Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi ottaa vakavasti ihmisiä, jotka väittävät tykkäävänsä musiikista josta eivät ole aiemmin tykänneet

Vierailija
16.09.2018 |

Jos oikeasti tykkäisit kappaleesta, olisit tykännyt siitä jo ensimmäisellä kuuntelukerralla.

Aivokemia toimii siten, että kuuntelet mieluummin kappaletta, jonka olet kuullut monta kertaa kuin kappaletta joka oikeasti vastaisi musiikkimakuasi paremmin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä sitten kappale, josta tykkää ensimmäisellä kuuntelukerralla, mutta johon kyllästyy nopeasti?

Vierailija
2/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti tykkäisit kappaleesta, olisit tykännyt siitä jo ensimmäisellä kuuntelukerralla.

Aivokemia toimii siten, että kuuntelet mieluummin kappaletta, jonka olet kuullut monta kertaa kuin kappaletta joka oikeasti vastaisi musiikkimakuasi paremmin.

Pirauta huomenna Jyväskylän yliopiston musiikintutkimuksen laitokselle. Siellä on tutkittu myös musiikin vaikutusta aivotoimintaan. Todennäköisesti nauraisivat tieteellisesti kestämättömälle "teoriallesi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää uusista ruuista yleensä ensimmäisellä maistamiskerralla, koska maku tuntuu oudolta kun siihen ei ole tottunut. Samalla lailla jotkut laulut eivät tunnu korvaan hyviltä, kunnes niitä on pari kertaa kuullut ja yhtäkkiä se soikin päässä ja huomaa pitävänsä siitä. Ehkä sinulle ei ole näin käynyt, mutta ei tarkoita ettei näin voisi käydä muille.

Suurimmista lempilauluistani olen toki pitänyt jo ensi kuulemalla, mutta useat vakisoittolistalleni päätyvät biisit ovat vaan selkeästi "growereita".

Vierailija
4/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku jalostuu, kun sitä käyttää.

T. Muusikko

Vierailija
5/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos olen kuullut monta kertaa minkä tahansa kappaleen, tykkään siitä, vai mitä yrität sanoa? Tai että ihmisen musiikkimaku ei voi muuttua koskaan? Että mistään syventymistä ja useampaa kuuntelukertaa tarvitsevasta ei voi tykätä?

Vierailija
6/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole järkeä. Musiikkimaku (joka muovautuu jatkuvasti) on puhtaasti aivokemian tuote. Ei ole mitään aivokemian ulkopuolista musiikkimakua.

Vierailija
7/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää taitaa olla joku 15-vuotiaan aloitus.

Vierailija
8/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut ihan höpöjä, hupsu. Huomaat sen sitten vähän vanhempana.

Vierailija
9/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun viiskymppiset rouvat niin hehkuttaa nykyistä hiphoppia ja naureskelevat sitten oman nuoruuden kappaleille ettei ikääntyminen olisi niin kiusallista.

Vierailija
10/14 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tykkää uusista ruuista yleensä ensimmäisellä maistamiskerralla, koska maku tuntuu oudolta kun siihen ei ole tottunut. Samalla lailla jotkut laulut eivät tunnu korvaan hyviltä, kunnes niitä on pari kertaa kuullut ja yhtäkkiä se soikin päässä ja huomaa pitävänsä siitä. Ehkä sinulle ei ole näin käynyt, mutta ei tarkoita ettei näin voisi käydä muille.

Suurimmista lempilauluistani olen toki pitänyt jo ensi kuulemalla, mutta useat vakisoittolistalleni päätyvät biisit ovat vaan selkeästi "growereita".

Tässähän on kyseessä juuri ap:n mainitsema ilmiö. Aivokemiasi huijaa sinut tykkäämään musiikista josta et oikeasti tykkää.

Vierailija
11/14 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle ilmiölle on nimi, se on "mere exposure effect".

Vierailija
12/14 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maku jalostuu, kun sitä käyttää.

T. Muusikko

Ei vaan pa.sk..n turtuu. T. realisti

Vierailija
13/14 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee joidenkin naisten tinderprofiilit mieleen, joissa lukee: "En luota ihmiseen, joka ei tykkää asiasta x" Yleensä asia x on joku suklaa.

Vierailija
14/14 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En teidä miten paljon tässä mm. seuran kanssa tekemistä. Esimerkiksi lukioaikana harasin vastan kun vanhempieni kanssa "jouduin" mm savonlinnan oopperajuhlille kuulemaan oopperaa.

Ja totta kai sitä kuvitteli esittävänsä kovaakin jätkää kun kavereille piti esittää, ettei tykännyt yhtään mut vanhemmat pakottivat. - Vaikka silloinkin oli joitain oopperakappaleita joista oikeasti kyllä pidin.

Nykyisin olen milloin tahansa valmis lähtemään oopperaan, jos joku kysyy/ pyytää ellen ehdi itse ensin.   Tiedän useamman oopperan josta pidän nyt kokoanisuudessaan vaikka aikanaan inhosin niistä samoista ainakin huomattavaa osaa ja vain yksittäiset osat  / kohtauksien kappaleet olivat mieleeni.

Voi olla että jotain on tapahtunut minussakin  mutta ainakin on helpompaa sanoa pitävänsä itse oopperasta kun vuosien myötä olen voinut tutustua ihmisiin jotka ovat kertoneet myös pitävänsä.  

On myös kappaleita,m jotka minusta kuullostavat live;na todella hyviltä mutta omilta stereoilta kuunneltuna suoraan sanoen aika ikävältä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan