marjojen kypsennys
Katselin tutuntutun blogia ja siellä sanottiin, että marjat pitäis aina kypsentää ennen syömistä.
Häh? Eikai niin oo ikinä tehty ja eiks niistä lähde kaikki vitamiinit?
https://www.unelmiesielama.com/blogi/smoothie-bowls-terveellistä-ja-hyv…
Kommentit (4)
Oho, joo luinkin uudestaan ton ja se oliki vaan ulkomaiset marjat tosiaan. (pitäis keskittyä)
Kiitos.
Googlaus vei mielenrauhan. :O Yöks. Kuinkahan iso vaara on ollu saada toi tauti kun varmaan oon syöny ulkkarimarjoja ilman kypsennystä.???
Pitkään neuvottiin vain kuumentamaan ulkomaalaiset pakastevadelmat, mutta kyllä se ohje koskee kaikkia marjoja. Minulla on katkera kokemus mustikoista. Soin puoliksi sulaneita mustikoita puoli kahvikupillista ja sitten alkoikin yöllä tapahtua. Pahimmillaan tuli tavaraa ulos molemmista päistä samanaikaisesti. Pahin vaihe meni ohi kolmessa päivässä, mutta viikon verran oli vielä hutero olo. Jaa niin, mikäkö se oli. No noropa tietenkin, entiseltä nimeltään kalikivirus. Tuosta on kulunut aikaa jo useita vuosia, mutta en ole kertaakaan ostanut pakastettuja marjoja!
No huh. Tieto lisää tuskaa.
Marjat on aina olleet minulle sellaista "tätä kun syö, ei voi mennä pieleen" -ruokaa.
Pitääkin lukea tästä lisää.
Ulkomaisista, etenkin Keski- tai Itä-Euroopasta olevista metsämarjoista (esim. puolalaiset puolukat) voit saada yhden vaarallisimmista ihmiseen tarttuvista loistaudeista, myyräekinokokin. Jos et tiedä, mikä se on, googlaa. Se ei ole pikku vatsatautiruokamyrkytys vaan parantumaton ja etenevä maksan lopulta tuhoava tauti. Suomessa sitä ei vielä(!) ole, mutta leviää tännekin varmasti lähivuosina, sillä ihan naapurissa sitä jo on ketuissa ja koirissa.