4 kk vauva tyytymätön. Osaako joku neuvoa?
Juuri 4 kk täyttänyt vauva on muuttunut tyytymättömäksi. Ennen viihtyi hyvin sylissä ja sitterissä ja leikkimatolla ja kantoliinassa. Enää ei syli kelpaa ellei samalla pidä vauvaa pystyssä ja kanna ympäriinsä. Turhautunut kitinä alkaa heti jos yrittää itse istahtaa tai pysähtyä. Kantoliinaa ei hyväksy enää ollenkaan. Sitteri kelpaa minuutin ja sitten alkaa itku ellei ota syliin ja ala kantamaan ympäri taloa. Vaunuissa viihtyy jos kuomu on alhaalla ja jos hänelle juttelee koko ajan (ei nukahda vaunuihin). Ei ole siis mitään kipuitkua tai sellaista enkä epäile mitään allergioita tms. Mutta jotta vauva olisi tyytyväinen eikä kitisisi, niin minun pitäisi koko päivä kävellä ympäri taloa vauva sylissä ja kävellä ulkona vaunuja työnnellen kuomu alhaalla (eli sadekelillä ei voi ulkoilla näin). Ja kantoliina siis ei enää vauvalle kelpaa vaan kitinä alkaa ja yrittää kiemurrella siitä pois. En enää pysty tekemään ruokaa, laittamaan tiskejä ja pyykkejä tai syömään itse vaikka välipalaa, koska edes siinä vieressä sitterissä ei suostu olemaan. Mikä kumma tässä on? Miten saan vauvan viihtymään niin, että en joudu itse kävelemään samalla koko ajan?
Kommentit (13)
Minunkin vauvalla oli tuollainen vaihe. Helpotti kun oppi liikkumaan itse. Menee luultavasti ohi enemmin tai myöhemmin, koita kestää!
Meillä tuo 4kk marina johtui siitä että vauva oli turhautunut kun ei itse osannut vielä liikkua.
Ennen niin tyytyväinen vauva marisi pää punaisena lattialla ja kun otti syliin niin alkoi itkeä ja pyristellä.
Oppi ryömimään ja kaikki marinat loppui kuin seinään. Ensin osasi vain peruuttaa mutta parissa päivässä tajusi kuinka pääsee eteenpäinkin. 6kk jo konttasi vauhdikkaasti ja oli iloinen ja touhukas kaiket päivät.
Ja nukkui 12h yöunet kaiken touhuamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa seuraa ja viihdykettä. Ja sä olet sitä nyt tarjonnut, joten osaa sitä vaatia. Nyt vaan opettelette pois tuosta tavasta. Lapsi lattialle ja viereen kiinnostavia tavaroita katseltavaksi ja kosketeltavaksi. Onko teillä sellaista leikkimattoa kaarella, johon saa kiinnitettyä kaikenlaista? Jos ei ja on mahdollisuus, hommaa se, voipi auttaa. Ja hetkessähän sitten se muutos ei tapahdu, eli jonkun verran pitää nyt sitten kestää tyytymätöntä kitinääkin... osaat sitten sinäkin suhtautua oikein, kun teini-iässä kommunikointi ei juuri muuta olekkaan.
Joo siis ei enää viihdy siinä leikkimatolla. Ennen viihtyi kaaren alla niillä roikkuvilla leluilla leikkien, enää ne ei jaksa kiinnostaa kuin puoli minuuttia.
En ole opettanut vauvaa tähän vaan olen sietänyt tyytymätöntä kitinää ja odottanut että se loppuisi, mutta ei lopu vaan vauva alkaa hyvin nopeasti itkemään. Jos itkuun ei reagoi niin se vain yltyy. Olen siis ottanut vauvan syliini kun itku alkaa, koska en halua tietenkään itkettää häntä. Tai jos sylissä kun istun vaikka nojatuolissa alkaa kitinä niin yritän pompuuttaa tms, mutta se ei kelpaa vaan alkaa itku, joka lakkaa heti kun nousen ja alan kävelemään vauva sylissä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo 4kk marina johtui siitä että vauva oli turhautunut kun ei itse osannut vielä liikkua.
Ennen niin tyytyväinen vauva marisi pää punaisena lattialla ja kun otti syliin niin alkoi itkeä ja pyristellä.
Oppi ryömimään ja kaikki marinat loppui kuin seinään. Ensin osasi vain peruuttaa mutta parissa päivässä tajusi kuinka pääsee eteenpäinkin. 6kk jo konttasi vauhdikkaasti ja oli iloinen ja touhukas kaiket päivät.
Ja nukkui 12h yöunet kaiken touhuamisen jälkeen.
Tuollaista olenkin miettinyt, että onko turhautunut siitä kun ei osaa itse liikkua ja siksi kelpaa vain sellainen, että häntä sitten liikutetaan ympäriinsä. Mutta vauva on siis pari pv sitten täyttänyt 4 kk eikä varmaan ihan tällä viikolla vielä opi ryömimään.. Ap
Meillä tuossa iässä alkanut tyytymättömyys johtui hampaiden puhkeamisesta. Ja sitä sitten kestikin kauan, kun hampaita tuli jatkuvalla syötöllä.
Laitat lattialle ja näytät mallia kuinka ryömitään.
On tylsistynyt. Helpottaa kun oppii ryömimään/konttaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuossa iässä alkanut tyytymättömyys johtui hampaiden puhkeamisesta. Ja sitä sitten kestikin kauan, kun hampaita tuli jatkuvalla syötöllä.
Vielä ei näy ikenissä merkkejä hampaiden tulosta. Ap
Opeta vauva ryömimään niin ei ole enää aikaa turhia marista. Jos vaikka nalle tai pallo on siinä lattialla vähän kauempana ja vauva haluaa sen niin harmittahan se kun sitä ei saa eikä osaa sanoa että anna pallo ;)
eikä osaa itse liikkua. Parit jumppahetket...näin käännytään, näin ryömitään ym. Pian se vauveli rullaa ympäri kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei näy ikenissä merkkejä hampaiden tulosta. Ap
Ei meilläkään mitään merkkejä näkynyt, en ainakaan itse huomannut kun suuhun katsoin.
Jos on halua niin oppii kyllä 4kk kun vähän autat ja opetat.
Meillä ainut huono puoli tuossa kaiken äkkiä oppimisessa oli että tasapaino ei ollut kehittynyt vielä tarpeeksi kun vauva nousi seisomaankin 7kk ja halusi seistä siis koko ajan ja huteraa oli.
Mutta 8kk kulki Brio-kärryn kanssa kuin vanha tekijä. Nalle ja nukke kärryyn ja menoksi.
Ja olihan se kätevää kun hampaita tuli ja ikeniä kutitti niin 8kk vauva käveli itse kärryn kanssa keittiöön ja näytti sormella jääkaappia ja se tarkoitti että anna kylmä purulelu.
Haluaa seuraa ja viihdykettä. Ja sä olet sitä nyt tarjonnut, joten osaa sitä vaatia. Nyt vaan opettelette pois tuosta tavasta. Lapsi lattialle ja viereen kiinnostavia tavaroita katseltavaksi ja kosketeltavaksi. Onko teillä sellaista leikkimattoa kaarella, johon saa kiinnitettyä kaikenlaista? Jos ei ja on mahdollisuus, hommaa se, voipi auttaa. Ja hetkessähän sitten se muutos ei tapahdu, eli jonkun verran pitää nyt sitten kestää tyytymätöntä kitinääkin... osaat sitten sinäkin suhtautua oikein, kun teini-iässä kommunikointi ei juuri muuta olekkaan.