Paljonko sinulla oli säästöjä hoitovapaata varten?
Paljonko sulla oli säästössä hoitovapaata varten?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitovapaata varten pitäisi olla erikseen säästöjä?
Ei ole pakko olla. Ellei mies ole oikeasti todella suurituloinen.
On hoitovapaalla kiva tehdä muutakin, kuin virua kirppavaatteissa kotona ja syödä viikon samaa nakkikeittoa.Mä nautin suunnattomasti siitä, kun sain matkustella hoitovapaan aikana. Käydä kaupungilla syömässä, ylläpitää salikorttia, käydä kampaajalla ja ostaa joskus itsellenikin kivoja vaatteita.
Niin no, moni äiti haluaa käyttää sen hoitovapaan lastensa hoitamiseen, ei itsensä hoitamiseen.
Ei minulla ollut yhtään säästöjä. Mies kävi töissä ja hänen palkka riitti mainiosti, vaikka ei mikään suurituloinen olekkaan. Toki jos oltaisiin sellaisia ihmisiä, jotka matkustelee paljon ja haluaa usein käydä ravintolassa syömässä yms, niin olisi voinut olla tiukkaa.
Vai vielä säästöjäkin pitäisi olla ennen hoitovapaata. Tuolla mallilla en yhtään ihmettele, että Suomessa ensisynnyttäjien keski-ikä nousee nousemistaan ja syntyvyys laskee laskemistaan.
Me olemme yksikkö nimeltä perhe. Se maksaa kulut, jolla on siihen varaa. Minä maksoin, kun mies opiskeli, mies maksoi kun minä olin hoitovapaalla. Ei tarvinut erikseen sitä varten säästellä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten naiset nykyään suostuvat rahoittamaan koko homman yksin. Onko ihan pakko hankkia perhe sellaiselle miehelle joka ei jaa rahojaan äitiyslomalla olevan vaimonsa kanssa. Miksi naiset suostuvat olemaan aina maksajina vaikka loppupeleissä olisi 3 suursyömäri poikaa murkkuiässä yhtäaikaa ja äiti yksi maksajana. Meillä on aikuiset pojat, mutta mies on kustantanut äitivapaat. Silloin ei ollut tukia. Nyt on taas ne kuntalisätkin viety äideiltä. Tietääkö poliitikot tämän vääryyden ?
Mukavuudenhalu. Ei enää riitä, että mies maksaa laskut, asumisen, ruokamenot ja lasten kulut ja antaa naiselle joskus käyttörahaa käteen. Nykyajan perheet haluavat matkustaa paljon ja saada elämyksiä. Niistä ei tingitä hoitovapaallakaan. Äidit haluavat sisustaa kotiaan, huollattaa ripsiään ja pitää oman autonsa jne. Lapset ja vanhemmat pitää olla nätisti puettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hoitovapaalla kiva tehdä muutakin, kuin virua kirppavaatteissa kotona ja syödä viikon samaa nakkikeittoa.Mä nautin suunnattomasti siitä, kun sain matkustella hoitovapaan aikana. Käydä kaupungilla syömässä, ylläpitää salikorttia, käydä kampaajalla ja ostaa joskus itsellenikin kivoja vaatteita.
Niin no, moni äiti haluaa käyttää sen hoitovapaan lastensa hoitamiseen, ei itsensä hoitamiseen.
Vaikka on lapsi/lapsia, niin miksi äiti ei saisi pitää huolta itsestään? Kyllä mä lapsia hoidan ja he menevät tottakai etusijalle. Mutta haluan myös pitää itsestäni huolta. Eikä koko ajan jaksa pyörittää elämää akselilla koti-neuvola-puisto-lähikauppa-perhekerho. Välillä ihana matkustaa jonnekin kaus tai vaikka vain toiselle puolelle Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli säästössä 0 e. Ei ole suurituloista miestä, eikä tarvinnut lojua kirpparivaatteissa kotona samaa nakkikeittoa syöden. Ihan kiva elintaso kuitenkin pysyi yllä hoitovapaan aikana. Emme toki ole mitenkään kovia kuluttamaan emmekä asu PK-seudulla, joten asuminen ei ole kovin kallista.
Kai täällä kirjoittajat erottavat hoitovapaan ja vanhempainvapaan?
Kuinka monen mies on niin suurituloinen, että yksin hänen palkalla elättää koko perheen ja ilman, että elämä on köyhäilyä? Mulle ei yksinkertaisesti riittäisi sellainen elämä, jossa on mahdollisuus vain välttämättömyyksiin. Vuosi ilman matkoja olisi katastrofi. Tämä on siis minun näkemys ja muilla saa olla omansa.
FB-ryhmissä kun seuraa ihmisten ruokailutottumuksia ja kauppamenoja, niin pienellä rahalla selviävät, mutta samalla se ravinto on täyttä kuraa. Jos haluat syödä monipuolisesti ja terveellisesti, niin esim neljällä hengellä menee vähintään 600€ kuussa ruokaan.
Mites uusioperheet? Jos naisella on lapsi edellisestä suhteesta, niin jollain senkin kulut pitää kattaa. Uusi mies tuskin maksaa tämän lapsen kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monen mies on niin suurituloinen, että yksin hänen palkalla elättää koko perheen ja ilman, että elämä on köyhäilyä? Mulle ei yksinkertaisesti riittäisi sellainen elämä, jossa on mahdollisuus vain välttämättömyyksiin. Vuosi ilman matkoja olisi katastrofi. Tämä on siis minun näkemys ja muilla saa olla omansa.
Monia ei jatkuva matkustelu kiinnosta. Silloin pärjää ihan hyvin yhden ihmisen palkalla, vaikka se ei jättisuuri olisikaan. Eikä tarvitse edes köyhäillä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhäilyn ja kaikkien mielihalujen toteuttamisen väliin mahtuu aika suuri alue, johon ei tarvita erityisen suuria tuloja, jos perusmenot eivät ole suuret.
Muuten, kun nyt on tullut lapsia maailmaan hankkineeksi, voisi tietenkin ajatella, vaikuttavatko omat kulutustottumukset joillain tavalla heidän tulevaisuuteensa, ja jos tulee siihen tulokseen, että vaikuttavat, voi aina miettiä, pystyisikö omia mielihaluja hieman karsimaan.
Vierailija kirjoitti:
Matkustella voi suht pienelläkin rahalla, kun valitsee järkevän ajankohdan (ei sesonki), tarjouslennot jne. Muuten ilman köyhäilyä elämiseen ei suuria tuloja tarvita muuta kuin pk-seudulla.
Mikä ihme matkusteluvimma ihmisiä oikein vaivaa? Onko tämäkin taas sitä, että ei osata elää tavallista arkea vaan aina pitää olla jotain extrakokemuksia ja elämyksiä. Ei ihme, että liitot järjestäin päättyvät eroon tuollaisella menolla.
Ei yhtään ,pidin hoitovapaata 1 kk.Lapsi meni tarhaan n.11kk ikäisenä ja minä menin takaisin töihin .Tein 6h ensimmäiset 6kk.
Kotihoidon tuki ei ollut kovin montaa markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitiyslomastahan saa ihan hyvän korvauksen. Ja kun hoitovapaan jakaa puolison kanssa, niin molempien verotus pienenee. Ei meillä ai akaan tarvinnut mistään tinkiä. Ainoastaan vähennettiin kummankin rahastoihin menevä raha 400 eurosta 200 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiyslomastahan saa ihan hyvän korvauksen. Ja kun hoitovapaan jakaa puolison kanssa, niin molempien verotus pienenee. Ei meillä ai akaan tarvinnut mistään tinkiä. Ainoastaan vähennettiin kummankin rahastoihin menevä raha 400 eurosta 200 euroon.
Jos on hyvä palkka. Mä sain äitiysloman aikana 1280€+lapsilisä.
Ei mulla ollut erityisemmin säästöjä, eikä ollut miehellänikään, joka sen hoitovapaan piti. Minä kävin töissä ja se riitti. Maksoin miehelle vähän "taskurahaa" kompensoimaan hoitovapaansa vaikutuksia tulevaan eläkkeeseen. 300€ kuussa. Ja tietenkin maksoin kaikki elämisen kustannukset. Ihan hyvin me tultiin toimeen.