Paljonko löytölompsassa pitäisi olla rahaa, että pitäisit sen itselläsi vaikka lompakossa olisi omistajan tiedot?
Tää kysymys tuli vastaan tänään testissä. Jäin oikein pohtimaan. Mites te?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/02/jokainen-on-lahjottavissa-vai-…
Kommentit (54)
Kyse ei ole rahasta vaan vaivasta. Jos omistajan tiedoilla tarkoitetaan vain nimeä, jonka perusteella en pystyisi helposti palauttamaan suoraan henkilölleen itselleen niin en tiedä, mitä tekisin. Lähimpään löytötavaratoimistoon / poliisilaitokselle on reilu 50km suuntaansa. Tuo bussilla ja kahteen kertaan. Aikaa ja rahaa palaisi... Jos summa olisi iso niin tietäisin, kuinka se hukkaajaa harmittaa ja tekisin töitä enemmän lompakon palauttamiseksi. 1,5e + kirjastokortti niin en näkisi vaivaa vaan jättäisin maahan.
Jos lompakossa olisi puhelinnumero / nimi + kotikunta / tuntisin hukkaajan, palauttaisin lompakon summasta riippumatta.
Vein viime kesänä lompakon poliisin löytötavaratoimistoon, en edes avannut ja katsonut sen sisälle, ei ollut tarvetta koska lähimainkaan ei ollut ketään jonka se olisi voinut edes olla. Siistin näköinen oli ja aika painava.
Sanoin jättäessäni sitä, että en halua mitään löytöpalkkiota ja että eivät anna hakijalle löytäjän tietoja. Lupasivat että se on OK. Mitään ei ole kuulunut jälkeenpäin, joten oletan että eivät antaneet.
Minulle riitti tieto että se ei ollut minun, eikä kenenkään siinä lähellä hetki sitten pudottama. Miksi minun olisi pitänyt olla kiinnostunut ja katsoa kenen se oli?
Palauttaisin summasta riippumatta paitsi jos olisi ministerin lompakko. Silloin keksisin jonkun hyvän jäynän.
Varmaan 5-numeroinen summa pitäisi olla että pitäisin, ja sittenkin tarkistaisin omistajan verotiedot. Jos huipputuloinen, pitäisin fyrkat. Jos joku peruspulliainen ehkä palauttaisin 10k€ sisältävän lompsankin.
Olen työssäkäyvä pienituloinen ihminen. Olen löytänyt lompakoita ym. ja palauttanut ne poliisiasemalle. Jokunen aika sitten työttömänä ollessani löysin jonkun +65 mummon tiputtaman laukun jossa oli jotakuinkin 20 euroa rahaa kolikoina ja ajokortti. Pidin rahat silloin itselläni koska olin sillä hetkellä täysin varaton. Tää asia on vaivannut mua paljon koska tiedän varastaneeni todennäköisesti pientuloiselta ihmiseltä ja annoin kuitenkin rahat köyhälle itselleni. Työpaikan saatuani asia on vaivannut mua vieläkin enemmän koska pystyn kuitenkin työllistymään ja kyseinen mummo todennäköisesti ei pysty.
Summalla ei ole väliä, omatuntoni ei salli.
Jos tiedän ettei kuulu minulle ja pidän, on se mielestäni varkaus ja kokisin itseni rikolliseksi jos pitäisin.
"Löytäjä saa pitää" on pelkkä sananlasku, eikä opportunistinen varas ole sen parempi kuin suunnitelmallinen varaskaan.
Valoa syksyynne, kaikille.
Maria -79 kirjoitti:
Tää kysymys tuli vastaan tänään testissä. Jäin oikein pohtimaan. Mites te?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/02/jokainen-on-lahjottavissa-vai-…
Minä mielelläni kävelen nenä pystyssä ohi. En näet nouki maasta yhtään mitään. Ällöttääkin koko alue. Koko alue lienee täynnä koiraulostebakteereja ja tölkkejä. Voisi kuvitella että tölkinkerääjät kärsivät kaikenlaisista taudeista.
Saattaisin napata rahat omaan taskuun ja loput viedä poliisin löytötavaroihin.. Aivan summasta riippumatta. Tilaisuus tekee varkaan
Katsoisin ekana vähän lompakon sisältöä. Jos vaikuttaisi köyhän lompakolta, palauttaisin rahoineen. Jos siellä olisi joku Lääkäriliiton jäsenkortti, ottaisin todellakin kaiken käteisen ja palauttaisin ilman rahoja. Joskus markka-aikana löysin 8000 markkaa kuminauhalla sidotussa nipussa. Päättelin niiden olevan huumerahoja ja laitoin vähin äänin taskuun. Sillä maksoi melkein neljän kuukauden vuokrat. :)
Tää on sitä kuuluisaa suomalaista rehellisyyttä.
Valitut Palat tekee ajoittain testin ja jättää parikymmentä lompakkoa kuhunkin pääkaupunkiin ja tilastoi, montako tulee takaisin. Suomi ei ole ollut lähelläkään kärkeä, ei minään vuonna.
Mimmosia tuloksia saitte tosta testistä? Mulle tuli "viaton virkamies byrokratian aaltojen lyödessä arkeasi vasten... Pelkäät sanktioita ja kunnioitat lain kirjaimia."
Minulta ei ole koskaan kadonnut lompakkoa, mutta isältäni katosi kerran lomamatkalla. Hän sai lompakon hotellin respasta takaisin. Lompakossa oli tuhansia euroa rahaa ja luottokortit. Rehellinen löytäjä, joka ei halunnut edes löytöpalkkiota. Isäni muisteli monesti tapausta ja kiitteli kyseistä mieshenkilöä rehellisyydestä.
Olemme miehen kanssa löytäneet useampia henkkareita, lompakoita, kännyköitä jne. Kaikki on palautettu omistajilleen ja löytöpalkkiota emme ole halunneet kuin yhdessä tapauksessa. Mies löysi työpaikkansa läheltä luksusauton avaimen. Hän selvitti omistajan, joka oli valtavan kiitollinen ja halusi välittämättä antaa lahjakortin Stockmannille palkkioksi. Sen mies oli ottanut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
En mä käteistä palauttelemaan lähtisi. Kortit ja henkkarit ilman muuta. Mutta setelirahat kuuluu löytäjälle.
Ainoastaan ahneen ja moraalittoman p*skiaisen logiikalla kuuluvat.
Tuloksesi:
"Olet moraalin ylijumala, istut muina fakiireina vaikka orjantappuroiden päällä, jos lepolassea varten täytyy taivuttaa periaatteitaan.
Et lankea houkutukseen, vaikka se tuotaisiin sinulle kultaisella tarjottimella, pääruoka-aineena pieni kiinnijäämisriski ja höysteenä perustelut puhtaalle omantunnolle."
Tällanen olen, kamalan raivostuttava omatunto kaikkien olkapäillä kuiskuttelemassa :D
Olen palauttanut joko omistajalle, poliisille tai löytötavaraan kaikki löytämäni käsilaukut, puhelimet ja rannekellot. En varasta kenenkään omaisuutta.
Olen kaksi kertaa löytänyt autiolta alueelta 20 euron setelin ja ne olen pitänyt. Lapsena löysin Alkon edestä kasan kolikoita, jotka pidin.
N
Vierailija kirjoitti:
Tää on sitä kuuluisaa suomalaista rehellisyyttä.
Valitut Palat tekee ajoittain testin ja jättää parikymmentä lompakkoa kuhunkin pääkaupunkiin ja tilastoi, montako tulee takaisin. Suomi ei ole ollut lähelläkään kärkeä, ei minään vuonna.
Itselleni osui ihanan rehellinen ihminen, kun olin pudottanut lompakkoni. Lompakossani oli kaikkien korttien lisäksi 50€ seteli.
Tämä oli vienyt lompakon poliisille sellaisenaan, mitään ei viety.
Harmitti ettei jättänyt mitään tietoja itsestään, olisin edes jonkun kiitospalkkion kyllä antanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen kadottanut lompakon kahdesti elämäni aikana. Ja saanut sen takaisin sisältöineen päivineen. Löytäjä on kieltäytynyt palkkiosta. Sen ilomielin olisin maksanut, on tosi kova vaiva kuolettaa kaikki kortit ja hankkia uudet.
Jos löytäisin lompakon, jossa olisi vaikka se 20 000 euroa, jonka oikeastaan tarvitsisin, palauttaisin kaikki - ja sen lompakon. Olen mieluummin köyhä kuin varas.
Sama.
Kesällä löysin lompakon. Sain yhteystiedot etsittyä itse, kun oli aikan harvinainen nimi. HEti käskin tarkistaa että kaikki on tallella. Mulla oli tuntematon todistaja siinä vieressä, mutta onneksi ei ollut kukaan aiemminkaan vienyt mitään. Onhan se niinkin, että jotkut ottavat rahat ja heittävät lompakon menemään. Se on ikävä tilanne, jos löytäjää syytetään lompakosta, jonka joku muu on jo tyhjentänyt aiemmin.
Kaveria on syytetty varkaaksi, kun on palauttanut lompakon siinä kunnossa missä on. Kukapa tietää, onko lompakossa ollutkaan käteistä vai onko sen joku muu jo pöllinyt aiemmin. Kaveri sanoi, että lompakossa on kaikki mitä hänen löytäessään siinä oli. Kaveria uskottiin, koska poliiskin sanoi, että sitähän voi väittää lompakossa olleen ihan mitä tahansa ja heillä on niitä tapauksia ollut.
Itse pidän lompakossa max 20 euroa. Joskus jossain toreilla tarttee käteistä, mutta harvemmin tuon enempää. Jos tarvii enemmän, käyn jostain nostamassa.
Palautin kaupan eteen pudonneen kännykän omistajalleen jonka satuin kohtaamaan, kun palasin kauppaan antaakseni sen jollekin kassalle talteen. Muija ei edes kiittänyt. Tuli vähän sellainen olo että annoin pois hyvän kännykän.
10 000€?
On sen verran itsellä rahaa, että ei normaaliin lompakkoon mahdu tarpeeksi. Tosin en tiedä onko sillä määrällä väliä, isommasta rahasta jäisi myös helpommin kiinni.
Olen kadottanut lompakon kahdesti elämäni aikana. Ja saanut sen takaisin sisältöineen päivineen. Löytäjä on kieltäytynyt palkkiosta. Sen ilomielin olisin maksanut, on tosi kova vaiva kuolettaa kaikki kortit ja hankkia uudet.
Jos löytäisin lompakon, jossa olisi vaikka se 20 000 euroa, jonka oikeastaan tarvitsisin, palauttaisin kaikki - ja sen lompakon. Olen mieluummin köyhä kuin varas.