Missä olit kun kuulit katastrofeista?
A. Estonian uppoaminen
B. WTC isku
C. Tsunami jouluna 2004
A. Olin lapsuuden kodissani missä silloin asuin. Meillä oli kanala ja aamulla munia ostamaan tullut Toini-niminen mummu kertoi kuulleensa uutisesta.
B. Istuin Huittisten linja-autoaseman kahviossa ja tv luukutti uutista. Kahvio itse aika ankea ja sittemmin suljettu.
C. Tätä en oikeasti muista. Oli Tapanin päivä eli olin lapsuuden kodissani joulua viettämässä mutta muistan vain että paikallisen kirjaston hoitaja sanoi että hyvä kun suomalaisia ei menehtynyt. Mutta kirjasto ei ollut tapanina auki eli oli pakko olla myöhemmin.
Kommentit (12)
a- en muista
b- kotisohvalla imettämässä
c-en muista
A- lukiossa. Aamun ekalla oppitunnilla kuulin.
B- kuntosalilla
C- lapsuudenkodissa joulun vietossa
Kaikkiin kolmeen: omassa huoneessani joko sängyssä tai pöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
A. Estonian uppoaminen
B. WTC isku
C. Tsunami jouluna 2004A. Olin lapsuuden kodissani missä silloin asuin. Meillä oli kanala ja aamulla munia ostamaan tullut Toini-niminen mummu kertoi kuulleensa uutisesta.
B. Istuin Huittisten linja-autoaseman kahviossa ja tv luukutti uutista. Kahvio itse aika ankea ja sittemmin suljettu.
C. Tätä en oikeasti muista. Oli Tapanin päivä eli olin lapsuuden kodissani joulua viettämässä mutta muistan vain että paikallisen kirjaston hoitaja sanoi että hyvä kun suomalaisia ei menehtynyt. Mutta kirjasto ei ollut tapanina auki eli oli pakko olla myöhemmin.
A. Melko uudessa kotona.
B.koulussa.
C. Koulussa.
A. Sörkässä.
B. Riksussa
C. Huittisissa.
ps. munkin mielestä se Huittisten linja-autoasema on tosi ankea. Erityisesti vastavapautuneelle.
a. Isä kertoi tapahtuneesta aamulla ennen kuin lähdettiin töihin ja kouluun. Muistaakseni emme tehneet koulussa paljon sinä päivänä.
b. Oltiin juuri lähdössä töistä kotiin kun työkaveri sai tekstiviestin tapahtuneesta. Ensin ajattelin että joku pieni potkurikone varmaan. Sitten menin kaverin luo kahville ja saatiin selvyys kun katsottiin telkkaria
c. Silloisen tyttöystävän luona oltiin, tekstitvstä ensimmäiset tiedot. Pikkuhiljaa aamun ja päivän mittaan vasta tuli ilmi, että kuinka suuresta onnettomuudesta oli kyse.
A. Estonian uppoaminen: Kotona aamulla telkkarista ennen kouluun lähtöä.
B. WTC isku: Radiosta kun tein matikan läksyjä
C. Tsunami jouluna 2004: Uutiset pyöri telkkarissa samaan aikaan kun söin jouluruokaa
A. Katsoin Aamu-TV:tä ja olin lähdössä luennolle. Kävin sanomassa äitiyslomalla olleelle vaimolle asiasta, tuolla hetkellä arvio hukkuneista oli kolmisensataa.
B. Olin pesettämässä autoa ja tuttava laittoi tekstiviestin asiasta.
C. Joululomalla, iltapäivän elokuva oli muuttunut vakavammaksi. Turhapuron tms. tilalla tuli Jäniksen vuosi.
A. Estonian uppoamisen aikaan olin 9 v. Mieleeni on jäänyt aamulla tv:ssä näytetyt kuvat pelastusveneistä myrskyävällä merellä.
B. Olin juuri tullut koulusta. Olin lukion ekalla. Istuin tv:n ääreen selaamaan kanavia. Tv:n chat-ohjelmaan alkoi tulla viestejä, että lentokone on törmännyt johonkin torniin. En uskonut todeksi, mutta katsoin teksti-tv:ltä. Ryntäsin kauhuissani kertomaan muille, että lentokone on törmännyt pilvenpiirtäjään. Siinä kului loppupäivä tv:n ääressä. Näin suorana lähetyksenä toisen koneen törmäämisen ja tornien sortumiset. Silloin tuntui, että maailma ei ole enää entisensä. Netissä puhuttiin, että alkaa kolmas maailmansota.
C. Oli joululoma ja siinä seurasin uutisia. Ensin tuntui, että se on ollut joku pikku aalto, mutta tapahtumien laajuus alkoi vähitellen selvitä. Olin aivan järkyttynyt. Lomien jälkeen koulussa käsiteltiin asias. Meidänkin koulusta oli ollut oppilaita siellä, mutta he selvisivät.
A. Estonian uppoaminen: Olin yläasteen 7. luokalla. Isä oli työmatkalla ja olin saanut nukkua äidin vieressä. Aamulla äiti tuli herättämään kouluun ja kertoi, että yöllä oli uponnut matkustajalaiva. Mummo asui ihan TYKSin vieressä ja kertoi, kuinka koko päivän pelastushelikopterit lensivät edestakaisin.
B. WTC isku: Opiskelin toista vuotta yliopistossa ja lukukausi oli alkanut pari päivää aiemmin. Tulin luennolta kotiin ja laitoin tv:n päälle. Sieltä tuli jotain ohjelmaa eduskunnasta, mutta ruudun laidalla juoksi teksti, jonka mukaan lentokone on törmännyt WTC:n torniin. Lähdin vielä spinningtunnille ja aloin seurata uutisia vasta sieltä tultuani.
C. Tsunami jouluna 2004: Kuulin asiasta aamuyöllä autoradiosta. Olin lähdössä viettämään uuttavuotta ulkomaille, vanhemmat veivät minut aikaisin aamulla lentokentälle ja sinne ajaessamme radiossa kerrottiin tapahtuneesta, kuitenkin huomautuksella, ettei suomalaisuhreja ole. Palasin Suomeen vasta tammikuun puolivälissä, joten Suomen tsunamiuutisointi meni minulta ohi. Toki seurasin tapahtumia ulkomaisilta kanavilta.
Vierailija kirjoitti:
A. Estonian uppoaminen
Olin tätini luona yökyläilemässä, juuri heräämässä ja vielä vuoteessa, kun tätini huoneen ovelta sanoo että Estonia on uponnut ja 900 ihmistä hukkunut. Tuumasin että jaa. En nimittäin tiennyt mikä on Estonia (en harrasta risteilyjä).
Vierailija kirjoitti:
B. WTC-isku
Olin kotonani ja keskustelin vilkkaasti Helsingin yliopiston Portacom-keskustelujärjestelmässä (olin tuolloin opiskelija), sieltä sain tiedon mitä on tapahtunut, ja ryhtyin seuraamaan uutisia myös telkkarista.
Vierailija kirjoitti:
C. Tsunami jouluna 2004
No tätä en muista. Sen kuitenkin, että samana päivänä kävin ostamassa konttorikoneliikkeesta kirjoittimen.
A. Estonian uppoaminen - tulossa töistä yövuorosta (välivuosi lukion jälkeen), autoradiosta kuultiin
B. WTC isku - tulossa töistä bussilla, kuulin radiosta, jota kuuntelin korvanapeilla
C. Tsunami jouluna 2004 - varmaan vauvaa ruokin olohuoneen sohvalla