Haluaisin kerätä sieniä, mutta meillä ei kukaan syö
niitä. Ennen vein työkavereille, mutta vaihdoin työpaikkaa ja täällä kaikki kerää itse. Jos menen vain katselemaan kuinka paljon siellä on :D
Kommentit (15)
Kuivaa sienet, jauha ja sekoita jauhetta esimerkiksi lihapullataikinaan, sosekeittoihin ym. Varmasti maistuu perheelle, kunhan et kerro asiasta.
Onko lähipiirissä tai naapurustossa ketään esim. vanhaa ihmistä, joka ei itse enää pääse metsään? Voisi ilahtua.
aina puhutaan kuinka köyhien pitäisi kerätä marjoja ja sieniä ja myydä niitä kun metsät ovat pullollaan rahaa odottamassa hakijaansa - mutta missä niitä myydään? Tuoreet metsäsienet pitäisi saada löytöpäivänä ottajalleen ellei niitä ala pakatamaan tai kuivaamaan ja marjojakin tulee ajan kanssa keräämällä melkoiset määrät nurkkiin pyörimään. Toripaikat ovat maksullisia ja ilmoituksiin noista vastaillaan aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kuivaa sienet, jauha ja sekoita jauhetta esimerkiksi lihapullataikinaan, sosekeittoihin ym. Varmasti maistuu perheelle, kunhan et kerro asiasta.
Entäs jos ongelmana on se, ettei vatsa sulata sieniä? Siinä sitten perhe oksentelee, kärsii vatsakivuista ja ripulista, kun on joutunut syömään sopimatonta ruokaa
Sienten keräämisessä muille on aika tärkeä olla varma keräämistään sienistä
Minäkin haluaisin, ja osa perheestä ehkä söisikin, mutta en uskalla luottaa siihen että tunnistaisin tarpeeksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin, ja osa perheestä ehkä söisikin, mutta en uskalla luottaa siihen että tunnistaisin tarpeeksi hyvin.
Jotkut sienet on kyllä sellaisia että erehtymisenvaaraa ei juurikaan ole. esim. karvarousku, suppilovahvero, kanttarelli (kannattaa vain tsekata millainen ero on valekanttarelliin), mustatorvisieni, lampaankääpä
Kerää ja myy veispuukin kirppiksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sienet on kyllä sellaisia että erehtymisenvaaraa ei juurikaan ole. esim. karvarousku, suppilovahvero, kanttarelli (kannattaa vain tsekata millainen ero on valekanttarelliin), mustatorvisieni, lampaankääpä
Voi olla, mutta eivät esim. kantarellit kai ole kovin yleisiä näin pohjoisessa.
Mitä olen sieniä havainnut kulkiessani niin jonkin sortin tatteja ehkä on ( semmoisia jotka muuttuvat sinisiksi kun leikkaa) ja ilmeisesti rouskuja. Nuo rouskun näköiset yleisimpiä mitä näkee, mutta niistä olen kyllä niin epävarma etten taida uskaltaa syödä.
Siis voi myydä torilla, eikä itse tarvitse myydä. Keräät, menet aamusta torille, ja myyt torimyyjälle, et tarvitse itse toripaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen sieniä havainnut kulkiessani niin jonkin sortin tatteja ehkä on ( semmoisia jotka muuttuvat sinisiksi kun leikkaa) ja ilmeisesti rouskuja. Nuo rouskun näköiset yleisimpiä mitä näkee, mutta niistä olen kyllä niin epävarma etten taida uskaltaa syödä.
Tateissahan ei myrkyllisiä ole, pohjoisessa yleisempiä on punikkitatit, ne sinertyy leikatessa. Punikkitatti kannattaa aina kypsentää hyvin, sillä se aiheuttaa joillekin ihmisille (vaarattomia mutta kovia) vatsanväänteitä yhtään raakana. Jos itse tietää että sietää niin ok, mutta tarjotessa muille siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No karvarouskut on ainakin helppoja ja kasvaa pohjoisessakin. Ne on muutenkin kivoja poimia, kun niissä ei ole koskaan matoja. Voitatti on myös sellainen mitä poimittiin lapsena päiväkodissakin. Tosi yleinen ainakin siinä Oulun korkeudella. Lakki on kiiltävä ja vähän tahmea ja pillistö keltainen.
Suosittelen taikasienien kasvattamista. Ne ovat tosi hyvänmakuisia.
Voithan myydä niitä torilla.