Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup bussikäyttäytymisestä

Vierailija
27.09.2018 |

Vaihdatteko lähibussissa paikkaa, jos istutte tuntemattoman vieressä ja lähistöllä vapautuu penkkipari?

Gallup bussikäyttäytymisestä

Vaihtoehdot

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sos tilanteiden pelko ja ahdistuneisuushäiriö. Yksi pahimmista arjessa tapahtuvista asioista on juuri tuo että joku istuu mun viereen tai joudun itse istumaan jonkun viereen. Vaihdan kyllä heti paikkaa jos mahdollista.

Vierailija
2/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan, jos mulla on kantamuksia ja siten ahdasta tai matkaa on vielä paljon jäljellä. Muuten en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkaa on enää pari pysäkin väliä, en vaihda, muussa tapauksessa kyllä.

Vierailija
4/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa oikein ole oikeaa vastausta koska vaihtaisin kyllä sinne vapaalle penkkiparille, mutta en koskaan mene istumaan ikkunan puolelle, vaan istun aina käytävän puolella kaikissa kulkuvälineissä joissa on tällaisia kaksipaikkaisia penkkirivejä. Silloin viereeni yleensä tullaan viimeisenä jos silloinkaan ja saa siis varmemmin istua yksin. Jos joku sitten väkisin haluaa niin tunkekoon sinne vapaalle ikkunapaikalle, en siis pidä siellä kuitenkaan mitään tavaroita tmv. tiellä. 

Vierailija
5/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sos tilanteiden pelko ja ahdistuneisuushäiriö. Yksi pahimmista arjessa tapahtuvista asioista on juuri tuo että joku istuu mun viereen tai joudun itse istumaan jonkun viereen. Vaihdan kyllä heti paikkaa jos mahdollista.

Voi kiesus...

Vierailija
6/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan. En istu mielelläni vieraan ihmisen vieressä, enkä usko, että kukaan muukaan istuu. Oman mukavuuden lisäksi tuntuisi siis myös epäkohteliaalta jäädä siihen viereen, jos kerran muuallakin on paikkoja.

Vierailija
7/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon tilanteesta. Yleensä en.

Vierailija
8/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hei, minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja ahdistuneisuushäiriö, joten voisitteko ystävällisesti siirtyä tuolle nyt vapautuvalle penkille, kiitos?"

Vierailija
9/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hei, minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja ahdistuneisuushäiriö, joten voisitteko ystävällisesti siirtyä tuolle nyt vapautuvalle penkille, kiitos?"

No lentokoneessa ainakin toiminut joka kerta jos mut on laitettu keskipaikalle, olen kertonut sairaudestani henkilökunnalle ja ovat järjestäneet mulle reunapaikan. Mutta hyvä että olet itse täydellinen ihminen, onnea sinulle :)

Vierailija
10/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Jos ruuhkabussi, niin mieluummin istun käytävän vieressä, ja tyhjälle riville vaihtaessa on kuitenkin se riski että joku tulee vielä viereen. Käytäväpaikalla tyhjän ikkunapaikan vieressä istuminen ruuhkabussissa puolestaan on mielestäni vähän kusipäistä, vaikka löytyisi mitkä psyk diagnoosit. Jos taas istun ikkunapaikalla jonkun vieressä niin en kyllä sieltä lähde möngertämään tyhjälle penkkiriville, toki jos bussi on suht tyhjä niin toivon että vierustoveri siirtyy. Pystyn kyllä istumaan tuntemattoman vieressä, se nyt vaan kuuluu julkisilla matkustamiseen, mutta toki on aina kiva jos on enemmän tilaa. 

Vierailija
11/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä istun jonkun nuoren neidin viereen ja aloitan jutustelun. Tyttö on kuin sulaa vahaa ja voin aistia kuinka pikkuhousut pyörivät jalassa. Sitten kun oma pysäkki tulee joutuu pyytämään anteeksi lähtöään. Miksi tehdä bussimatkasta epämiellyttävää kun se voi olla hauskakin kokemus?

Herrasmies 45

Vierailija
12/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä istun jonkun nuoren neidin viereen ja aloitan jutustelun. Tyttö on kuin sulaa vahaa ja voin aistia kuinka pikkuhousut pyörivät jalassa. Sitten kun oma pysäkki tulee joutuu pyytämään anteeksi lähtöään. Miksi tehdä bussimatkasta epämiellyttävää kun se voi olla hauskakin kokemus?

Herrasmies 45

Piti pyyhkiä limaa silmistä tämän viestin lukemisen jälkeen :D

Vierailija
13/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan, koska kuljen lähes aina päättäreille asti ja todennäköisesti joutuisin kuitenkin väistämään.

Vierailija
14/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän aina vieressäni olevaa paikkaa varattuna koska mulla on paniikkihäiriö ja liian lähelle tulevat ihmiset ahdistaa.

Vierailija
15/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta. Jos ruuhkabussi, niin mieluummin istun käytävän vieressä, ja tyhjälle riville vaihtaessa on kuitenkin se riski että joku tulee vielä viereen. Käytäväpaikalla tyhjän ikkunapaikan vieressä istuminen ruuhkabussissa puolestaan on mielestäni vähän kusipäistä, vaikka löytyisi mitkä psyk diagnoosit. Jos taas istun ikkunapaikalla jonkun vieressä niin en kyllä sieltä lähde möngertämään tyhjälle penkkiriville, toki jos bussi on suht tyhjä niin toivon että vierustoveri siirtyy. Pystyn kyllä istumaan tuntemattoman vieressä, se nyt vaan kuuluu julkisilla matkustamiseen, mutta toki on aina kiva jos on enemmän tilaa. 

Minulla ei ole mitään diagnooseja, olen normaali työssäkäyvä, vieläpä asiakastyössä oleva ihminen, mutta en tosiaan mene istumaan ikkunapaikalle koskaan, oli ruuhkaa tai ei. Kuten sanoin, en estä ketään menemästä sinne viereeni tyhjälle ikkunapaikalle, mutta itse en sinne siirry edes pyynnöstä. Näitäkin joskus tulee että joku tulee siihen että siirrytkös sinne ja on itse istumassa siihen käytäväpaikalle. Yllättyvät jopa kun väistän siihen tyyliin että hyppää ohitseni vaan sinne mutta minä en ole menossa. En ymmärrä miksi se olisin minä joka sinne nurkkaan kuuluu mennä, minähän olin paikalla ensimmäisenä?

Itse en koskaan edes mene kenenkään viereen vaikka istuisivat ikkunapaikalla vaan seison sitten mielummin. Ainakin normaalitilanteessa, tällä hetkellä olen tosin sen verran paksusti raskaana että välillä on pakko mennä jonkun viereenkin, ja yllättävän paljon niitä paikkoja vapautuukin kun ison mahan kanssa astuu kulkuvälineeseen. Annan toki itsekin normaalisti tilaa raskaanaoleville ja vanhuksille jos sellainen tilanne tulee. Nousen siis kokonaan pois, en edelleenkään mene sinne ikkunapaikalle. 

Vierailija
16/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin pitkänmatkan busseissa etsin paikan, jossa ei viereisillä penkkiriville ole ihmisiä, koska usein yritän nukkua eikä se onnistu jos joku vaikka puhuu puhelimeen lähellä. Toiseksi jos vieressä olija käy välipusäkillä röökillä, sekin on inhottavaa haistella röökinsavua kun palaa sisälle

Vierailija
17/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään diagnooseja, olen normaali työssäkäyvä, vieläpä asiakastyössä oleva ihminen, mutta en tosiaan mene istumaan ikkunapaikalle koskaan, oli ruuhkaa tai ei. Kuten sanoin, en estä ketään menemästä sinne viereeni tyhjälle ikkunapaikalle, mutta itse en sinne siirry edes pyynnöstä. Näitäkin joskus tulee että joku tulee siihen että siirrytkös sinne ja on itse istumassa siihen käytäväpaikalle. Yllättyvät jopa kun väistän siihen tyyliin että hyppää ohitseni vaan sinne mutta minä en ole menossa. En ymmärrä miksi se olisin minä joka sinne nurkkaan kuuluu mennä, minähän olin paikalla ensimmäisenä?

Itse en koskaan edes mene kenenkään viereen vaikka istuisivat ikkunapaikalla vaan seison sitten mielummin. Ainakin normaalitilanteessa, tällä hetkellä olen tosin sen verran paksusti raskaana että välillä on pakko mennä jonkun viereenkin, ja yllättävän paljon niitä paikkoja vapautuukin kun ison mahan kanssa astuu kulkuvälineeseen. Annan toki itsekin normaalisti tilaa raskaanaoleville ja vanhuksille jos sellainen tilanne tulee. Nousen siis kokonaan pois, en edelleenkään mene sinne ikkunapaikalle. 

Itse ainakin näen tämän käytännön että ensiksi tullut menee ikkunapaikalle niin, että se sujuvoittaa arkielämän jaettua kokemusta jossa kaikilla on kuitenkin yleensä enemmän tai vähemmän kiire ja kaikki ovat pakattuja liikkuvaan kulkuneuvoon. Sinä annat kaikkia kanssamatkustajia koskevassa tilanteessa itsellesi erivapauksia muihin nähden. Sen huomaa yleensä viimeistään siitä, jos miettii millaista olisi jos kaikki toimisivat kuten sinä. Ei ole kyse siitä voiko tai saako niin tehdä, vaan muiden ihmisten huomioonottamisesta tilanteessa, jossa vaikutat toimillasi suoraan myös muiden kokemukseen. Mutta joo, sinähän olit paikalla ensimmäisenä.

Vierailija
18/19 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä istun lähimpään vapaaseen penkkiin, on sitten ikkuna- tai käytäväpaikka.

En pelkä ihmisiä.

Vierailija
19/19 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään istumaan. Vaihtaminen tuntuisi tökeröltä aivan kuin siinä vieruskaverissa olisi jotain vikaa tai hän haisisi pahalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan