Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiellätkö leikki-ikäiseltä lapselta sotaleikit?

Vierailija
14.09.2018 |

Jos sinulla on n. 3-6v lapsi, annatko hänen leikkiä sota-/pyssy-/ampumisleikkejä? Eli esimerkiksi legoista rakennetulla pyssyllä leikisti ammutaan sisarusten/kaverin kanssa toisiaan? Entä oletko ostanut siihen tarkoitukseen lelupyssyjä?

Mitä mieltä olet, saako lapsi päiväkodissa leikkiä sotaleikkejä? Itse olen päiväkodissa töissä ja mietin, pitäisikö kieltää vai ei. Ryhmään on juuri tullut kaksi maahanmuuttajalasta, jotka pakenivat sotaa Suomeen. He ovat siis luultavasti itsekin nähneet sotaa, aseita jne, joten heidän kannalta olisi hyvä, ettei sotaleikkejä leikitä. Kuitenkin suurin osa varsinkin pojista tykkäävät leikkiä sellaisia leikkejä, pitäisikö se kieltää? Perustelkaa mielipiteenne!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä opetella jo tuossa iässä, kun myöhemmin joutuu leikkimään vankilan uhalla

Vierailija
2/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiellän, koska väkivalta on väärin ja myös sen leikkiminen. Mutta fakta on se, että vaikka kielletään niin ne leikit jatkuu salassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kieltäisi:

1) Mielikuvitusleikki vahvistaa leikin (fantasian) ja toden eroa.

2) Leikissä omaa aggressiota oppii säätelemään. Sotaleikki on siis tärkeä teema. Leikissä ei olla oikeasti vihaisia.

3) Sotaleikeissä lapset käsittelevät hyvän ja pahan välistä eroa. Pahaa ei voi kieltää pois. Yleensä lasten sotaleikeissä hyvä voittaa. Tämä on äärimmäisen tärkeä viesti, vaikka se leikissä tapahtuisikin kömpelösti fyysisen väkivallan symbolien kautta.

4) Leikki on vapaaehtoista. Huolehdi, että ryhmässä on leikkiteemoja, joihin kaikki pääsevät mukaan. Kenenkään ei pidä joutua leikkimään sotaleikkiä vastoin tahtoaan.

5) Tarjoa lapsille kokemuksia hyvästä ja pahasta myös sotateeman ulkopuolella. Silloin lapsella on aito valinnanmahdollisuus.

T. Lto

Vierailija
4/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kiellän, koska väkivalta on väärin ja myös sen leikkiminen. Mutta fakta on se, että vaikka kielletään niin ne leikit jatkuu salassa.

Mitä tarjoat tilalle?

Kiellätkö siis kaikki lastenohjelmat, jossa nauretaan, kun jotakuta sattuu, kaikki pelit, joissa on fyysistä väkivaltaa, jne.?

Vierailija
5/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään saanut ja silti minusta tuli mahtimies.

-Praljak

Vierailija
6/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiellä. Poikani kokevat, että väkivalta on väärin, vaikka saavat leikkiä sotaleikkejäkin. Toinen tykkää, toinen ei. Itsekin leikin lapsena niitä, vaikka tyttö olinkin. Se oli kivaa riehumista, ei mitään tekemistä väkivallan tai sodan ihannoimisen kanssa.

Vierailija
7/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin lapsille sota ei ole leikkiä vaan totta. Osa on nähnyt, kun perheenjäsen ammutaan.

Meidän päiväkodissamme ei sallita kaverin tähtäämistä, ampumista ja kuoleman esittämistä. Ohjaamme vaikka tarkkuusheittopelien pariin tms... Meillä tosiaan on lapsia, jotka heittäytyvät maahan lentokoneen nähdessään. Jo pienille voi opettaa, mikä on mautonta ja mikä ei, kun otetaan lähimmäisten kokemukset huomioon.

T. Toinen lto

Vierailija
8/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat leikit oli sotaleikkejä, vaanittiin helikoptereita pusikoissa. Meetoo, girlpower, kyllä pojillekin pitää olla jotain.

Vierailija
9/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarjoat tilalle?

Kiellätkö siis kaikki lastenohjelmat, jossa nauretaan, kun jotakuta sattuu, kaikki pelit, joissa on fyysistä väkivaltaa, jne.?

Leikkejä on paljon muutakin kun sotaleikit: Autoleikit, roolileikit, kotileikki, Junaradat, palikat... vaihtoehtoja on monia. Peleihin ja TV-ohjelmiin ei ole huvin vuoksi laitettu ikärajoja. Yleensä tuollaisissa on ainakin 7 ikäraja, ja lasteni kuuluu noudattaa ikärajoja.

Vierailija
10/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiellän myös prinsessaleikit, koska en halua että lapsistani kasvaa laiskoja omaan napaan tuijottelijoita.

Vierailija
11/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiellä ja olen ostanut synttärilahjaksi lapselleni (tosin jo 8v) toivomansa leikkipyssyn. Sotaleikki on ihan yhtä hyvä leikki kun mikä tahansa muukin.

Vierailija
12/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarjoat tilalle?

Leikkejä on paljon muutakin kun sotaleikit: Autoleikit, roolileikit, kotileikki, Junaradat, palikat... vaihtoehtoja on monia. Peleihin ja TV-ohjelmiin ei ole huvin vuoksi laitettu ikärajoja. Yleensä tuollaisissa on ainakin 7 ikäraja, ja lasteni kuuluu noudattaa ikärajoja.

No joo, mutta jos et vakavasti rajoita poikiesi leikkiä niin kyllä ne leikkii sotaa.

Vierailija
13/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat leikit oli sotaleikkejä, vaanittiin helikoptereita pusikoissa. Meetoo, girlpower, kyllä pojillekin pitää olla jotain.

Myös minun parhaat leikit oli sotaleikkejä. Olin tarkka-ampuja takapihan pusikossa. Kaikki leikkikaverit oli kyllä poikia. T. Nainen

Vierailija
14/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarjoat tilalle?

No joo, mutta jos et vakavasti rajoita poikiesi leikkiä niin kyllä ne leikkii sotaa.

Niin, kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin: vaikka kiellän niin lapset sitä leikkivät salassa, eli silloin kun en nää.

Vierailija
15/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jopa sota-ajan lapsilta on kuullut juttuja sotaleikeistä kuten myös esimerkiksi sodan jälkeen syntyneiden sotaveteraanien lasten on kerrottu leikkineen sotaa.

Vierailija
16/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että ne muuttajat on sotaa nähneet elleivät ole kiintiöp ako laisia. Kodeissaan seurataan taivaskanavilta paljon pahempia asioita kuin legopyssyn pam-pam.

Vierailija
17/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarjoat tilalle?

Eikö tässä ollut nyt kyse ihan lasten omaehtoisista leikeistä eikä mistään ikärajallisista sotapeleistä?

Vierailija
18/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiellä, koska kaikki kielletty kiehtoo vain entistä enemmän. Meille ei kuitenkaan ole lapsille ostettu lelupyssyjä, joten aseet ovat sitten olleet juuri niitä itse rakennettuja.

Vierailija
19/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei kieltämiset ole koskaan paljoa kiinnostaneet, olisin leikkinyt edelleen mitä huvittaa. Toki kieltämisellä saadaan aikaan mahdoton kiinnostus asiaan..... :)

Vierailija
20/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kysymys ja ajankohtainen aihe myös meidän ryhmässä, oli myös viime vuonna ja sitä edellisenä.

Mikä minusta on huolestuttavaa on se, että joidenkin lasten vapaa leikki ohjautuu AINA sotaleikkeihin. Ja leikin keskiössä on usein pelkkä päätön toisen ampuminen, ilman muuta sisältöä. Ja usein lapset haluaa olla nimenomaan niitä pahiksia jotka satuttaa muita; hyvä ei voitakkaan näissä leikeissä.

Ollaan tehty ruohonjuuritason huomioita siitä että jopa jo 3-vuotiaat näkee kotona lastenohjelmia/ saa pelata pelejä joissa on jonkinasteista väkivaltaa ja jotka on suunnattu ennemminkin kouluikäisille. Vaikuttaa siltä ettei heidän mieli oikein vielä pysty käsittelemään näkemäänsä; nykyään pelit/ ohjelmat on vieläpä todella nopeatempoisia ärsyketulvia.

Meillä on ryhmässä sääntönä että vain niitä saa ampua ja jahdata jotka ovat leikissä mukana. Muita ei. Ja jos tuntuu siltä että leikki on pelkkää tappamista (harmittavan usein on) niin ohjataan lapset muihin puuhiin. Koitetaan tuoda leikkiin muita ulottuvuuksia (esim. askarrellaan jotain poliisimerkkejä, rakennetaan linnoituksia, kerätään asevarastoa - mutta lasten mieli ei nykyään meinaa maltaa jaksaa tälläistä leikkiä, joka vaatii pitkäjänteisyyttä ja on ns. hidastempoista). Oman lapsuusajan pyssyleikit oli mielestäni oleellisesti erilaisia kuin mitä nykyään hoitolapsilla on.