Miten vanhempiesi parisuhde on vaikuttanut sinuun?
Millaista teillä kotona oli? Millaisen mallin ihmissuhteista sait? Näkyykö se yhä elämässäsi jotenkin?
Kommentit (6)
Vaikuttanut siten että haluan olla koko elämäni yksin ja arvostan vain sitä aikaa kun olen yksin itsekseni eikä kukaan ole häiritsemässä.
Meillä oli paljon ongelmia vanhemmilla suhteessa toisiinsa ja lapsiin. Koen yhä ihmisuhteet todella vaikeina ja usein myös aika ahdistavina.
Meillä oli ilkeä ja vähättelevä Euroopan kuningas, joka pelasi perheen rahat, ja yksin nyyhkyttävä marttyyri, jolta kesti aivan liian kauan oppia puolustautumaan. Nämä sitten pysyivät yhdessä "lasten takia".
Sain kotoa lahjaksi hyvin huonon itsetunnon ja hyvin omituisen käsityksen parisuhteesta. Niinpä avioiduin ensimmäisen kerran täysin väärän henkilön kanssa...sen liiton jälkiä korjattiin terapiassa. Toinen kerta onnistui.
Isäni oli alkoholisti, onneksi äitini oli vahva ja piti huolta minusta. Siinä liitossa äitini maksoi kaiken eli talon, mökin, ruoat, laskut kun isäni kieroili ja "varasti" kaikki minun rahani jotka äitini oli säästänyt minulle tulevaisuutta ajatellen. Onneksi äitini opetti minulle säästäväisyyttä ja työmoraalin.
Olen lähestulkoon varma että isäni myös petti äitiä, ehkä siinä syy etten osaa luottaa kehenkään.
Paljon ongelmia oli. Ketään ei hyvinvointini kiinnostanut.
En siksi kykene luottamaan ihmisiin. Se tekee ihmisuhteista hyvin vaikeita.
Vanhemmat pettivät, tappeluvat ja erosivat. Olivat varoittava esimerkki, koska sekä minä, että sisareni olemme olleet yli 20 vuotta onnellisesti naimisissa.