Paljonko saatte vanhempainpäivärahaa?
Yllätyin kuinka vähän vanhempainpäiväraha on suhteessa palkkaan. Pärjätään, mutta meillä asuntolainaa (asutaan Espoossa).
En ihmettele, miksi lapsia hankitaan pääkaupunkiseudulla vähemmän.
Itse saan vanhempainvapaa-ajalta 1400 e kuussa (nettona eli tilille tuleva summa). Kun maksamme puolisoni kanssa asuntolainaa tasan, niin en voisi edes kuvitella yhtään kauemmaksi aikaa kotiin.
Kiinnostaa siis:
Paljon saat vanhempainpäivärahaa? Missä päin Suomea asut? Ja koetko että riittää elämiseen?
Kommentit (6)
Mitähän se silloin aikoinaan oli, jotain 500 euroa.
Minä sain nettona vajaa 1500e. Oulussa asutaan ja hyvin riitti. Meillä on aina kaikki rahat olleet yhteisiä, niin tehtiin niin että minä maksoin lainanlyhennyksen ja vastikkeen n. 950e ja loput säästöön. Miehen palkalla sitten muu eläminen. Nyt olen kotihoidontuella ja hyvin pärjätään edelleen.
Ongelma on varsinkin asuntojen hinnoissa, jotka on pk-seudulla karanneet ihan käsistä. Tavallisilla lapsiperheillä alkaa olla tiukkaa, jos aikoo oman kodin ostaa. Kun asuttiin aiemmin Hgin keskustassa, niin siellä ei hirveästi lapsia näkynyt.. oli vaan vanhuksia ja asunnon perineitä, ja vuokralaisia.
Itse sain 1079€ viime vuonna. Just ja just pärjäsi kun olin säästänyt etukäteen. Asuntolaina ja ruokakauppalaskut nielivät suurimman osan vanhempainpäivärahasta. Mies maksoi muita kuluja enemmän.
Mie saan vaan 900 euroa! asutaan Joensuussa, mutta asuminen on kai halvempaa täälläpäin