Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatustieteiden kandi

Kepa
10.09.2018 |

Ajatuksissa ja haaveissa on lähteä opiskelemaan lastentarhanopettajaksi yliopistoon. Olen työskennellyt 8 vuotta lastenhoitajana ja nyt lakimuutoksen myötä aika tuntuu oikealta. Onko täällä Helsingin tai Joensuun yliopiston opiskelijoita, joilta voisi kysyä opinnoista?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan älykäs ihminen tule kysymään sitä täältä.

Vierailija
2/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen Tampereen yliopistossa, voisin osata vastata ehkä joihinkin kysymyksiin opinnoista yleensä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta: etkö ole missään vaiheessa kokenut päiväkotityötä kuormittavana? Nykyiset työolosuhteet päiväkodeissa ovat niin retuperällä, että tuntuu olevan yleisempää vaihtaa kokonaan toiselle alalle kuin haluta edetä lastenhoitajasta opettajaksi ja jatkaa samalla alalla kohdaten vielä aiempaa suurempia vaatimuksia omaa työtä kohtaan.

Vierailija
4/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on kuormittavaa, mutta samalla ajattelen sen olevan kutsumusammatti. Teen tälläkin hetkellä 100% samoja työtehtäviä kuin ryhmäni lastentarhanopettaja. Olen myöskin luonteeltani enemmän ryhmäni johtaja kuin perässäkulkija. Näin ollen omalle kohdalleni on luontevaa, että haluan opintojen kautta kehittää itseäni ja saada lto pätevyyden.

Vierailija
5/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluaisit tietää kandin opinnoista?

Vierailija
6/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pelkkä kandi riittää lto-pätevyyteen? Kuulostaapa kyllä heppoiselta koulutukselta suhteessa omiin kokemuksiin kandin opinoista, kun itsekin kandi olen mutta eri alalta.

Vierailija
7/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa! Minkälainen läsnäolopakko kursseilla on? Onko mahdollista tehdä töitä koulun ohella? ( nimenomaan päivätöitä, päiväkodissa)

Onko sinulla työkokemusta alalta? Oletko saanut hyväksiluettua työkokemuksella mitään?

Vierailija
8/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kandi riittää, mutta maisteriksikin voi edetä.

Vierailija
9/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai pelkkä kandi riittää lto-pätevyyteen? Kuulostaapa kyllä heppoiselta koulutukselta suhteessa omiin kokemuksiin kandin opinoista, kun itsekin kandi olen mutta eri alalta.

Maisteritutkinto olisi kyllä puhtaasti resurssien haaskausta, niin kuin on suunnilleen kaikessa muussakin, mihin muka vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
10/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lto Helsingin yliopistosta. :) Kolme vuotta oli etukäteen lastenhoitajan työkokemusta pk:sta. Työkokemusta ei voi hyväksilukea, mutta antaa paljon eväitä itse opiskeluun. Töitä pystyy tekemään opiskeluiden ohella, jos itse jaksaa. Meitä oli niitä, jotka teki niin paljon töitä opintojen ohella kuin ehti ja niitä, jotka keskittyivät vain opiskeluihin. Helsingissä pääsee Seuren kautta tekemään joustavaa keikkatyötä lastenhoitajana. Itse olin yksityisen päiväkodin sijaislistalla. Osalla oli opintolaina, osalla ei.

Vierailija
11/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa! Minkälainen läsnäolopakko kursseilla on? Onko mahdollista tehdä töitä koulun ohella? ( nimenomaan päivätöitä, päiväkodissa)

Onko sinulla työkokemusta alalta? Oletko saanut hyväksiluettua työkokemuksella mitään?

Luentopakkoa ei ole, eli luennoille osallistuminen on oman harkinnan mukaista. Niiden lisäksi kuitenkin suuri osa opetuksesta tapahtuu pienryhmissä, ja niissä vaaditaan läsnäoloa. Yleensä on joku raja, esim. saa olla vaikka 2-3 poissaoloa yhdeltä kurssilta, nekin tosin pitää yleensä korvata jollakin tavalla. Näiden lisäksi sitten vielä kieli- ja viestintäopinnotopinnot ym., niissä läsnäolosta ollaan aika tarkkoja.

Mä olen tehnyt koko opintojen ajan satunnaisesti päiväkotitöitä, aika vaihtelevasti. Välillä on ollut niin vähän läsnäopetusta, että on voinut tehdä montakin vuoroa viikossa, tai jotain pidempiä parin viikon pätkiä, välillä taas opetusta on niin tiiviisti, että oon sitten ollut joiltakin opetuskerroilta poissa, jotta oon voinut tehdä vaikka edes yhden työvuoron viikossa. Mutta siis pääosin satunnainen keikkailu kyllä onnistuu.

Työkokemuksella ei käytännössä saa yliopistossa hyväksiluettua mitään. Itsellänikin oli siis ennen opintoja monen vuoden työkokemus päiväkotityöstä taustalla.

Vierailija
12/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä lto Helsingin yliopistosta. :) Kolme vuotta oli etukäteen lastenhoitajan työkokemusta pk:sta. Työkokemusta ei voi hyväksilukea, mutta antaa paljon eväitä itse opiskeluun. Töitä pystyy tekemään opiskeluiden ohella, jos itse jaksaa. Meitä oli niitä, jotka teki niin paljon töitä opintojen ohella kuin ehti ja niitä, jotka keskittyivät vain opiskeluihin. Helsingissä pääsee Seuren kautta tekemään joustavaa keikkatyötä lastenhoitajana. Itse olin yksityisen päiväkodin sijaislistalla. Osalla oli opintolaina, osalla ei.

Minkäverran työharjoitteluja sisältyy opintoihin? Osaatko sanoa, saiko työharjoitteluja suorittaa muissa kaupungeissa, kauempana pääkaupunkiseudusta?

Vierailija
13/13 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelut suoritetaan yliopiston yhteistyöpäiväkodeissa, jotka ovat pääasiassa Helsingissä. Yksittäisiä paikkoja taisi olla myös Espoossa, Vantaalla ja Järvenpäässä. Harjoittelut ovat nykyään toisena ja kolmantena vuonna. Ne eivät ole ajallisesti pitkiä jaksoja, mutta ovat täynnä opintoihin liittyviä tehtäviä. Niin käytännön juttuja kuin kirjallisia töitä. :) Harkoissa koin työkokemuksen vahvuudeksi, koska pystyin keskittymään lastentarhanopettajan työkuvan opetteluun ja identiteetin muodostumiseen.