Lainaanko pulassa olevalle kaverille jos itse joudun liriin?
Pähkäillyt jo pidempään sitä, että lainaanko rahaa kaverille joka sitä tarvisi, vaikka tästä koituisi ittelle vaan ongelmia.
Kaveri siis haluis maksaa velat pois, joita kertyi huonossa seurassa ja rahan avulla kuulemma pääsisi kuiville ja pystyis alottamaan elämän puhtaalta pöydältä. Sillä ittellään ei ole varaa ja oon ainoa jolta se voi kysyä. Ei se kauheen suuria summia pyydä, mutta itse pitäis tyttären kanssa kyllä elää aika niukasti jos rahat antaisin, kun meillä ei muutenkaan mene taloudellisesti niin kovin hyvin.
Haluisin auttaa vanhaa kaveria joka vois vihdoin päästä elämään takas kiinni, mutta omalle tilanteelle ei kyllä tekisi hyvää. Apua?!
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Älä anna, ohjaa saamaan apua muualta (esim. diakonissa).
Huono Seura viittaa päihteiden käyttöön --> ne porukat osaa kusettaa, ei kannata langeta, ei niitä ihmisiä kiinnostaa mihin se raha päätyy, voi hyvin vaikka feikata että saa rahasi.
Itse aattelin ensin samaa, mutta uskon kyllä vilpittömästi että sillä on hyvät mielessä. Ollaan tosiaan tunnettu pitkään, oisi vähän moraalinenkin velvollisuus auttaa.
-op
Ei, jos tyttäresi joutuisi kärsimään. Sanot että ei oo, elätte tekin kädestä suuhun
Ei kannata lainata, koska et ehkä saa rahojasi takaisin siihen mennessä, kun tarvitset niitä itse. Jos lainaat, lainaa vain sellainen summa, jonka voisit lahjoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Pähkäillyt jo pidempään sitä, että lainaanko rahaa kaverille joka sitä tarvisi, vaikka tästä koituisi ittelle vaan ongelmia.
Kaveri siis haluis maksaa velat pois, joita kertyi huonossa seurassa ja rahan avulla kuulemma pääsisi kuiville ja pystyis alottamaan elämän puhtaalta pöydältä. Sillä ittellään ei ole varaa ja oon ainoa jolta se voi kysyä. Ei se kauheen suuria summia pyydä, mutta itse pitäis tyttären kanssa kyllä elää aika niukasti jos rahat antaisin, kun meillä ei muutenkaan mene taloudellisesti niin kovin hyvin.
Haluisin auttaa vanhaa kaveria joka vois vihdoin päästä elämään takas kiinni, mutta omalle tilanteelle ei kyllä tekisi hyvää. Apua?!
Et lainaa, koska sulla on lapsi.Kaveri on itse sotkenut omat asiansa eikä hänellä ole takaisinmaksukykyä joten hyvin todennäköisesti jäisit itse vailla kipeästi tarvitsemiasi rahoja.
Sulla on ensisijainen vastuu lapsesi hyvinvoinnista. Rahan lainaaminen on tässä tapauksessa lapsesi etujen vastaista.
Mieluummin koita neuvoa kamuasi miten hän saisi tulonsa ja menonsa balanssiin. Kyllä hän keksii keinon jos haluaa. Jos lainaat rahat, hän ei ikinä opi.
Lähetä se kaveri velkaneuvojalle.
No jos sinulla ei olisi tytärtä huollettavana, niin neuvoisin lainaamaan. Nyt se tyttären hyvinvointi menisi kyllä edelle. Itse voisin lainata tuossa tilanteessa, koska mulla menee muutenkin niin huonosti, että ei rahattomuus sitä paljon pahenna. Rhat loppuu muutenkin aina, eli ei sillä ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono Seura viittaa päihteiden käyttöön --> ne porukat osaa kusettaa, ei kannata langeta, ei niitä ihmisiä kiinnostaa mihin se raha päätyy, voi hyvin vaikka feikata että saa rahasi.
Itse aattelin ensin samaa, mutta uskon kyllä vilpittömästi että sillä on hyvät mielessä. Ollaan tosiaan tunnettu pitkään, oisi vähän moraalinenkin velvollisuus auttaa.
-op
Olet väärässä. Sulla EI ole edes moraalista velvollisuutta auttaa ihmistä jonka rahavaikeuksiin sinä et ole syypää.Olet nyt ihan väärällä tavalla kiltti ja tulet pettymään katkerasti jos kaveria autat.
Tehkää mieluummin yhdessä taulukko hänen tuloistaan ja menoistaan ja miettikää mistä hän voi tinkiä jotta saa raha-asiansa kuntoon. Mieti hänen kanssaan mistä hän voi luopua ja saada rahaa velkojen maksuun.
Ei helvetissä, eikö huijarivalot todellakaan syty, onko sulta sulake palanut yläkerrasta?
Voiko hän lainata osan sinulta ja osan jostain muualta?
Vierailija kirjoitti:
No jos sinulla ei olisi tytärtä huollettavana, niin neuvoisin lainaamaan. Nyt se tyttären hyvinvointi menisi kyllä edelle. Itse voisin lainata tuossa tilanteessa, koska mulla menee muutenkin niin huonosti, että ei rahattomuus sitä paljon pahenna. Rhat loppuu muutenkin aina, eli ei sillä ole niin väliä.
Tytär saa onneksi rahaa myös isältään, ja on muutenkin muuttamassa pian pois. Rahan lainaaminen satuttaisi enimmäkseen siis itteäni, vaikka totta kai tyttäreenkin vaikuttais.
Onko tämä kaverisi siis päihderiippuvainen? Huumeet, viina? Anteeksi, mut mä en varmaankaan lainaisi, karu totuus on että tuskin saat sitä lainaa koskaan takaisin ja hyvin tod näk rahat menee vain huumeiden tai viinan ostoon. Ohjaa hoitoon, sillä tuskin tämä väitetty kuiville pääseminen tapahtuu ihan itse omasta tahdosta, kun riippuvuus löytyy. Ammattiauttajia hän kaipaa selvitäkseen ja päästäkseen ihan oikeasti kuiville. Sillä tavalla pystyt auttamaan ystävääsi kaikkein parhaiten
Vierailija kirjoitti:
Voiko hän lainata osan sinulta ja osan jostain muualta?
Itse ehdotin ensin samaa, mutta mutta sillä on välit vanhempiin rikkoutuneet jo aikoja sitten eikä hirveesti muita ystäviä löydy jotka voisi lainata.
-op
Sanoisin että lainaa, jos uskot että oikeasti auttaisi kaveria. itse sen tunnet, ja tiedät, että onko se tosissaan kuiville pääsemisestä vai ei.
Tarjoutuisin auttamaan häntä palauttamaan suhteet vanhempiin ennemmin kuin lainaisin rahaa. Jos hän on liian uhmakas tai haavoilla siihen edelleen, ei ole mitään syytä luottaa mihinkään uuteen alkuun. Sellaisesta puhuminenkin toisen rahoittamana on aika itsekeskeisen kuuloinen veto, näin syrjästä kuunnellen.
Pitkällinen pään sekoittaminen on voinut muuttaa vanhan kaverin persoonaa ja kunniantuntoa pahasti.
Kaverin pitäisi hakea yksi pankin kulutusluottolainan, jonka korko on 0,5-0,6 prosenttia vuodessa. Lyhennys voisi olla vaikkapa 3 prosenttia pääomasta. Jos hänelle tulee joinakin kuukausina maksuvaikeuksia, silloin voit vipata sen verran, että että selviää eteenpäin. Älä anna rahaa mitään isoja summia. Älä ota itsellesi velkaa hänen laskujen maksuun. Tai asia ei oikeastaan kuulu ollenkaan ap:lle, jonka velvollisuus on hoitaa omat ja lapsen asiat. Henkisenä tukena voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär saa onneksi rahaa myös isältään, ja on muutenkin muuttamassa pian pois. Rahan lainaaminen satuttaisi enimmäkseen siis itteäni, vaikka totta kai tyttäreenkin vaikuttais.
Jos tytär on muuttamassa pois, niin hän tarvitsee siihen vanhempiensa apua tai ainakin olisi hyvä, jos vanhemmat voivat antaa apua. Hänellä voi olla tarvetta vuokratakuuseen, huonekaluihin tms. Älä siis ota pois tyttäreltäsi hänen tarvitsemaansa antaaksesi kaverillesi. Varaudu ylimääräisiin kuluihin tyttären muuttaessa.
Ei kuulosta siltä, että tyypillä olisi mitään aikomusta maksaa sulle takaisin. Jos hän maksaa toisille velkojille sulta lainatulla rahalla, hänellä on edelleen täsmälleen yhtä paljon velkaa. Se ei ole mikään "uusi alku puhtaalta pöydältä". Paitsi jos tyyppi ajattelee, että sun lainaama raha on käytännössä lahjoitus...
Jos sun tyttö on muuttamassa pois kotoa, niin se tarvii ne syn rahat ennemmin kuin kaveri. Älä lainaa kaverille, mahdollistat vain sen, ettei kaveri ota vastuuta omasta elämästä ihan itse.
Nyt valoja tauluun, Ap. Et todellakaan lainaa.
Jos teillä on lapsen kanssa tiukkaa, niin niinkuin joku muukin sanoi, priorisoit nyt lapsesi ensimmäiseksi. Keskity mieluummin huolehtimaan siitä, että annat lapsellesi hyvän alun itsenäiseen elämään. Jos lapsesi on kerran muuttamassa kotoa, niin avusta nyt hyvä ihminen mieluummin lastasi. Kaikki maksaa, ja omilleen muutettaessa tarvitsee ostaa kaikenlaista kotiin ja siihen menee ylimääräistä. Minä ainakin toivon voivani sitten aikanaan tukea lapsiani myös heidän muuttaessaan omaan kotiinsa ja todellakin huolehtia, että äidin lihapatojen ääreen saa aina palata, noin niinkuin konkreettisesti myös!
Kaverille voit toimia henkisenä tukena ja auttaa häntä löytämään ne tahot, joista voi alkaa konkreettista apua etsimään, esim. diakonissa ja velkaneuvonta.
Hän maksaisi velat pois ja alkaisi taas tekemään uutta velkaa.