Millä perusteella voi saada häädön vuokrakämpästä?
Olen saanut muistutuksia jutuista, jotka ei pidä paikkaansa ja vuokranantaja rikkoo itse lakia. Kyseessä on iso vuokrayhtiö.
Itse olen "suvainnut" mm. väkivallan uhkaa, pyykkivuorojen varrastamista, jatkuvasti haukkuvia koiria, käytävälle jatkuvasti sammuvaa naapuria, joka käyttäytyy uhkaavasti, häkkivarastomurtoja, huutavaa aikuista naapuria ja huoltoyhtiön paukkaamista asuntoon omin luvin.
Nyt jostain tulevasta hajusta syytetään mua varmaankin siksi, koska mulla on koira ja ovessa on lappu siitä, että sisällä on lemmikkieläimiä.
Mä olen köyhä, enkä tiedä, mihin tästä enää lähtisi. Muuttaminen maksaa.
Kommentit (21)
Jos haju ei kerran tule sinun luotasi, kutsu vuokranantaja käymään ja toteamaan se itse. Väärinkäsityshän tuo on.
Onko sulla siis koiranpas*aa kodissasi? Juu, kyllä siitä voi häädön saada.
Kuulin kuinka kaupungin asunnoissa on kroonisena ongelmana asukkaat, joilla on joku hamstraamisvamma. Kämppä täytetään romulla ja ihan roskalla. Se on tulipalovaarallinen ja haisee. Kämpässä on sitten jotkut ohuet kulkutiet, joissa mahtuu kulkemaan. Kun kämppä saadaan vuokralaiselta pois, siihen on pakko tehdä iso remppa.
Isännöitsijä on tulossa itse katsomaan pian, haiseeko täällä. Ehkä olen jotenkin turhaan varpaillani. Varmaan olisin itse huomannut, jos kämppäni haisee enkä tiedä, mikä täällä sitten haisisi. Käytävän hajun olen kyllä huomannut.
Viimeksi tosin kun tuli joku vuositarkastus isännöitsijä väitti, että vessan kaakeleissa on tummentumaa, vaikka saumat oli vaan märät. Ne tuli aamulla ja olin käynyt suihkussa. Siitä jäi joku huomautus käsittääkseni.
Mua oikeasti pelottaa. Mun sisustusta on myös arvosteltu noilla tarkastuskäynneillä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla siis koiranpas*aa kodissasi? Juu, kyllä siitä voi häädön saada.
Koirani on ollu sisäsiisti koko sen ajan, kun ollaan täällä asuttu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulin kuinka kaupungin asunnoissa on kroonisena ongelmana asukkaat, joilla on joku hamstraamisvamma. Kämppä täytetään romulla ja ihan roskalla. Se on tulipalovaarallinen ja haisee. Kämpässä on sitten jotkut ohuet kulkutiet, joissa mahtuu kulkemaan. Kun kämppä saadaan vuokralaiselta pois, siihen on pakko tehdä iso remppa.
No, toivon, ettei kellään täällä olisi sellainen tilanne, mutta saattaa se ollakin. Toivon, että mut todetaan tähän syyttämäksi. En vaan tiedä. Jokainen näiden talojen asukas pelkää tuota isännöitsijää.
ap
Meillä kävi kerran joku ns. yllätystarkastus kun asuimme poikaystävän kanssa nuorina opiskelija-asunnossa. Meillä oli ihan perussiistiä, vaikka toki asutun näköistä kun ei oltu tuota varten erikseen tajuttu puunata asuntoa kuntoon. Tarkastaja kävi läpi joka nurkan vihaisena ja valitti tosi oudoista asioista. Vessanpöntössä oli jotain likaa (lähti heti kun harjalla pesi normaalisti) ja siitä tarkastaja oli huutanut poikaystävälleni ”Ettekö te osaa edes vessanpönttöä siivota? Te joudutte korvaamaan tänne uuden vessanpöntön kun muutatte pois kun on näin järkyttävässä kunnossa.” Kämppä oli toki poismuutettaessa aivan siisti ja takuu saatiin normaalisti takaisin, mutta vieläkin muistelen kauhulla tuota käyntiä. En vaan silloin nuorempana tajunnut valittaa siitä mihinkään kun ajattelin, että se on jotenkin normaalia tulla yhtäkkiä käymään ja haukkumaan toisten kämppä läpikotaisin ilman mitään ennakkovaroitusta.
No selvitä nuo asiat. Yleensä kannattaa heti ilmoittaa kirjallisesti, jos jokin huomautus on perätön. Ja kannattaa nyt selvittää tuo hajujuttu jos se ei tule sinun asunnostasi. Ja kysy sieltä isännöitsijältä häädöstä ja siitä, oletko vaarassa. Todennäköisesti et, niin sitten rauhoitut. Samalla kannattaa kysyä asioista mitä kannattaa ottaa huomioon ettet saakaan häätöä, niin tiedät mitä ottaa huomioon.
Yleensä pitää olla pitkään jatkunutta häiriökäytöstä, kuten metelöintiä, että saa häädön.
Mutta mistä olet saanut huomautuksia?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi kerran joku ns. yllätystarkastus kun asuimme poikaystävän kanssa nuorina opiskelija-asunnossa. Meillä oli ihan perussiistiä, vaikka toki asutun näköistä kun ei oltu tuota varten erikseen tajuttu puunata asuntoa kuntoon. Tarkastaja kävi läpi joka nurkan vihaisena ja valitti tosi oudoista asioista. Vessanpöntössä oli jotain likaa (lähti heti kun harjalla pesi normaalisti) ja siitä tarkastaja oli huutanut poikaystävälleni ”Ettekö te osaa edes vessanpönttöä siivota? Te joudutte korvaamaan tänne uuden vessanpöntön kun muutatte pois kun on näin järkyttävässä kunnossa.” Kämppä oli toki poismuutettaessa aivan siisti ja takuu saatiin normaalisti takaisin, mutta vieläkin muistelen kauhulla tuota käyntiä. En vaan silloin nuorempana tajunnut valittaa siitä mihinkään kun ajattelin, että se on jotenkin normaalia tulla yhtäkkiä käymään ja haukkumaan toisten kämppä läpikotaisin ilman mitään ennakkovaroitusta.
Kuulostaa tutulta. :( Itse meinaan äänittää sen, kun tulevat uudelle tarkastuskäynnille. Sanon, että äänitän kaiken, ja sehän on ilmoituksella laillista. Sitten mulle jää todisteet, jos tapahtuu jotain asiatonta.
Mullekin isännöitsijä pauhasi, että joudun maksamaan ties mitä, kun ei voinut olla tahrattoman puhdasta. Justiinsakin jutuista, jotka on ihan normaaleja ja lähtee rätinpyyhkäisyllä.
ap
Vierailija kirjoitti:
No selvitä nuo asiat. Yleensä kannattaa heti ilmoittaa kirjallisesti, jos jokin huomautus on perätön. Ja kannattaa nyt selvittää tuo hajujuttu jos se ei tule sinun asunnostasi. Ja kysy sieltä isännöitsijältä häädöstä ja siitä, oletko vaarassa. Todennäköisesti et, niin sitten rauhoitut. Samalla kannattaa kysyä asioista mitä kannattaa ottaa huomioon ettet saakaan häätöä, niin tiedät mitä ottaa huomioon.
Pitää kysellä tarkkaan, kun ne tulevat tarkastamaan. Kerran olen kävellyt vuokrayhtiön toimistolle kysymään, kuinka paljon mulla on aikaa muuttaa pois, kun luulin saaneeni häädön niiden "tummentuneiden" eli suihkun jäljiltä märkien kaakelien takia. Kävi ilmi, ettei niiden rekisterissä ollut asiasta mitään merkintää edes.
Tosiaankin meinaan muuttaa pois heti kun on vain mahdollista. Suunnitellaan kaverin kanssa kimppakämppää. Tämä on ihan naurettavaa nimittäin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pitää olla pitkään jatkunutta häiriökäytöstä, kuten metelöintiä, että saa häädön.
En tiedä, onko se varsinainen huomautus, mutta isännöitsijä sai mut pelkäämään häätöä. Kyseessä oli "pinttyneet" kaakelit suihkussa. Saumat oli tummat. Olin siis juuri käynyt suihkussa, joten saumat oli märät.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko se varsinainen huomautus, mutta isännöitsijä sai mut pelkäämään häätöä. Kyseessä oli "pinttyneet" kaakelit suihkussa. Saumat oli tummat. Olin siis juuri käynyt suihkussa, joten saumat oli märät.
ap
Eli ei sulla ilmeisesti ole mitään pelon aihetta, jos tuo oli ainoa asia etkä siitä edes saanut huomautusta. Kyllä niitä huomautuksia pitää olla useita ja kirjallisina, ennenkuin häätöön ryhdytään. Tuskin sinun tosiaan tarvitsee nyt pelätä häätöä, mutta kannattaa selvittää tuo hajuasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Siis minkäikäinen olet- eihän tuo ole mikään varoitus tai huomautus. Isännöitsijän kuuluu ilmoittaa jos vesieristeet ovat pettämässä elikkä kylppärin laattojen alla saattaa muhia kosteusvaurio tai sitten silikonisaumat kylppärissä tummentuneet vanhuuttaan mutta voi olla myös kosteudesta ja se pitää talon omistajan aina tutkia, se haju voi olla vaikka kosteusvaurio koko kämpässä, haiseeko sun vaatteet kun menet muualle asunnosta, tupakoitko ektä huomaa, jos on epänormaali haju rapussa. Näihini asioihin isännöitsijän pitää puuttua ja sitä varten se on siellä käynyt. Et taida oikein ymmärtää, että mitä tapahtuu. Oletko työelämässä? Vietätkö oikeasti kunnollista elämää kotona, jos vietät, silloin ei ole häätöä tai varoituksia tiedossa. Mutta kuulostaa siltä, että asut jossain kaupungin vuokraluukussa, siellä valitettavasti riittää kaikenlaista asukkia.
Miksi aina kuulostaa provolta. Kukaan ei ole syypää kosteusvaurioon jos ei itse ole vaikka suihkuun sammumalla sitä aiheuttanut. Jos olisi totta niin ottaisit yhteyttä vuokralaiset.fi neuvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä ne häätöjutut tulee aina kirjallisena. eli sulla ei mitään vaaraa. Nyt vaan dokumentoit kaikki mahdollliset asiat ja jatkat rauhassa elämistä siellä.
Liian kovalla oleva musiikki pauhaa välillä yölläkin. Rikotaan esim ulko-ovi. Muutamia kertoja käy poliisi. Kerätään nimet ja häätöön. Häiriö on jatkuvaa.
1. Vuokrat maksamatta
2. Tolkuton meteli jatkuvasti
3. Likainen kämppä, niin, että haju kulkeutuu ulos naapureihin
4. Tupakointi ja/tai lemmikit, jos ne on kielletty vuokrasopimuksessa
5. Yleisten tilojen rikkominen /asunnon hajottaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Siis minkäikäinen olet- eihän tuo ole mikään varoitus tai huomautus. Isännöitsijän kuuluu ilmoittaa jos vesieristeet ovat pettämässä elikkä kylppärin laattojen alla saattaa muhia kosteusvaurio tai sitten silikonisaumat kylppärissä tummentuneet vanhuuttaan mutta voi olla myös kosteudesta ja se pitää talon omistajan aina tutkia, se haju voi olla vaikka kosteusvaurio koko kämpässä, haiseeko sun vaatteet kun menet muualle asunnosta, tupakoitko ektä huomaa, jos on epänormaali haju rapussa. Näihini asioihin isännöitsijän pitää puuttua ja sitä varten se on siellä käynyt. Et taida oikein ymmärtää, että mitä tapahtuu. Oletko työelämässä? Vietätkö oikeasti kunnollista elämää kotona, jos vietät, silloin ei ole häätöä tai varoituksia tiedossa. Mutta kuulostaa siltä, että asut jossain kaupungin vuokraluukussa, siellä valitettavasti riittää kaikenlaista asukkia.
Tässä oli hyvä viesti. Ap, ei varmaan tarvitse pelätä häätöä, mutta tuo kosteusjuttu on hyvä tutkia sinunkin vuoksesi, jos haju johtuu siitä. Kannattaa tehdä yhteistyötä isännöitsijän kanssa, koska et itsekään halua olla kosteusvaurioisessa asunnossa.
No haiseeko sun kämppäs?