Minä ja Parkinson
Olen neljäkymmenvuotias ihan tavallinen nainen. Pikkuisen liikakiloja, mutta elän ja syön kohtuullisen terveellisesti.
Minulla on jo vuosien ajan ollut jonkin verran käsien vapinaa. Se ei esiinny koko ajan vaan satunnaisesti. Yleensä huomaan vapinan kun kannan ruokalautasta. Nyt parin viikon aikana olen iltaisin huomannut että leukani vapisee. En ole iltaisin erityisen väsynyt tai kylmissäni. Minulla ei myöskään ole stressiä mielestäni.
Väsymys on kyllä muuten hiukan lisääntynyt. Olen nukkunut pari kuukautta vähän levottomammin. Heräilen yöllä ja usein jään hetkeksi valvomaan.
Ihoni on aina ollut rasvainen ja olen aina toki hikoillut. Mutta viime viikkoina (ehkä 1,5kk ajan) tuntuu että hiukset rasvoittuu normaalia enemmän. Olen aiemmin selvinnyt 2pv yhdellä hiusten pesulla, nyt on pakko pestä päivittäin.
Olen parin kuukauden aikana huomannut seuraavia ongelmia:
-verenpaine on välillä todella matala ja sängystä ylösnousu tuottaa joskus ongelmia.
-tasapaino-ongelmat liikkeellelähtiessä ja joskus ihan muuten vain seistessä.
-parina iltana sydämentykytystä nukkumaan mennessä ilman selittävää syytä.
-toistuva pissaongelma (virtsarakko ei tyhjene)
-lukihäiriön paheneminen (esim virtsarakon kirjoittaminen piti tehdä äsken neljästi ennen kuin meni oikein)
-aivojen lievä jähmeys.
-Lämmönvaihtelut. Illalla varsinkin ensin kylmä ja sitten kuuma.
-kaveri puhui minulle lounaalla ja keskeytti puheensa ja kysyi onko kaikki hyvin kun näytin surulliselta. Kuuntelin vain hänen tarinaansa, en ollut surullinen. Kaverin mielestä näytin surevalta ja poissaolevalta.
Parisuhteessa kaikki hyvin ja pystyn liikkumaan normaalisti.
Googletin tuota leuan vapinaa ja ainut siaraus johon se yhdistyy tuntuu olevan Parkinson. Oikeasti? Minun ikäisellä? Olen miettinyt kaksi päivää asiaa ja oireet sopisivat, mutta sanokaa että kuvittelen. Olen pissaongelmat, hikoilun, ihon rasvoittumisen ja lämmönvaihtelut laittanut mahdollisesti alkavien vaihdevuosien piikkiin.
Isoäidilläni oli Parkinson.
Onko täällä sattumoisin ketään joka sairastaisi tätä tai jonka lähipiirissä joku nuorehko sairastaisi tätä?
"Parkinsonin taudin keskeisimmät oireet ovat liikkeiden hitaus, lihasjäykkyys ja lepovapina. Edellä mainittujen tyypillisimpien oireiden lisäksi Parkinsonin tautiin liittyy myös joukko muita oireita, joista osa on havaittavissa jo hyvin varhaisessa vaiheessa sairautta. Näitä oireita ovat väsymys, tasapainovaikeudet, erilaiset autonomisen hermoston häiriöt kuten hajuaistin heikentyminen (hyposmia), kirjoittamisen hidastuminen ja käsialan pieneneminen (mikrografia), ilmeettömyys (hypomimia), REM-unenhäiriöt (RBD), ihon rasvoittuminen, hikoilu, ummetus ja virtsarakon toiminnan häiriöt. Parkinson-potilaalla voi esiintyä myös tunne-elämän häiriöitä, kuten masennusta, aloitekyvyn heikkenemistä ja ajatusten hidastumista. "
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
"Keskimääräinen taudin alkamisikä on 60. ikävuoden molemmin puolin. Useimmille tauti kehittyy 50.-80. ikävuoden aikana. Alle 30-vuotiaana sairastuminen on harvinaista, joskin mahdollista. Miehillä tautia on jonkin verran enemmän"
Näin sanoo Parkinson liiton nettisivu. Nuorin tuntemani sairastunut taisi olla 60-vuotias. Mene lääkäriin, jos sinua huolestuttaa.
Nuo samat olen lukenut moneen kertaan. Kuitenkin "ensimmäiset oireet saattavat alkaa varhain" sanotaan. Kyllä alkoi huolettaa kun ynnäsin omat oireeni. Lääkäriin. Tuskin menen vielä. Tiedän kyllä että koska Parkinsoniin ei ole muuta kuin poissulkumetodi, niin sitä ei ikäiselleni diagnosoida ennen kuin oireet ovat jatkuvia. Nyt satunnaisena ne eivät toistu neurologikäynnillä.
ap
Oireisiin liittyy myös lihasjäykkyys. En tiedä mitä sillä tarkoitetaan, mutta mulla on jo vuoden ajan ollut lantion seudun kanssa ongelmia. Kipeytyy herkästi ja joskus tuntuu että jää jumiin niin että on vaikea oikaista. Sitten jalat puutuu myös helposti jos istun niiden päällä parikin minuuttia on vaikea enää päästä ylös. Muuten lihakset ei ole mielestäni jäykkiä siten kun itse sen ymmärrän.
Ap
Mulla oli joitain vuosia sitten seuraavia oireita: kävelin hitaasti ja jäykästi, leukakin vapisi. Tästä leuan vapinasta en tiennyt vasta kun lapsi kertoi ja sitten työkaverit. Olin alle 50v.
Pääsin neurologille joka huomasi samat oireet. Pääsin gammakuvaukseen missä näkyy alkava Parkinsson. Ihan normaali tulos!
Olin vaan niin jumissa ja kahvia tuli juotua yövuoroissa ihan liikaa.
Voisin kyllä käydä hierojalla, jos tuohon lonkkakipuun auttaisi kunnon hieronta. Oli syy missä tahansa.
Ap
Mikäänhän ei estä sinua juttelemasta tuosta hommasta esim. työterveyslääkärin kanssa. Ei se sinua välttämättä mihinkään eteenpäin ohjaa, mutta saat vähän asiantuntevampaa keskusteluapua ja ehkä ajatuksia siitä, mistä muusta voisi olla kyse.
Niin ei tartte olla googlen ja keskustelufoorumien varassa.
Eikö tämä ollutkaan Morrisonin jatko-osa...???
"Keskimääräinen taudin alkamisikä on 60. ikävuoden molemmin puolin. Useimmille tauti kehittyy 50.-80. ikävuoden aikana. Alle 30-vuotiaana sairastuminen on harvinaista, joskin mahdollista. Miehillä tautia on jonkin verran enemmän"
Näin sanoo Parkinson liiton nettisivu. Nuorin tuntemani sairastunut taisi olla 60-vuotias. Mene lääkäriin, jos sinua huolestuttaa.