Mistä johtuu, jos perheen kaikki viisi lasta ovat erityislapsia?
Lievää kehitysvammaa, adhd:ta, autismia, aistiyliherkkyyttä jne.? Perheen äidillä on myös adhd ja aikoo nyt nelikymppisenä hakea lääkikseen. Kun lapset ovat 2-15-vuotiaita. Voiko tuolla yhtälöllä oikeasti olla realistista pyrkiä opiskelemaan lääketiedettä vai liioitteleeko äiti lastensa vaivoja?
Kommentit (31)
Hieman naiivisti olettaneet, että kyllä seuraava varmasti on ns terve? Vai miksi ihmeessä viisi. Ainakin kaksi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse näen asian niin, et vanhemmat ovat sopeutuvaisia, vahvoja ja ymmärtäväisiä.
Elämä opettaa meitä kaikkia erilaisin koettelemuksin.
Miettikää nyt kaikkia erityislasten vanhempia.
He saavat erityislapsia koska jaksavat niitä hoitaa. Ei sitä kannata kadehtia jos he ovat itseä vahvempia vanhempia. Kaikilla on joitain hyviä puolia.
Hullua tehdä lisää. Ei ymmärretä, että ne omat geenit ei vaan tuota terveitä lapsia. Minä minä, kun minä haluun!!!
Hyvin perinnöllisiä vaivoja nuo kaikki.
Jos äiti pääsee pääsykokeista läpi niin pärjää lääkiksessä - ja sitä pääseekö vai ei, ei tarvitse arvailla, kun sen sitten kyllä näkyy. Ainahan saa hakea.
Autismin kirjon jutut ovat vahvasti perinnöllisiä.
Samat tekijät voivat olla taustalla lievässä asperger-piirteisyydessä ja vaikeassa autismissa/kehitysvammassa.
Ap:n kuvaus ei kerro äidin älyllisestä kapasiteetista yhtään mitään.
Tiedän kuvaustasi vastaavan perheen.
Mies on hieman yksinkertaisen oloinen, äiti todnäk. assi ja älykäs.
Lapsilla kaikilla autismin kirjon probleemaa.
Vierailija kirjoitti:
Hullua tehdä lisää. Ei ymmärretä, että ne omat geenit ei vaan tuota terveitä lapsia. Minä minä, kun minä haluun!!!
Joskus voi ongelmat ilmetä myöhään,
Meillä 5:stä 2 on erityistä.
Ei olisi hankittu lisää lapsia, jos olisi tietty.
No, oltaisiin sitten nyt yhden keharin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hieman naiivisti olettaneet, että kyllä seuraava varmasti on ns terve? Vai miksi ihmeessä viisi. Ainakin kaksi liikaa.
Meillä kaksi vanhinta sai diagnoosit (Adhd ja As) vasta 10- ja 13-vuotiaina. Hyvin olisi ehtinyt vielä kolme väsätä tajuamatta, että perinnöllisestä ongelmasta kyse. Ja varsinkin, kun emme edes mitään ongelmaa nähneet. Lapset ovat kuin me vanhemmatkin, eikä meilläkään mitään diagnooseja ole. Mistä olisimme tajunneet sellaista lapsillemme lähteä hakemaan? Vasta opettajan pitkän ja perusteellisen kirjallisen selvityksen jälkeen lapsia alettiin tutkia. Kolmannen kanssa jo tiesimme, mistä kyse.
Tiesitkö että nykyään jonkinlaisen tuen piirissä on vähän reilut 30% kaikista peruskoululaisista. Siis lähes kolmannes! Kertooko se sitten mistä, sitä voi jokainen pohtia
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että nykyään jonkinlaisen tuen piirissä on vähän reilut 30% kaikista peruskoululaisista. Siis lähes kolmannes! Kertooko se sitten mistä, sitä voi jokainen pohtia
Ennen eivät lievemmät tapaukset mitään tukea saaneet.
Mitä nyt lukiopetusta ja jälki-istuntoa.
Kun serkukset nai...