Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette minusta? 3 hlön perheen tulot 6500e/netto

Vierailija
14.09.2018 |

Meillä ei ole tiukkaa, mutta en käy kampaajalla, kosmetologilla tai ylipäätään missään kauneudenhoidossa ikinä.
Vaatteita on arkeen kolme puseroa, kolme takkia, kahdet housut, kahdet kengät ja niitä yhsistelemällä pärjään hyvin. Kännykkä on vanha ja maksoi uutenakin alle 200e. Minulla ei ole yhtään merkkilaukkua eikä kalliita koruja. Tingin lähes kaikesta, vaikka olen ymmärtänyt, että 6500-7000e/kk perheen nettotuloilla moni elelee, sisustaa kotiaan jne paljon leveämmin.

Rahaa ei kuitenkaan jää valtavia summia pakollisten menojen+lapsen harrastusten (en tingi niistä!) kuussa käteen, joten harkitsen ostokseni melko tarkkaan. Tavoite on, että tilin tullessa rahaa on vielä tilillä edellisestä palkasta.

Eniten rahaa arjessa kuluu ruokaan ja bensaan. Jos saan säästettyä, se menee matkusteluun.

Olenko jotenkin outo, kun koen, että minulla ei yksinkertaisesti jää rahaa esim. kynsihuoltoon?

Miten niin moni pienempituloinen löytää rahan "turhempiin" asioihin, kuten vaikka kolmanteen pikkulaukkuun?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo kumma kyllä.. mitä sitten ostat niin paljon ettei omiin juttuihin jää rahaa?

Vierailija
2/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noilla tuloilla ja kulutustottumuksilla pitäisi olla jo ihan merkittäviä sijoituksia. Hienoa, että panostat lasten harrastuksiin, mutta kyllä tuolla tulotasolla pitäisi suunnitella myös pitkäjänteistä vaurastumista. Vai laskitko kuukausittain sijoituksiin menevät rahat pakollisiin laskuihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa asunnossa asut?  Mitkä ovat sen menot?  Entä työmatkakulut?

Vierailija
4/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla kävisin joka kuukausi kampaajalla, kosmetologilla, kynsihuollossa ja tekisin kaikkea kivaa perheeni kanssa. Säästöönkin jäisi silti jotain 2000e. Pääsisi ulkomaille lomilla.

Vierailija
5/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojoo kumma kyllä.. mitä sitten ostat niin paljon ettei omiin juttuihin jää rahaa?

Säästän n.20 pinnaa

Ruoka

Asumiskulut

Lapsen harrastukset

Polttoaine+auton kulut(esim parkkimaksut, joita tulee paljon)

Tuossa top5 mihin raha menee.

Jäljelle jäävä rahamäärä kuussa on kuitenkin niin pieni, että lomamatkaa varten säästäminen olisi mahdottomuus, jos haluaisin sisustaa, ostaa merkkituotteita, käyttää ripsipidennyksiä tms.

Vierailija
6/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu.

Vierailija
7/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin

Vierailija
8/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään samanlailla kuin te, paitsi meillä on 3500e nettotulot kuukaudessa. Ps. Käyn kynsihuollossa kolmen viikon välein.

Vierailija
9/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötte pirusti

Täällä yh, jonka nettotulot 3000e ja yksi lapsi, ostellaan vaatteita mitä halutaan, kosmetiikkani on ensiluokkaista, syödään mitä halutaan ja matkustellaan toisinaan. Meiltä ei puutu mitään

Vierailija
10/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän n.20 pinnaa

Ruoka

Asumiskulut

Lapsen harrastukset

Polttoaine+auton kulut(esim parkkimaksut, joita tulee paljon)

Tuossa top5 mihin raha menee.

Jäljelle jäävä rahamäärä kuussa on kuitenkin niin pieni, että lomamatkaa varten säästäminen olisi mahdottomuus, jos haluaisin sisustaa, ostaa merkkituotteita, käyttää ripsipidennyksiä tms.

Mulla menee dieseliin 250e/kk plus muut maksut ja laskut. Palkka 2000e bruttona kuukausi.

Vierailija
11/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se sinä joka edellisessä ketjussa valitti yh-äidin saamista tuista?

Vierailija
12/20 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät siis pelkästään lapsellesi? Hänellä on kaikkea ja sinulla bensaa. Mitä itse harrastat?

Vierailija
13/20 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan ole rahaa kosmetologiin, kynsiin tai kosmetiikkaan, koska en pidä niitä omassa arjessani tärkeinä. Elektroniikkaan minulla rahaa menee. Ja meidän neljän hengen perheen nettotulot on 2500€, puoliso käy pienipalkkaisessa työssä ja itse opiskelen täysipäiväisesti. Toki kulutkin on pienemmät, esimerkiksi lasten päivähoito ei näin pienillä tuloilla maksa mitään, ja opiskelijan julkinen liikkuminen sekä kouluruokailu maksaa vain vähän.

Vierailija
14/20 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästät joka kuussa 1300€, eli ihan höpöjä puhut, ettei mitään jäisi menojen jälkeen.

Mutta toki 5200€ riittää yhden lapsen perheessä pitkälle. Tai sitten hänen harrastuksensa ovat tosi kalliit.

Vierailija
15/20 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmettelen toki jos ei mihinkään omaan kivaan tai kodin hankintoihin ole oikein varaa.

Toki jos säästät 20% niin tuollahan hankkii jo vaikka mitä tai reissaa yms jos haluaa ja siltikin jää säästöön. En näe että 3 hengen perheen hienokaan ulkomaanreissu veisi 15 000 €.

Meillä perhekoko on 2 aikuista ja 4 kouluikäistä. Tulot nettona n. 4000€. Asuminen ja ruoka sekä työmatkat vie ison osan, harrastetaan kaikki jotain (osa maksullisia, osa maksuttomia). Matkailuun emme käytä rahaa pieniä kotimaan reissuja lukuunottamatta. Itse en meikkaa, teinitytöt kyllä.

Lääkekulut ovat isot kun perussairauksia usealla, samoin tänä vuonna esim sairaalakulut on olleet suuret. Säästämme 10%. Siitä irtoaisi toki ripsiin ja kynsiin mutta ainakin tällä hetkellä meillä on kaikilla sellaiset omasta takaa ;)

Vierailija
16/20 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säästöön menee 20% nettotuloista niin mitä ihmettä ap valittaa? Ihan oma, ja omasta mielestäni fiksu valinta. Lisäksi oli mainittu asumiskulut, johon varmaan sisältyy lainanlyhennystä? 

En ollenkaan ymmärrä tällaista ajattelua, että mietitään jotain kasvo- ja kynsihoitoja velvollisuuksina tai normaalina juttuna. Itse miellän tuollaiset enempi alemman sosiaaliluokan haihatuksiksi. Eihän nyt fiksut ja koulutetut ihmiset tuollaisia harrasta! Kampaamossa toki käydään sen verran mitä hiusten siistinä pitäminen vaatii - pitkien hiusten kanssa harvemmin, lyhyiden kanssa useammin.

Meillä on tulot samaa luokkaa ja perhekoko myös. Nettotulot on noin 6700€ ja lisäksi osinkoja tulee keskimäärin 10000€ vuodessa. Saman 10000€ säästämme eläkesäästöihin, lisäksi asuntolainaa lyhennetään 1000€/kk ja mies säästää omasta palkastaan 900€/kk. Palkoista jää siis normaaliin käyttöön 4800€/kk eikä se aina tahdo riittää jos menoja kasaantuu. Sitten kaivetaan niistä miehen säästöistä. Ulkomaanreissu on tehty yleensä kerran vuodessa, niihin on mennyt yleensä 4000€ melkeinpä kohteesta riippumatta. 

Kyllä minuakin välillä häiritsee että säästöön ei jää enemmän. Mutta toisaalta käytämme rahaa niihin asioihin joista tykkäämme, emmekä sellaisiin, millä pädettäisiin naapurien tai muiden ihmisten silmissä. Kun sijoituksia on kuitenkin ihan mukavasti, niin ei oikein tunnu tarpeelliselta elää kauhean askeettisesti lapsen perintöä kasvattaen. 

Vierailija
17/20 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samat tulot. Käyn kerran kuussa kauneushuollossa ja muutenkin ostelen myös itselleni. Säästöön menee 300€/kk eli vähemmän kuin teillä. Tällä hetkellä oon hoitovapaalla eli tulot 250€/kk mut sit ku meen takas duuniin niin säästetään enemmän.

Vierailija
18/20 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos säästöön menee 20% nettotuloista niin mitä ihmettä ap valittaa? Ihan oma, ja omasta mielestäni fiksu valinta. Lisäksi oli mainittu asumiskulut, johon varmaan sisältyy lainanlyhennystä? 

En ollenkaan ymmärrä tällaista ajattelua, että mietitään jotain kasvo- ja kynsihoitoja velvollisuuksina tai normaalina juttuna. Itse miellän tuollaiset enempi alemman sosiaaliluokan haihatuksiksi. Eihän nyt fiksut ja koulutetut ihmiset tuollaisia harrasta! Kampaamossa toki käydään sen verran mitä hiusten siistinä pitäminen vaatii - pitkien hiusten kanssa harvemmin, lyhyiden kanssa useammin.

Meillä on tulot samaa luokkaa ja perhekoko myös. Nettotulot on noin 6700€ ja lisäksi osinkoja tulee keskimäärin 10000€ vuodessa. Saman 10000€ säästämme eläkesäästöihin, lisäksi asuntolainaa lyhennetään 1000€/kk ja mies säästää omasta palkastaan 900€/kk. Palkoista jää siis normaaliin käyttöön 4800€/kk eikä se aina tahdo riittää jos menoja kasaantuu. Sitten kaivetaan niistä miehen säästöistä. Ulkomaanreissu on tehty yleensä kerran vuodessa, niihin on mennyt yleensä 4000€ melkeinpä kohteesta riippumatta. 

Kyllä minuakin välillä häiritsee että säästöön ei jää enemmän. Mutta toisaalta käytämme rahaa niihin asioihin joista tykkäämme, emmekä sellaisiin, millä pädettäisiin naapurien tai muiden ihmisten silmissä. Kun sijoituksia on kuitenkin ihan mukavasti, niin ei oikein tunnu tarpeelliselta elää kauhean askeettisesti lapsen perintöä kasvattaen. 

Siis 4800€/kk normaaliin käyttöön??? Eikä riitä?? Sitten on jotain pahasti vialla. Maksatteko tuosta vielä laskut? Jos ne vielä menevät niin kärjistetysti menee 2000€ laskuihin (ei varmasti noinkaan paljoa) ja vielä jäisi käytettäväksi 2800€ kuussa kaikkeen muuhun. Eläisin jo ruhtinaalisesti tolla. Kun tienaat nettona sen n 1000€ kuussa, ja siitä maksettava laskut ym kaikki muu niin mieti, jääkö rahaa ihmeellisyyksiin. Että ehkä teillä on ihan hyvä tilanne jos minäkin pärjään kahden lapsen perheenäitinä. Nyt se talouden hallinta kuntoon äläkä kitise

Vierailija
19/20 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
20/20 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 4800€/kk normaaliin käyttöön??? Eikä riitä?? Sitten on jotain pahasti vialla. Maksatteko tuosta vielä laskut? Jos ne vielä menevät niin kärjistetysti menee 2000€ laskuihin (ei varmasti noinkaan paljoa) ja vielä jäisi käytettäväksi 2800€ kuussa kaikkeen muuhun. Eläisin jo ruhtinaalisesti tolla. Kun tienaat nettona sen n 1000€ kuussa, ja siitä maksettava laskut ym kaikki muu niin mieti, jääkö rahaa ihmeellisyyksiin. Että ehkä teillä on ihan hyvä tilanne jos minäkin pärjään kahden lapsen perheenäitinä. Nyt se talouden hallinta kuntoon äläkä kitise

Tuosta menee asuntolainojen korkoihin ja yhtiövastikkeisiin 900€, lapselle säästetään 250€/kk ja toinen 250€/kk annetaan ruokarahaa (asuu omillaan, täyttää pian 18). Vakuutuksiin menee 200€/kk ja muihin pienempiin (sähkö, puhelin yms.) ehkä toiset 200€/kk. Kaikki ostokset, mukaanlukien ruoka, tehdään luottokortilla ja niistä näkee helpoiten kuinka paljon rahaa menee ns. elämiseen. Näihin ostoksiin meillä on viimeisen vuoden aikana mennyt keskimäärin 3700€ kuussa, vaihteluväli on 3200-4200€. Olen itsekin tätä päivitellyt, kun mielestäni ei edes tienata niin paljon että pystytään nämä maksamaan, mutta tosiaan miehen säästöistä on sitten otettu rahaa jos tilille tulevat palkat eivät riitä. Ruokaan, mukaanlukien työpaikkalounaat, menee noin 1000€/kk ja bensaan 200-300€/kk (kesällä enemmän, kun veneeseenkin menee).

Siitä olen todellakin samaa mieltä että 3700€/kk kahden hengen ruokiin ja ostoksiin on ihan liian liikaa. Mutta olen hieman huonossa asemassa sanomaan hyvätuloiselle miehelleni, että hän ei saisi käyttää itse tienattuja rahojansa mukavaan elämään ja että pitäisi elää enempi minun pienen palkan mukaan ja vaihtaa ankanrinnat kanasuikaleisiin. On tästä puhuttu, mutta en ole saanut vastakaikua. Sitten kun jään leskeksi, aion muuttaa pienempään asuntoon ja elää nuukemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme