, että koirat haukkuivat tosi kovaa. Ajattelin itsekseni, että taitaa susi pyöriä jossain, kun koirat noin kovaa haukkuivat. Siinä on ympärillä paljon omakotitaloja ja niissä koiria.
Viiden minuutin kuluttua Kankaanpää jo näkikin kaksi sutta.
Toinen lähestyi häntä metsästä pururadan oikealta puolelta, toinen metsästä vasemmalta. Ne olivat noin viiden metrin päässä.
– Ne rupesivat ärisemään siinä ja näyttämään hampaita mulle. Pysähdyin ja rupesin karhaamaan niitä takaisin. Aina, kun käännyin toista kohti, niin toinen yritti selän takaa minua lähemmäs. Ja taas kun käännyin, niin toinen tuli lähemmäs.
Kun Kankaanpää siinä hetken karjahteli ja heilutti uhkaavasti käsiä, niin sudet alkoivat perääntyä.
– Vähän aikaa ne katsoivat, ja sitten ne lähtivät metsään, toinen toiselle ja toinen toiselle puolelle pururataa.
Kohtaamisessa Kankaanpää toimi vaiston varassa.
– Olen iso mies. Ajattelen, ettei aikuisen miehen tarvitse sutta peljätä. Noin minä teen koirillekin. Jos koira näyttää mulle hampaita ja ärhentelee, niin minä annan takaisin samalla mitalla. Jos siinä kääntyy ja luimistelee pakoon, niin nehän tulevat perässä ja jalkoihin kiinni.
Vaikka sudet vaikuttavat olleen hyökkäystarkoituksessa, Kankaanpää sanoo, ettei hän pelästynyt.
– Uhkaava tilanne se kyllä oli. Ajattelin lähinnä, että jos tässä olisi joku tenava, niin...
Kylmähermoinen Kankaanpää jatkoi lenkkiä pururadalla, eikä palannut autoonsa ennen kuin lenkin päätteeksi.
– Koirien haukusta pystyin päättelemään, mihin suuntaan ne menivät. Ne jatkoivat Ampujantietä Vedenojalle päin.
Autossa hän soitti havainnostaan hätäkeskukseen, ja sieltä ilmoitettiin petoyhdyshenkilölle.
Kankaanpään mukaan Kalliolaakson alue on suosittua ulkoilumaastoa, ja siellä on myös Laihian frisbeegolfrata.
– Siinä on joka puolella mukavia metsiä ja mäkiä. Siellä lapset leikkivät tosi paljon.
Kankaanpää tietää, että samassa maastossa on tehty susihavaintoja aiemminkin. Hän jutteli illalla myös toisen lenkkeilijän kanssa, joka tuli samalla pururadalle.
– Koirien haukkumisesta päätellen susia on pyörinyt siinä monta päivää, ja kesällä on tehty susihavaintoja ympäröiviltä pelloilta. Kyllä siinä niiden reviiriä on."
Kommentit (4)
Tottakai sudet ovat Laihialla nälkäisiä, kun variksillakin täytyy olla eväsreppu sinne eksyessään.
Riittääköhän yksi ihmisuhri siihen että susipolitiikka muuttuu? Ensimmäinen raatelu on tietysti vain yksittäistapaus ja syyllisen epäillään tietysti olevan koirasusisekoitus.
Ja ihan asutksen keskellä
https://www.google.fi/maps/place/Kalliolaakso,+66400+Laihia/@62.9789839…