Rautalankaa kiitos, mikä on tunikan ja mekon / paidan ero? :-)
Oon jotenkin mieltänyt sen niin, että jos vaate peittää pyllyn ja haarovälin mutta on mielestäni enemmän paita kuin mekko, niin se on tunika. Ja paita / toppi ei peitä lantiota mutta tunika peittää. Mutta mikä on virallinen määritelmä, kun tuntuu että aika lyhyitä ja toisaalta aika pitkähelmaisia kutsutaan tunikoiksi? Onko vatteen muodolla myös merkitystä, väljä / vartalonmyötäinen?
Kommentit (3)
Minulle on sama millä nimellä niitä kutsutaan, olen 155cm ja kaikki mekot ja tunikat ovat liian pitkiä. Tunikan kai pitäisi olla reilusti yli polven ja, sen kanssa voi käyttää housuja ja mekko onåå mekko. Tosin raja on häilyvä. Yhtä kaikki, on vaikea löyrää mittasuhteisiin sopivia vaatteita. Kaikkea ei voi lyhentääkään kun malli menee. Eteläeurooppalaisilla vaatevalmistajilla on lyhyempiä vaatteita, heidän keskipituutensa lienee lyhyempi kuin täällä pohjolassa. Marimekon takkimekko koossa 40 ulottuu nilkkoihin ja hihat ovat 15cm käsien ulkopuolella. Ns parempia vaatteita ja juhlavaatteita on kyllä vaikea löytää tästä maasta.
Jaa-a. Onko tuolle nyt mitään virallista määritelmää.
Itse henkilökohtaisesti ajattelen, että kyse on mekosta, jos voin pitää sitä nolostelematta vaikka ilman alushousuja. Tämä on sitten taas jokaisen omassa harkinnassa, itselleni tämä tarkoittaa sellaista vähintään vähän alle polven mittaista. Niin että jos kumarrun, ei bärsse näy helman alta.
Tunikan ja paidan kanssa käytetään housuja tai vähintään hiukan paksumpia leggingssejä. Edelleen se ajatus, että kumartuessa siltä ei näy se takapylly saati etupylly paljaana tai stringeillä verhottuna vaan sitten ne alla olevat housut.