Pakkoulkoilutatteko koululaisenne koulun jälkeen joka säällä?
Päiväkodissa ja eskarissa ulkoiltiin joka säässä. Koulussa ei sitten ole kaikkina päivinä välttämättä kuin lyhyet välituntiulkoilut. Mietin, että minkä käytännön ottaisi, kun kohta alkaa ne ei-niin-houkuttelevat syksyn ulkoilusäät. Eli esim. koulusta tultua välipalan jälkeen tunniksi ulos pihalle oli keli mikä tahansa? Minkälaisia käytäntöjä teillä on?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset käytännöt että ei lastenkaan tarvitse ulkoilla pakolla kun et kerta aikuistenkaan. Lapset voivat mennä ulos silloin kun haluavat tai olla menemättä jos eivät halua.
Curl curl curl...
Ulkoilevat ja liikkuvat niin paljon, ettei meillä ole mitään pakkoja. Enkä kyllä suosittele aloittajallekaan noin sitovaa pakkoa, välipalan jälkeen tunniksi ulos, hohhoijaa.
Menkää perheenä ennen iltapalaa käymään ulkona kävelemässä ja juttelemassa, fillaroimassa tms.
Meillä lapset on koko ikänsä kävelleet tai pyöräilleet säässä kuin säässä 6km kouluun ja takaisin. Se riittää urheiluksi ja ulkoiluksi. Jos sitten ovat halunneet lisäksi muuta tehdä niin ovat saaneet. Kavereille myös menevät itse.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset käytännöt että ei lastenkaan tarvitse ulkoilla pakolla kun et kerta aikuistenkaan. Lapset voivat mennä ulos silloin kun haluavat tai olla menemättä jos eivät halua.
Autoton aikuinen kyllä ulkoilee aika paljon joka säällä huvitti tai ei. Ja siitä on tosi paljon hyötyä. On esim mallina lapselle ja hänestä myös kasvanut säänkestävä ja ulkona viihtyvä. Tänään lähti pyörällä futisharkkoihin. Meni sinne etuajassa saadakseen kikkailla pallon kanssa yksin puoli tuntia ennen treeniä. Tästä siis 3 tuntia liikuntaa putkeen.
Meillä nuo leikkivät ulkona ihan omasta tahdostaan liki päivittäin. Sadekelilläkin joskus menevät, mutta aivan ok jos eivät silloin halua, ei sitä itsekään silloin ole niin kivaa olla ulkona. Kovilla helteilläkin jäi ulkona oleskelut todella vähälle per päivä, sillä ei sitä paahdetta kestänyt kukaan. Sama kovilla pakkasilla, mitä järkeä ulkoilla jos se ei ole kivaa?! Sillä se ulkoilun ilo ainakin kitketään, että PAKOTETAAN joka päivä ulos pitkäksi aikaa. Eri asia jos lapsi ei koskaan menisi ulos jos saisi itse päättää. Meillä yksi teini ei enää ulkona leiki tmv, mutta joutuu joka toinen ilta vähintään käyttämään koiran iltalenkillä.
Aikuisethan sen opettaa, että tietyt säät on huonoja. Sateessa on hyvä tehdä kaikkia puroja ja tulvavallikaivauksia. Mun poika oli joskus kaverin kanssa suorittanut tieteellisen kokeen, mitä tapahtuu kun goretexkengät täyttää vedellä. Innoissaan tulivat esittelemään tuloksia mulle!
Ja nyt isompana poika pelaa futista ja tykkäsi helteistä, kun aina varatut tekonurmikentät olivat lähes aina vapaina. Kovakuntoiset juniorit jaksoivat kyllä eikä heillä seuran harkkojakaan peruttu koskaan. Eikös futiksen huipullakin ole lämpimät maat?
Meillä ne osaa koululaisina itse päättää, ei sateessa mutta pilvet ei haittaa eikä tuuli eikä pakkanenkaan. Menevät ulos itse
En usko pakkoon. Houkutteluun sorrun joskus.