Mikä ihme rooli on etkoilla ja jatkoilla? Miksei voi olla samassa tilassa koko iltaa, kun on kyse työpaikan joulujuhlasta?
Tuli kutsu työpaikan joulujuhlaillalliselle marraskuun lopulle. Eli siis käytännössä pikkujoulut. Kutsussa oli erikseen maininnat etko- ja jatkopaikoista.
Etkoille tai jatkoille ei ole mikään pakko osallistua, mutta mikä rooli noilla on? Ei todellakaan huvita ensinnäkään venyttää iltaa molemmista päistä vain jossain baarissa istumassa (en siis luonnollisesti mene kuin illalliselle). Mutta miksei voi varata paikkaa, jossa voi sitten halutessaan olla koko illan? Miksi pitää vaihtaa paikkaa?
Olen 37-vuotias ihminen, pienten lasten äiti, enkä harrasta baareja. En ole koskaan ollut etkoilla tai jatkoilla, enkä oikeasti ole koskaan ymmärtänyt mitä niissä pitäisi tehdä. Juodaan vaan ensin ja jälkeen, ettei vahingossakaan olla selvinpäin missään vaiheessa iltaa?
Kommentit (46)
Etkot ja jatkot on yleensä vapaamuotoisempia kuin varsinainen ohjelma. Harvemmin olen törmännyt ns. virallisiin etkoihin, yleensä ne perustuu siihen, että osa porukkaa haluaa kokoontua yhteen jo ennen ns. viraalistaohjelmaa.
Jatkot taas on yleensä paikassa, jossa voi tanssia/ laulaa karaokea tms. Toki nämä voivat olla samassa paikassa kuin itse pääjuhla, mutta tilojen toimivuus vaikuttaa tähän. En näe järkeä istua esim. koko iltaa pöydässä samassa paikassa.
Tuo alkoholijankkaus ihmetyttää. Kertoo enemmän jankaajien käsityksestä, että juhliminen on vain dokaamista. Varmasti näinkin, mutta kyllä kyseessä on enemmän yhdessä olo. Jos haluaisn vain juoda, niin voisin istua kalasarit jalassa kotona ja pämpätä kossua/ halvinta kaljaa mitä Prismasta saa. Tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin firman bileet - kun se pelkkä taksi voi maksaa jo 30 - 40 € ja saan itseni varmasti känniin parilla kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kyse mahdollisesti siitä, että työnantaja kustantaa vain virallisen pikkujouluosuuden, mutta koska osa porukasta haluaa juhlia pitemmän kautta niin myös etkot ja jatkot on mainittu?
Niin eli siis suomeksi etkojen ja jatkojen tarve on vain niillä, joiden on pakko saada lisää alkoholia?
Voihan joku ihan pelkällä limulinjallakin iltaa istua?
Jotkut hullut ovat tiettävästi jopa kaverustuneet työporukkansa kanssa, jolloin nuo etkot ja jatkot ovat vain kavereiden kanssa illan istumista.
Ehkäpä jollakulla on myös kotona hyvin hektistä, ja tällaiset työpaikan "pakolliset" illanistujaiset ovat niitä harvoja hetkiä, kun saa oikein "luvan kanssa" olla muutaman tunnin pois kotoa.
Ihmisiä, taustoja, mieltymyksiä ja tapoja kun on niin monia erilaisia.
Ok. Alkaa valjeta. Eli etkot ja jatkot ovat erityyppistä olemista varten. En ole menossa, kun ei ole pakko. Mietin vain mikä ihme järki on vaihtaa kahdesti paikkaa, kun samalla porukalla ollaan. Tätä en ymmärtänyt. Ja siksi ehdotin, että jos sama tila olisi pidempään varattuna ja alkoholia saisi niin paljon kuin maksa sietää, niin olisiko siltikin joillakin tarve olla muualla ensin ja jälkeen.
ap
Vätköt pidetään siinä vaiheessa, kun sulkeudutaan siivouskomeroon kolmistaan hihittelemään ja juomaan pöydästä nyysittyä jälkiruokakonjakkia. Sitten palataan takaisin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka joku voi olla noin pönttö? Suosittelen että ap jää suosiolla kotiin kun jo nyt 2kk etukäteen on jo ihan kuralla sen takia että muut haluavat etkot ja jatkot.
Olen pönttö, koska olen elänyt baarimaailman ulkopuolella koko aikuisikäni. Edellisissä työpaikoissa kaikki viralliset juhlat ovat olleet yhdessä ja samassa paikassa koko illan, kun työporukkakin on ollut pieni. Nyt ensimmäistä kertaa kyseessä melkein 100 henkeä, joten ehkä noille etkoille ja jatkoille on sitten tarvettakin.
Minulla on kyllä vaihtokengät ja talvitakki, mutta itse pidän jotenkin hölmönä kuljettaa kaikenlaisia vaihtovaatteita mukanani, jos menen juhliin. Yleensä menen juhliin autolla tai taksilla, olen juhlissa ja palaan autolla tai taksilla. Ei ole tarvetta pakata mukaan pipoa, hanskoja, talvikenkiä ja toppatakkeja siltä varalta, että juhlat alkavat tai päättyvät ihan toisaalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ok. Alkaa valjeta. Eli etkot ja jatkot ovat erityyppistä olemista varten. En ole menossa, kun ei ole pakko. Mietin vain mikä ihme järki on vaihtaa kahdesti paikkaa, kun samalla porukalla ollaan. Tätä en ymmärtänyt. Ja siksi ehdotin, että jos sama tila olisi pidempään varattuna ja alkoholia saisi niin paljon kuin maksa sietää, niin olisiko siltikin joillakin tarve olla muualla ensin ja jälkeen.
ap
Koko iltaa ei olla samassa paikassa todennäköisesti siksi, että se varsinainen varattu juhlatila maksaa, eikä pomoa huvita maksaa kuin niistä pakollisista muodollisuuksista.
Mikäli tilavaraus tehtäisiin työntekijöitä kuunnellen, pitäisi pomon pulittaa tilan käytöstä klo 16-06, jotta kaikki varmasti ehtisivät piipahtaa itselleen sopivimpaan aikaan paikalla + aamun viimeisten örveltäjienkään ei tarvitsisi odotella kylmässä kyytiä kotiin.
Pari tuntia virallista ohjelmaa + työntekijöiden itse järkkäämät etkot ja jatkot esim. siellä lähikuppilassa tulee kaikista halvimmaksi.
Osa porukasta haluaa etkoilla. Tulevat varmasti hyvin toimeen ja haluavat viettää aikaa yhdessä ja nostavat tunnelmaa. Sinä et halua etkoille ja se on ok mutta toki muut saa tehdä mitä haluaa eikös vaan?
Ja osa porukasta haluaa mennä vielä jatkoille kun kerrankin pääsee ja ovat laittautuneet. Kotona saa kyllä homehtua ihan tarpeeksi. Pakollista jatkot eivät ole ja mikä sinä tai joku muu on arvostelemaan toisten juhlimista ja juomista. Aikuiset ihmiset eivät tarvitse työkaverin lupaa.
Ja jos ne työkaverit jo lähtökohtaisesti ottaa nupista niin parempi kuin et mene pilaamaan toisten juhlia ollenkaan. Naama norsunvi-tul-la.
Siis älä nyt viitsi aikuinen ihminen. "Bambi ajovaloissa-efekti eli silmät suurena tyhmiä kysellään niinkuin ei muka ymmärtäisi mistään mitään. Juu juu! Omaa kruunua vaan kiillotetaan ja omaa paremmuutta. Onhan se kauheaa kun joku jo juo drinksun tai pari ennen virallisia pikkujouluja ja kehtaa vielä lähteä jatkoille vaikka tanssimaan ja auta armis juomaan lisää. Järkyttävää ja törkeää vai kuinka se nyt menikään. HUOKAUS!
Niin on se ihmeellistä tämä elämä kun kaikki ei tee niinkuin minä itse...
Vierailija kirjoitti:
Osa porukasta haluaa etkoilla. Tulevat varmasti hyvin toimeen ja haluavat viettää aikaa yhdessä ja nostavat tunnelmaa. Sinä et halua etkoille ja se on ok mutta toki muut saa tehdä mitä haluaa eikös vaan?
Ja osa porukasta haluaa mennä vielä jatkoille kun kerrankin pääsee ja ovat laittautuneet. Kotona saa kyllä homehtua ihan tarpeeksi. Pakollista jatkot eivät ole ja mikä sinä tai joku muu on arvostelemaan toisten juhlimista ja juomista. Aikuiset ihmiset eivät tarvitse työkaverin lupaa.
Ja jos ne työkaverit jo lähtökohtaisesti ottaa nupista niin parempi kuin et mene pilaamaan toisten juhlia ollenkaan. Naama norsunvi-tul-la.
Kyllähän sitä saa etkoilla ja jatkoilla, mutta itse pidän paikasta toiseen vaihtamista äärettömän tylsänä. En ole tottunut sellaiseen, enkä nähnyt tälle mitään syytä. Nyt ymmärrän paljon paremmin.
Olisi mun mielestä todella outoa, että vaikka jonkun synttärijuhlissa tai häissä mentäisiin ensin johonkin jollain porukalla, sitten juhlittaisiin isommalla porukalla ja sen jälkeen taas lähdettäisiin jonnekin jollain porukalla. En ole elänyt tällaisessa juhlimiskulttuurissa, siksi hämmentää.
En ole menossa etkoille, enkä jatkoille toisten tunnelmaa pilaamaan. Olen paljon mieluummin kotona perheeni kanssa kuin työkavereiden kanssa jossain ravintolassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
En tajua minäkään. Ilmeisesti alkoholi on se juttu, ei muuten mitään ideaa.
Viinaa saa halvemmalla Alkosta (ja monesta muustakin paikasta), joten se ei ole se juttu. Jotkut vaan haluavat viettää iltaa pidempään yhdessä hauskaa pitäen kuin vain sen virallisen pikkujouluosuuden kaikkien tylsien tyyppien ja pomojen kanssa.
Ei ole pakko osallistua, joten älä vaivaa pikku päätäsi muiden suunnitelmilla.
Vierailija kirjoitti:
Siis älä nyt viitsi aikuinen ihminen. "Bambi ajovaloissa-efekti eli silmät suurena tyhmiä kysellään niinkuin ei muka ymmärtäisi mistään mitään. Juu juu! Omaa kruunua vaan kiillotetaan ja omaa paremmuutta. Onhan se kauheaa kun joku jo juo drinksun tai pari ennen virallisia pikkujouluja ja kehtaa vielä lähteä jatkoille vaikka tanssimaan ja auta armis juomaan lisää. Järkyttävää ja törkeää vai kuinka se nyt menikään. HUOKAUS!
No mutta tässähän minä nyt juuri opin, kun en tiennyt. En ole koskaan ollut etkoilla tai jatkoilla, enkä ymmärrä (tai ymmärtänyt aiemmin) näiden tarkoitusta. Omaan silmään kutsu näytti vain siltä, että ensin mennään paikkaan X. Sitten siirrytään paikkaan Y. Sen jälkeen mennään paikkaan Z. Mietin, mitä voisi tehdä toisin, jotta ihmisten ei tarvitsisi vaihtaa paikkaa. Itse olen ainakin niin äärettömän mukavuudenhaluinen, etten halua vaihdella talvikenkiä ja talvivarusteita päälleni, jos olen menossa juhliin. Lämpimällä autolla tai taksilla voi mennä kevyemmillä varustuksilla, mutta 1-1,5 kilometrin matkalle en missään nimessä lähtisi juhlakengillä ja ilman hanskoja ja paksumpaa takkia marraskuun lopussa.
ap
Olen ollut etkoilla ja jatkoilla myös raskaana joten alkoholia en ole silloin juonut.
Tunnelma vaan on rennompi kuin varsinaisissa pikkujouluissa. Ja kun on kivoja työkavereita niin kiva joskus viettää aikaa yhdessä pitkän kaavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä saa etkoilla ja jatkoilla, mutta itse pidän paikasta toiseen vaihtamista äärettömän tylsänä. En ole tottunut sellaiseen, enkä nähnyt tälle mitään syytä. Nyt ymmärrän paljon paremmin.
Olisi mun mielestä todella outoa, että vaikka jonkun synttärijuhlissa tai häissä mentäisiin ensin johonkin jollain porukalla, sitten juhlittaisiin isommalla porukalla ja sen jälkeen taas lähdettäisiin jonnekin jollain porukalla. En ole elänyt tällaisessa juhlimiskulttuurissa, siksi hämmentää.
En ole menossa etkoille, enkä jatkoille toisten tunnelmaa pilaamaan. Olen paljon mieluummin kotona perheeni kanssa kuin työkavereiden kanssa jossain ravintolassa.
ap
Hyvä. Jää vaan kotiin. Pihvi on raakaa, vissy lämmintä, Pia haisee viinalle ja Markoilla on paskat jutut. Eikä se sun vaihtovaatekassi jossa on toppatakkeJA, pipoJA, hanskoJA ja talvikenkIÄ mahdu narikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta tässähän minä nyt juuri opin, kun en tiennyt. En ole koskaan ollut etkoilla tai jatkoilla, enkä ymmärrä (tai ymmärtänyt aiemmin) näiden tarkoitusta. Omaan silmään kutsu näytti vain siltä, että ensin mennään paikkaan X. Sitten siirrytään paikkaan Y. Sen jälkeen mennään paikkaan Z. Mietin, mitä voisi tehdä toisin, jotta ihmisten ei tarvitsisi vaihtaa paikkaa. Itse olen ainakin niin äärettömän mukavuudenhaluinen, etten halua vaihdella talvikenkiä ja talvivarusteita päälleni, jos olen menossa juhliin. Lämpimällä autolla tai taksilla voi mennä kevyemmillä varustuksilla, mutta 1-1,5 kilometrin matkalle en missään nimessä lähtisi juhlakengillä ja ilman hanskoja ja paksumpaa takkia marraskuun lopussa.
ap
Mutta eikö tämä järjestely ole ihanteellinen juuri sinulle ap? Kun et kuitenkaan etkoille ja jatkoille halua osallistua, niin on paljon kätevämpää osallistua vain viralliseen tilaisuuteen paikassa x samaan aikaan kuin muutkin. Ei tarvitse selitellä miksi tulee "myöhässä" ja lähtee "liian aikaisin".
Vastaajat ilmeisesti tarkoituksella jättävät APn pointin huomiotta, joten väännetäänpä esimerkki ihan normaalista baari-illasta, ei liity firman juhliin tai pikkujouluihin mitenkään.
Mikä pointti siinä on, että halutaan vaihtaa paikkaa monta kertaa illan aikana? Minkä takia? Tämä on yleinen käytäntö, joten antakaas tulla.
Ja tuolla saa hyvin rajattua sen, minkä osuudeen työnantaja tarjoaa ja mikä maksetaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vastaajat ilmeisesti tarkoituksella jättävät APn pointin huomiotta, joten väännetäänpä esimerkki ihan normaalista baari-illasta, ei liity firman juhliin tai pikkujouluihin mitenkään.
Mikä pointti siinä on, että halutaan vaihtaa paikkaa monta kertaa illan aikana? Minkä takia? Tämä on yleinen käytäntö, joten antakaas tulla.
Hyviä syitä on kaksi:
1) Selkeästi eroteltu, minkä osuuden työnantaja maksaa.
2) Etkoille ja jatkoille riittää varata pienempi tila kuin koko porukan osuudelle.
Päästään eroon APn kaltaisista hiirulaisista. Onneksi tulee YT:t niin saadaan tylsimykset ulos.