Ulosoton maksut, viivästyskorko? En tajua yhtään mitään!
En tajua yhtään noita ulosoton korkoja...
Siis jos minulla on yksi pankkilaina 20 000e ja ulosotto pidättää palkasta joka kuukausi 1000e, niin miten nopeasti velka on maksettu?
Tiedän, että menee ns. taulukkomaksu jne, mutta ongelma on se, etten tajua YHTÄÄN tuota viivästyskorkoa. Joka paikassa hoetaan kyllä sen määrää (7% korkeampi kuin viitekorko), mutta en ymmärrä yhtään mitä tuo tarkoittaa käytännössä... Eli mitä käytetään ulosotossa eräpäivänä mistä alkaen sitä lasketaan ja lasketaanko se aina koko lainalle vai ainoastaan sille summalle, jolla lainaa maksetaan?
En tiedä edes mistä näitä asioita voi kysyä (koska velkani EI ole vielä ulosotossa), joten tietääkö joku?
20 000e lainaa, tonni kuussa ulosottoon -> kuinka paljon itse velka lyhenee kuukaudessa? Missä vaiheessa velka on maksettu kokonaan?
Kommentit (8)
Netistä et löytänyt laskentamalleja tälle..?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli alun alkaen ulosotossa 42 000. Olen lyhentänyt sitä 7000-8000 e/vuosi. Kaikki on kuitattu ensi vuonna, jolloin olen maksanut velkaani yhdeksättä vuotta ja kokonaissumma kiipeää lähelle 70 000 euroa. Ne korot ja kulut on ihan jäätäviä.
Oliko sinulla monta lainaa vai yksi? Onko tuo 7000-8000 euroa se määrä, jonka sinä maksoit vain jonka laina(t) lyheni korkojen yms jälkeen?
age is just a number kirjoitti:
En :( Löysin vain noita ohjeita missä selitetään mikä viivästyskorko on, mutta käytännössä en vieläkään ymmärrä sitä.
Et varmaan ap tajua talousasioista muutenkaan yhtään mitään jos olet joutumassa ulosottoon....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli alun alkaen ulosotossa 42 000. Olen lyhentänyt sitä 7000-8000 e/vuosi. Kaikki on kuitattu ensi vuonna, jolloin olen maksanut velkaani yhdeksättä vuotta ja kokonaissumma kiipeää lähelle 70 000 euroa. Ne korot ja kulut on ihan jäätäviä.
Oliko sinulla monta lainaa vai yksi? Onko tuo 7000-8000 euroa se määrä, jonka sinä maksoit vain jonka laina(t) lyheni korkojen yms jälkeen?
age is just a number kirjoitti:
En :( Löysin vain noita ohjeita missä selitetään mikä viivästyskorko on, mutta käytännössä en vieläkään ymmärrä sitä.
Monta lainaa, jotka menivät ulosottoon, kun sairastuin masennukseen enkä jaksanut enää jatkaa yritystoimintaani. Olen maksanut kuukausittain 700-850 euroa/kk kulloistenkin tulojeni mukaan. Se on se lyhennys, jonka olen maksanut ulosottoon eli velka ei ole lyhentynyt läheskään tuolla summalla vaan tuosta on menneet ne korot ja kulut.
"viivästyskorkoa. Joka paikassa hoetaan kyllä sen määrää (7% korkeampi kuin viitekorko)"
Tuo varmaan tarkoittaa, että jos sillä alkuperäisellä lainallasi on ollut korko% esimerkiksi 2,5%, niin nyt maksat sille 2,7+7% korkoa.
Kokemusta ei ole, mutta varmaa olisi ensimmäisessä laskussa sitten erittely.
Oletko kysynyt Takuusäätiöstä lainaa? Voisi olla edullisempi korko.
Tsemppiä!
Kiitos tsempeistä!
Ilkeilijöille: Minulla on ihan omat syyni selvittää tätä, joten turha kenenkään tehdä päätelmiä siitä, miksi näitä kyselen.
En edelleenkään tajua tätä. Eli paljonko summasta X menee lainanlyhennykseen ja kauan sen maksaminen loppuun kestää, jos on yksi velka ulosotossa ja sen määrä on Y? :( No, ei voi mitään, dille mikä dille.
Vierailija kirjoitti:
"viivästyskorkoa. Joka paikassa hoetaan kyllä sen määrää (7% korkeampi kuin viitekorko)"
Tuo varmaan tarkoittaa, että jos sillä alkuperäisellä lainallasi on ollut korko% esimerkiksi 2,5%, niin nyt maksat sille 2,7+7% korkoa.
Kokemusta ei ole, mutta varmaa olisi ensimmäisessä laskussa sitten erittely.
Oletko kysynyt Takuusäätiöstä lainaa? Voisi olla edullisempi korko.
Tsemppiä!
Viitekorko EI tarkoita alkuperäisen lainan korkoa :D
Googleta viitekorko.