Miksi jotkut ihmiset ostavat kokoajan vaatteita?
Esim tuttavani osti juuri uuden paidan hajonneen tilalle vaikka kuukaisi sitten tämä osti itselleen uudet farkut. Samoin äidiltään lahjaksi saatu takki lähti kirpparille ja kyselee nyt mistä voisi saada edullisesti hyvännäköisen takin. En siis ymmärrä ihmis jotka laittaa rahaa vaatteisiin.
Kommentit (37)
Teininä sain tosi paljon mielihyvää uusista vaatteista. Nyt vähän vanhempana tiedän, että tarvitsisinkin uusia vaatteita, muttei vaan yhtään huvita lähteä kaupoille (enkä online shoppailusta välitä).
1. Vaatteet eivät kestä ikuisesti ja rikkinäisten/kuluneiden tilalle on ostettava uusia
2. Kaikki eivät halua kulkea nuhjuisissa vuosikausia vanhoissa lumpuissa
3. Useimmat lihovat tai laihtuvat ja silloin on pakko ostaa uusia vaatteita
4. Kaikki eivät halua aina käyttää samoja vaatteita, joten valikoimaa tarvitaan
5. Kaikissa tilanteissa ei voi käyttää kaikkia vaatteita, vaan tarvitaan eri tilanteisiin sopivia vaatteita
6. Suomessa on monta vuodenaikaa ja eri vuodenajoille tarvitaan erilaiset vaattet
Koska heillä on rahaa ja he haluavat käyttää sen vaatteisiin. As simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän hajonneen tilalle täytyy uusi ostaa. Ja ehkä se äidiltä saatu takki oli väärän kokoinen tai muuten epämieluinen. Siksi ei kannata ostaa vaatteita lahjaksi. Toi on vielä ihan normaalia.
Mutta kertakäyttömuodin ostaminen on hullua. Kyse on luultavasti jostain psyykkisestä riittämättömyyden tunteesta tai puutteesta, jota yrittää korvata. Hakee mielihyvää shoppailulla.
Mitähän psykologista tyhjiötä sinä täytät, kun liikut 20 vuotta vanhoissa nuhjuisissa kuteissa, ja paheksut muiden täysin normaalia elämää?
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin vuonna 1999 ja nyt olen 42. Valmistumisen jälkeen ostin hyviä vaatteita, mutta vuoden 2000 jälkeen olen ostanut vain kahdet rintaliivit. Työkaverit tuhlaa ja minä olen säästänyt vuodesta 2000 siis noin 18 vuoden aikana 218000 euroa. Nettopalkkani on noin 2000e/kk.
Itse en ainakaan kehtaisi mennä töihin nuhjuisissa vuosikausia vanhoissa vaatteissa. Toki eri asia jos ei ole töissä tai on erillinen työasu työnantajan puolesta. Siltikään en kyllä käyttäisi esim. samoja alusvaatteita pariakymmentä vuotta.
Ap opettele välimerkit ja yhdyssanat ja erikseen kirjoitettavat sanat, esim. koko ajan - ei kokoajan.
Minä en jaksaisi, koska sovittamatta vaikea löytää istuvaa vaatetta, ja sovittaminen tympeää ja raskasta. Joskus nuorena jouduin olemaan kaverin kans kun se oli vaateostoksilla, mietti ja vertaili ja haki aina uusia vaatteita...kidutusta seurata sitä!
Olen vaateliikkeessä töissä ja olis se aika hassua jos myyjä käyttäis vanhoja kulahtaneita vaatteita. Seuraan muotia, mutten orjallisesti. Olen kyllä aina ollut kiinnostunut vaatteista.
Mitä hienoa on siinä, että kulkee vuosikausia vanhoissa vaatteissa? Toki, jos tykkää niistä niin mikäpä siinä. Minulla ainakin maku muuttuu vuosien myötä ja jo siksikin haluan päivittää vaatekaappiani. Joskus käy myös niin, että joku vaate ei tunnukaan pidempiaikaisessa käytössä hyvältä, vaikka sovittaessa oli hyvä. Kuminauha saattaa alkaa hangata tai vaate kärsii pesussa tms. Lisäksi ostan vaatteita myös ihan omaksi ilokseni. Kun saa pukea päälleen itselleen mieluisia vaatteita, on olo kaikin puolin mukavampi. En näe mitään väärää siinä, että tällä tavoin panostan omaan hyvinvointiini.
No minä ostan kokoajan vaatteita, koska kokoaja ei enää tarvitse niitä itse.
Se piristää mieltä kun on joku uus kaunis vaate. Toiset on esteetikoita.
En usko, että kukaan koko ajan ostaa vaatteita, täytyy välillä vähintään syödä ja nukkuakin.
Niin että miksihan nuoret ostaa vaatteita? Totta kai mekin olemme omat vaatteemme jostain joskus ostaneet tai saaneet, ei ne tyhjästä ole ilmestyneet.
Tarkoitatko ap, miksi joku ostaa vaatteita koko ajan vai miksi joku ostaa kokoajan vaatteita.
Minä olen jälkimmäinen: tarvitsen vaateita joita voi käyttää koko ajan, mutta en osta niitä koko aikaa.
Miksi kukaa kirjottaa koko ajan yhteen?