Mitä pitäisi tehdä kun en melkein koskaan ole varma, olenko ottanut lääkkeitä?
Mulla on 3x päivässä lääkitys, eli välin pitäisi olla n. 8h. Muistan AJATELLEENI lääkkeen ottoa tänäkin aamuna, ajattelin että vähän myöhemmin kun iltalääkkeestä ei ollut kahdeksaa tuntia, mutta mitäs sen jälkeen? Otinko?
Pitäiskö olla jotkut hälytykset ja se annostelija? Millaiset systeemit muilla on?
Kommentit (15)
No ihan yksinkertaisimmillaan ruutupaperille aamu-päivä-ilta. Rasti ruutuun kun lääke on otettu. Tai jos haluaa olla tarkempi, ruutuun kellon aika, jolloin lääke otettu.
Tai sitten kirjoittaa siihen jokaisen pillerin päälle tussilla ma, ma, ma, ti, ti, ti jne. Tietää missä mennään.
Mulla on dosetti ja häly kännyssä. Jos vaan lääkekuuri, häly kännyyn ja ruutupaperi.
Vierailija kirjoitti:
No ihan yksinkertaisimmillaan ruutupaperille aamu-päivä-ilta. Rasti ruutuun kun lääke on otettu. Tai jos haluaa olla tarkempi, ruutuun kellon aika, jolloin lääke otettu.
Mutta sit sitä ruutupaperia pitää muistaa pitää mukana joka paikassa minne menee.
Kiitti vinkeistä. Jotenkin oon halunnut uskoa, että kyllä mä ne opin muistamaan ja alkaa sujua. Ap
Dosetti. Ostin alesta hervottoman viikon setin, huomaan käyttäväni yhtä päivän muovikoteloa, täytän iltaisin. Sen täytön kuin hampaitten pesun teen. Ainoastaan vaikka viikonloppureissuun saatan pakata sen kolme päivää, kun on just helpompi muistaa sillä lailla. Dosetissa on suomeksi päivät ja "tarvittaessa". T. monisairas.
Kalenteri, dosetti, puhelimen hälytykset noin ensi hätään varmaan olisi hyvä opetella.
Samat ehdotukset tulivat mieleen kuin muillakin. Dosetti tai jos lääkkeet ovat "laatassa", tussilla jokaisen tabletin kohdalle ottoajankohta.
Ei se haittaa jos ottaa tuplat... Itsellä Ketipinoria 400mg vuorokaudessa ja kerran mietin otinko lääkkeet vai en? No otin uudestaan ja oli hieman pehmeä olo! :D 800mg Ketipinoria vetää hieman alas...
Dosetti, tai jos on tilapäinen lääkitys ja blisteripakkaus niin merkkaa tussilla ottoajan joka tabletin kohdalle. Ja kännykkähälyt. On myös olemassa sovelluksia jotka muistuttaa lääkkeenotosta jos haluaa semmoisen tavallisen hälyn sijaan, sinne voi merkata sitten kun on ottanut lääkkeet.
Dosetti. Korkeakoulutetutkaan eivät muista lääkkeitänsä, huomattu on. Joten tosiaan se vihko ja dosetti, kun lääke otettu vihkoon kellon aika ylös. Sitten voit aina tarkistaa oletko sittenkin ottanut lääkkeen. Ja kyllä, vihko ja lääkkeet on pidettävä mukana minne menetkin. Näin se vaan menee. Omista asioistaan pitää opetella pitämään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se haittaa jos ottaa tuplat... Itsellä Ketipinoria 400mg vuorokaudessa ja kerran mietin otinko lääkkeet vai en? No otin uudestaan ja oli hieman pehmeä olo! :D 800mg Ketipinoria vetää hieman alas...
No kyllä haittaa, jos esim. verenohennuslääkettä ottaa tuplat! M8nulla on 12 h välein puhelimessa häly, niin ei tarvitse miettiä koko asiaa.
Dosetti.