Paljonko löytölompsassa pitäisi olla rahaa, että pitäisit sen itselläsi vaikka lompakossa olisi omistajan tiedot?
Tää kysymys tuli vastaan tänään testissä. Jäin oikein pohtimaan. Mites te?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/02/jokainen-on-lahjottavissa-vai-…
Kommentit (54)
Summalla ei väliä.
Ei kannata pitää lompakossaan enempää kuin on varaa menettää.
Jos siinä ne omistajan yhteystiedot kuitenkin on niin palauttaisin, vaikkei siinä olisi rahaa ollenkaan.
Palauttaisin joka tapauksessa. Eikö siitä saa 10%:n löytöpalkkion? Näin ainakin ennen muinoin.
No en mä kyllä pitäisi missään tapauksessa itselläni.
Tietenkin palauttaisin lompakon omistajalleen. Ihan sama mitä sieltä löytyisi.
Olen vienyt poliisiasemalle aika hinnakkaitakin tavaroita joiden omistajaa ei tiedetä. Jos omistaja ei hae niitä tietyn ajan kuluessa, niin löytäjä saa hakea sen itselleen.
En mä käteistä palauttelemaan lähtisi. Kortit ja henkkarit ilman muuta. Mutta setelirahat kuuluu löytäjälle.
Tuhansia, jotta laittaisin omaan taskuun. Pienemmöt summat ei ole vaivan/riskin arvoisia. Tuuppaisin lompsan johonkin kaupan aspaan tai postilaatikkoon, en lähtisi poliisiasemalle asti.
Parikin lompakkoa olen löytänyt ja vienyt poliisin löytötavaratoimistoon. En ole ottanut mitään enkä halunnut löytöpalkkiota.
Jokainen ylimääräinen euro on juhlan paikka. Pidän kaiken, myös jos on vaikka ärrän kahvipassi tai vastaavaa ja lompakko takaisin siihen mistä löytyi.
Vähin vaihtoehto oli 100€ tai vähemmän. Kahdesta eurosta ehkä harkitsen jättäväni rauhaan. Kaikki ylöspäin menee omaan taskuun.
Enhän minö silloin itsestäni myisi mitään. Minö ostaisin jotain. Kutenvaikka ruokaa löytörahoilla. Balillej os olisi liput ne myisin ja ostaisin itselleni jotain tarpeellista.
Ei sillä ole väliä, paljonko rahaa tai mitä tahansa muuta hyödyllistä löytämässäni lompsassa on. On aivan selvää, että lompakko ei ole minun, vaan pyrin toimimaan niin, että oikea omistaja saisi sen takaisin.
Omatuntohan kalvaisi vain enemmän mitä suurempi summa olisi varastettavana.
No ainakin, että monta perusluonteeltaan epärehellistä ihmistä on siis täällä sentään jo rehellisesti ilmoittautunut...
Palauttaisin omistajalle, oli summa mikä hyvänsä. Uskon karmaan ja niin mä haluaisin itsellenikin tehtävän, jos oman lompakkoni kadottaisin, ja joku sen löytäisi. Plus hyvän mielen lisäksi saisin ehkä löytöpalkkionkin :D
Palautan tietysti, nykyään on pelkkiä kortteja, harvoin käteistä, ja kortit kuolettaa nopeasti, mutta niiden uusiminen vie aikaa ja voi olla kallista, yleensä kun siellä lompakossa on kaikki tarpeellinen, kelakortti, ajokortti, eu-henkkarit....
Mä kyllä palauttaisin. Aina.