Miksi miehet kutsuu toisiaan sukunimillä?
Alkaa jo pikkupojista, joten mistään armeijajatkumosta ei voi olla kyse. Mutta miksi?
Kommentit (16)
Sanon silti, että armeija. Ottaneet oppia isiltään ja muilta miehiltä. Lisäksi minulla käsitys, että miehet haluavat pitää etäisyyttä enempi toisistaa eli "Virtanen" on vähän niin kuin yksikön 3. persoona eli "hän" :)
Pikkupoikien en ole kuullut tätä käyttävän, mutta teini-ikäisten kyllä. Varmaankin tulee juuri siitä armeijakäytöstä, koska ovat sitten kuulleet omien vanhempiensa, tuttujen tai sukulaisten käyttävän nimiä näin. Kuulostaa jännemmältä ja aikuisemmalta. Siksi.
Kovin moni on/oli esim Jussi, siksi siirtymällä sukunimeen saattaa olla helpompi erottaa(, tai sitten ei)
Koska etunimien käyttäminen on liian intiimia ja homoa.
T: Tosimies, exit only, 101% hetero
Muksuna en kyllä käyttänyt sukunimiä, mutta intissä opittu tapa. Ja jos nyt muistelee taaksepäin, niin muistan monenkin sukunimen, mutta en etunimeä.
Ainoastaan jos on kaksi samannimistä. Silloin usein käytetään heistä sukunimeä, eikä Jere kakkonen ja Jere ykkönen.
Vierailija kirjoitti:
Koska etunimien käyttäminen on liian intiimia ja homoa.
T: Tosimies, exit only, 101% hetero
Äläs nyt. Se oli tosi kaunista kun itkit kun annoin sulle eturauhasorgasmin..
Riippuu ihan sukunimestä.
Virtane
Lahtine
Koistine
Yms jotka on helppo sanoa..
Mut jos nimi on joku uusiylimaa tai korpikaarnakko niin silloin käytetään etunimeä.
Se kuuluu miehisen kunnian kulttuurin. Sukunimenä olet perinteen jatkaja, joku, et kuka vain "Pertsa". Sukunimen haltijana sinulla on statusta. Siksihän naiset ottaa miehensä sukunimen, jotta he kuuluvat miehen kunniakkaaseen sukuun. Etunimellä kutsuminen on vähättelevää, ihan kuin olisit vain joku yksi monista, etkä kunniakkaan suvun edustaja.
En tiedä, kun itse (miehenä) kutsun, ainakin läheisimpiä ylensä etunimellä. Virallisemmissa yhteyksissä lähtökohtaisesti sukunimellä, tai samanaiksesti molemmilla, ensin sukunimen ja sitten etunimen mainiten Havaintojeni mukaan osan miehistä käyttämät nimitykset herättävät mielessäni kummastusta toisinaan. Miksi esimerkiksi osa miehistä käyttää vaimostaan nimitystä äiti. - Ymmärrän tämän satunnaisesti omille lapsille puhuttaseea, mutta muuten tämän tavan ymmärtäminen on hieman hankalala.
Eikös jossain valtakunnan pääsanomalehdessä ollut taannoin arktikkeli siitä miten toisia miehiä sukunimellä kutsuva mies vaikuttaa monien mielestä jotenkin "asiallisemmalta" kuin etunimellä kutsuva?
Niinpä muuten kutsuukin:D. Hauska tapa, jota sovellan itse joskus leikilläni lähimpien kavereideni kesken, siis naisten.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan jos on kaksi samannimistä. Silloin usein käytetään heistä sukunimeä, eikä Jere kakkonen ja Jere ykkönen.
Tjaah. Itse olen tuntenut ylä-asteelta asti kaksi tyyppiä jolla sama etu- sekä sukunimi. Ollaan kaikki kavereita keskenämme. Ei oikeastaan ole mikään isokaan sattuma että näin on päässyt käymään, sillä heillä on niinkin harvinainen nimi kuin Korhonen. Hehe.
Toiselle keksittiin uusi kutsumanimi ja toista sitten kutsutaan vaan Korhoseksi.
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu miehisen kunnian kulttuurin. Sukunimenä olet perinteen jatkaja, joku, et kuka vain "Pertsa". Sukunimen haltijana sinulla on statusta. Siksihän naiset ottaa miehensä sukunimen, jotta he kuuluvat miehen kunniakkaaseen sukuun. Etunimellä kutsuminen on vähättelevää, ihan kuin olisit vain joku yksi monista, etkä kunniakkaan suvun edustaja.
Miksi minua hieman hymyilyttää tulkintasi...
En tajunnutkaan, että Rane, Pena ja Arska ovat sukunimiä