Kuinka todennäköisesti allergia kaikilla lapsilla?
Onko auttamattomasti niin, että seuraavakin lapseni on allerginen? Meillä on nyt kaksi poikaa, joista ensimmäinen ei ollut allerginen millekään (nyt 5 v) ja oli muutenkin kuin unelmavauva, todella iisi. Seuraava (nyt 2 v) olikin sitten kaikkea muuta: itkuinen vauva, kunnes todettiin suolisto-oireinen moniallergia (pois maito, kotim. viljat, muna, yleisallergisoivat, nauta, possu jne.) Nyt vähän hänen kanssaan jo helpottaa, ja ihana lapsi hänkin toki on, mutta työläs, kuten kaikki tiedätte. Nyt perheeseemme odotetaan kovasti toivottua kolmatta lasta ja mieltäni on alkanut huolestuttaa, miten voin varautua siihen, onko hänkin allerginen. Kertokaa hyvät ihmiset kokemuksistanne! Onko kellään positiivisia kokemuksia asiasta, esim. että välissä olisikin ollut yksi allerginen ja sitten taas tullut terve lapsi?
Kiitollisena jo etukäteen!
Kommentit (4)
Esikoiseni on suolisto-oireinen moniallerginen lapsi (2v3kk) ja allergiat todettiin (hirmuisen taistelun jälkeen) vasta 6kk.Kuopus 9kk allerginen (toistaiseksi) vain lehmänmaito,joten aika näyttää mitä tuleman pitää.Mutta;koska toisen/seuraavan lapsen kohdalla osasin/vanhemmat osaa varautua ja tulkita oireita ihan toisella tavalla (puhumattakaan siitä kuinka paljon helpommin lääkärikunta suhtautuu vakammin kun esikoisesta " näyttöä" ja itse osaa välttää,sekä varovaisemmin suhtautua ruokiin yms),niin luultavasti mahd. allegia todetaan aiemmin ja oireet helpottavat aiemmin,koska vanhemmilla jo kokemusta/tietoa/taitoa esim moniallergisen laspen hoitoon!Joten kun oireet havaitaan aiemmin,myös välttämisdietti alkaa aiemmin,se myös puree aiemmin-->allergiat helpottavat aiemmin.Periaatteessa...Jokainen lapsi on yksilö.
t.mp
Siis meillä on kolme lasta. Ensimmäinen ei ollut millekkään allerginen, vaikka kovasti sitä pelkäsin omien allergioideni vuoksi. Ainoastaan talvella iho on kuivahko. Keskimmäinen onkin sitten allerginen lapsi. Kotimaiset viljat, kananmuna, kala jne... aiheuttivat allergiaa, osa vieläkin. Kolmas lapsi meillä on kohtuullisen terve. Kala vähä aiheuttaa poskien karheutta, mutta ei muuta. Nyt odotan neljättä ja jännityksellä odota, mitä nyt on luvassa.
Mulla vasta yksi lapsi, joten asiasta ei omakohtaista kokemusta. Olen kuitenkin lukenut, allergian perinnöllisyydestä seuraavaa:
Johannes Savolainen, Mika Mäkelä ja Hanna Raitio. 2001. Duodecim.