Leukosyytit ja trombosyytit koholla
Leukosyytit 10.5 ja trombosyytit 389. Mitäs nyt? Terkkarille aika vasta ens viikolla.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti virus? Onko oireita? Tulehdusarvot otettu?
Noista kahdesta asiasta pelkästään mahdoton sanoa.
Kaikki muut arvot olivat normaaleja. Ainoastaan nuo kaksi olivat koholla ja flunssankin sairastin kuukausi sitten.
Ap
Mulla ainakin ovat kohollaan, jos on joku tulehdus kehossa, esim. flunssa. En ole mikään terveysalan ihminen, mutta eihän noi arvot mitään tavattoman korkeita edes ole,. Trombosyytit vaihtelevat jo vuorokauden aikanakin hirveän paljon. Jos sulla on nuhaa. kummetta tmv niin leukosyyttiarvot nousevat. Itselläni on geneettisesti korkeat leukosyyttiarvot ja se on ihan "normaalia".
Molemmat lähes viitteissä, joten eivät aiheuta mitään toimenpiteitä. Itselläni on trombosyytit aina yläkantissa ja se on lääkärin mukaan ihan ok.
Eivät ole paljon koholla. Ei hätää.
Joku tulehdus ehkä?
Arvosi ovat onneksi vain aika lievästi koholla, joten tuskin se mitään vakavaa on. Fyysinen ja henkinen rasituskin voi nostaa leukosyyttejä.
Flunssan jälkimaininkeja. Ei aiheuta toimenpiteitä
Vierailija kirjoitti:
Joku tulehdus ehkä?
Arvosi ovat onneksi vain aika lievästi koholla, joten tuskin se mitään vakavaa on. Fyysinen ja henkinen rasituskin voi nostaa leukosyyttejä.
No mä kyllä kävelin labraan, mut ei se nyt niin kauhee fyysinen rasitus voi olla.
Ap
Mulla on leukkarit aina tuon 10.5. Sairastan astmaa ja tuo nousu johtuu sen aiheuttamasta autoimmuunireaktiosta. Noin pieni nousu on merkityksetön. Sen voi aiheuttaa esim. ientulehdus, lohjennut kynsinauha, iso mustelma, siitepölyallergia, kuukautiset... ihan mikä tahansa pikkujuttu joka saa elimistön puolustuksen aktivoitumaan.
Trombosyyttien lievä nousu voi johtua yllä mainitusta tulehdusreaktiosta, kuivumisesta, hyytymisjärjestelmän aktivoitumisesta esim. sen ison mustelman tai ienverenvuodon seurauksena.
Jos muut arvot oli normaalit, tuosta ei todellakaan tarvitse välittää.
Mahdollisesti virus? Onko oireita? Tulehdusarvot otettu?
Noista kahdesta asiasta pelkästään mahdoton sanoa.