Kaukolentojen business upgrade, kannattaako?
Olen menossa puolisoni kanssa matkalle ja saimme lentoyhtiöltä viestin että he tarjoaa matkustusluokan korotusta businekseen yhteen suuntaan 500e/hlö (kaukolento)
Tekisi mieli ottaa se, mutta toisaalta se on tonni ihan rahan haaskausta
Kommentit (14)
Se riippuu ja roikkuu. Jos teillä on tuohon varaa ja kyse on yön yli lennosta, niin ottaisin. Bisnespuolella on isommat penkit, jotka saa aika lepäävään asentoon. On leffankatselua, tilaa syödä, kolme ruokalajia ja juomat.
Kannattaa ottaa siis sinne päin mennessä, niin olette perillä levänneinä.
Mutta jos taas teillä on reissu pitkän säästämisen tulos ja perillä on pidemmän ajan, eikä haittaa, että eka päivä on vähän unenpuutteen takia sumuinen, niin en maksaisi tuollaista summaa bisneksestä.
Kannattaa - jos matkustaa lentäen ulkomaille muutaman kerran vuodessa - hankkia lentoyhtiön kanta-asiakaskortti ja kerätä lentopisteitä, niillä voi sitten korottaa matkustusluokkaa "ilmaiseksi" (lainausmerkit siksi, että tokihan se lentäminen, jolla pisteitä kartuttaa, maksaa - mutta tulee tavallaan oheistuotteena).
En tuolla hinnalla ostaisi, ellei lento ole yön yli ja minulle olisi poikkeuksellisen tärkeää se, että olen aamulla saapuessa olen nukkunut hyvin.
Minusta käytännössä ainoa merkittävä ero on se, että business-luokassa penkin saa suunnilleen vaaka-asentoon, jolloin nukkuminen on paljon helpompaa. Onhan tarjoilussa ja jalkatilassa eroja, mutta ainakaan minulle niillä ei ole niin paljon käytännön merkitystä, että viitsisin maksaa erosta paria kymppiä enempää.
Tuossa kohtaa tarjous ei tarkoita, että se olisi edullinen. Kokeilevat kepillä jäätä onko joku niin höpsö, että maksaa tuon. Ja usein joku on.
me otetaan upgrade usein bonus-pisteillä
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mikä lentokone on kyseessä.
Olettaisin ap:n tarkoittavan mannertenvälisiä lentoja, kun puhuu kaukolennoista. Ne lennetään isoilla koneilla, joissa bisneksellä on kunnon penkit.
Eli ap tuskin tarkoittaa mitään pientä Euroopanlentojen konetta, jossa bisnespuoli istuu samanlaisissa penkeissä kuin economykin.
2
Hirveä hinta, en ottaisi. Jos jollain bonareilla saisi, ottaisin.
Kova hinta melko pienestä mukavuudesta. Sillä saisi ja psrikin matkaa Keski-Eurooppaan, eli en ostaisi.
Onhan se ihanaa kun saa penkin makuuasentoon ja ruuat listalta, mutta lento on kuitenkin aika äkkiä ohi. Eli jos siinä nautiskelee, syö ja juo ja katselee leffoja, ei sitä nukkumisaikaa kuitenkaan jää kuin muutama tunti. Esim Finnairin economy comfortissa saa ne samat vastamelukuulokkeet kuin bisneksessä ja ne päässä olen nukkunut ihan kohtalaisen hyvin ne pari tuntia siinä economy comfortinkin penkissä. Eli en maksaisi tonnia bisnesluokasta, mieluummin ottaisin sillä rahalla sitten vaikka paremman hotellin kohteessa.
Aika kallista. Jos on ylimäärästä on se parempi.
Jos on yölento niin sitten kannattaa. Päivälennolla ei niin väliä.
Toisaalta jos ei paljoa matkustele niin mielestäni sen 12 tuntia istuu vaikka kannonnokassa. Jos taas reissaa usein pitkiä lentoja niin silloin ne rupeaa rasittamaan ihan kunnolla.
Ei mikään ympäristöteko tuollainen kaukomatkailu.
Lensin juuri kaukolennon siinä edullisemmassa luokassa. Tilaa oli ihan hyvin, sain katsella leffoja (jokaisella oma näyttö ja kuulokkeet), ruoat olivat hyvät ja tyynyn ja viltinkin sain. Ainoa huono puoli oli penkkien kovuus. En saanut nukuttua, kun pylly puutui. En tiedä ovatko penkit sen paremmat siellä paremmalla puolella. Tilaa heillä näytti olevan todella hyvin, eikä tarvi väistellä vieruskavereita vessaan mennessä. Itse otan seuraavalla kerralla jonkun pehmusteen pepun alle, mutta en todellakaan maksaisi viittäsataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin ap:n tarkoittavan mannertenvälisiä lentoja, kun puhuu kaukolennoista. Ne lennetään isoilla koneilla, joissa bisneksellä on kunnon penkit.
Eli ap tuskin tarkoittaa mitään pientä Euroopanlentojen konetta, jossa bisnespuoli istuu samanlaisissa penkeissä kuin economykin.
2
Juu olen lentokonemekaanikko eli tunnen kyllä lentokoneet. :) Eri yhtiöillä on koneissaan erilaisia konfiguraatioita ja eri valmistajien penkkejä. Näillä ratkaisuilla on suuri vaikutus matkustusmukavuuteen, esim. onko bisneksen jakkara full-flat vai ei, ja millainen ”marsuhäkki” economyluokka on (mikä pitch jne).