Miten voin olla ylipainoinen vaikka vaatteet kokoa 36??
Punnitsin itseni nyt pitkästä aikaa ja järkytyksekseni vaaka näytti että painan 67 kiloa. Tämä tarkoittaa että 164 sentin pituudellani olen kliinisesti ylipainoinen! Ostin juuri viime viikolla uusia vaatteita ja ne olivat ko'oissa 34-38. Siis toiseksi pienimmässä koossa. Käytän myös samoja vaatteita kuin jopa 10 vuotta sitten ja ne mahtuvat päälle.
Miten ihmeessä voin olla ylipainoinen jos toiseksi pienin vaatekoko, koko S, PIENI, mahtuu päälle enkä hylly tai lylly läskimakkaroita (siis omasta mielestä). Vatsa on litteä sivuprofiililta. Miten helvetin laiha pitää olla ollakseen normaalipainoinen jos näillä spekseillä on jo läski :(
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla erityisen kova treenaaja, koska silloin osaisit itsekin arvata että paino johtuu lihasmassasta... vai oletko? Lihas todella painaa enemmän rasva tai neste. Itsekin olen lukemia katsoessa ylipainoinen. Peiliin katsoessa taas en. Hurahdin 12 vuotta sitten kovaan salitreeniin ja olen nykyisin naiseksi aika lihaksikas (puhtailla menetelmillä treenaan). Olen 168 cm pitkä ja painan 72 kg. Vatsalihaksista erottuu rajat vaikka en jännitä, samoin käsissä ja jaloissa lihasten rahat piirtyy. Minä olen jo vuosia sitten tullut siihen tulokseen, ettei vaa'alla tee mitään. Peilikuva ja olo kertovat! Älä sinäkään ap huolehdi, jos näytät sopivalta niin mitä väliä mikä se paino on.
Peilikuva ja olo ovat maailman epäluotettavimpia mittareita. Ap:kin shoppaili tyytyväisenä koon 34 vaatteita, kunnes eksyi tänne.
Sinänsä minusta on hienoa, että nainen on tyytyväinen itseensä sellaisena kuin on. Uskon, että näytät hyvältä ja voit hyvin. Mutta henkilökohtaisesti en ole koskaan tavannut naista, joka pelkillä lihaksilla saisi itsensä ylipainon puolelle. Marit Björgenkään ei ole edes lähellä ylipainoa.
Mä oon varmaan hirvee läski kun vaatteet kokoa 38-40 ja s-m jopa l välillä.
180 ja 60kg.
Mutta niin eihän sillä vaatteen koolla ole väliä vaan että istuu hyvin kokolapusta huolimatta. Leikkaa vaikka pois jos on kauhee kriisi pitää ”kamalan isoa kokoa” jos joku näkee lapun. Ihmisillä on eri ruumiinrakenteet eikä vaatekoolla ole mitään merkitystä. Myös eri maiden vaatteet voi olla ihan eri kokoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varmaan hirvee läski kun vaatteet kokoa 38-40 ja s-m jopa l välillä.
180 ja 60kg.Mutta niin eihän sillä vaatteen koolla ole väliä vaan että istuu hyvin kokolapusta huolimatta. Leikkaa vaikka pois jos on kauhee kriisi pitää ”kamalan isoa kokoa” jos joku näkee lapun. Ihmisillä on eri ruumiinrakenteet eikä vaatekoolla ole mitään merkitystä. Myös eri maiden vaatteet voi olla ihan eri kokoisia.
Vaatteen koolla ei sinänsä ole väliä, vaan käyttäjän koolla. Ja jos vaatteet sanovat että olet hoikka, laiha, pieni, niin vaikea on herätä uskomaan että oikeasti olet ylipainoinen ja pitäisi laihduttaa ihan jo terveyssyistä. Parempi olisi jos vaatteet olisivat realistisen kokoisia - eli ylipainoisille, kuten näköjään minullekin, hierottaisiin naamaan jo vaatekaupassa että lenkille siitä, norsu.
Mieluummin huomaan olevani ylipainoinen kun ongelma on vielä pieni, enkä silloin kun vaatteet ovat jo L/XL kokoa, mikä näköjään tarkoittaa jo merkittävää ylipainoa. Aina mielsin koot 40/42+ isojen tyttöjen ko'oiksi enkä mieltänyt itseäni samaan kategoriaan. Vaikea hyväksyä totuus kun samalla aikaa sama koko mahtuu kuin aikaisemmin, vaikka matami on kerännyt 10-15 kiloa massaa.
-ap
Olen juuri samoissa mitoissa kanssasi. Treenaan 5 kertaa viikossa, käytän vaatteita koossa 34-36 enkä todellakaan ole lihava. Kukaan ei koskaan usko, kun sanon painavani 67kg, koska itse ovat samoissa mitoissa huomattavasti pyöreämpiä. Minulla painoa tuo lihasmassa.
Missähän kaupassa olet shoppaillut? Minä olen saman pituinen kuin sinä, mutta 15kg kevyempi ja vaatekokoni S-M/34-36.
No olet kuitenkin pieni, lyhyt, small eli s. Vaatteita on eri mitoitusta. On minullakin xs-kokoisia vaatteita (sopivia, jopa isohkoja) vaikka olen pitkä, roteva ja lihaksikas. Normaalipainoinen ja mielestäni aika normaalikokoinen nainen, tosin keskimääräistä pidempi.
Vaatekoot myös suurenevat merkin sisällä. Itsellä on saman merkin saman koon ja mallin vaatteita 10 vuotta sitten ostettuja ja uusia, ja uudet ovat reilusti isompia. Toki kutistuvat jonkin verran pesuissa ajan mittaan mutta ei kahden vaatekoon verran, kun on ohjeen mukaan pesty.
Mä olen laskennallisesti viitisen kiloa ylipainoinen, ja vaatteet ovat pääasiassa kokoa 36 tai 34. Pieni vaatekoko johtunee siitä, että olen 155 cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Missähän kaupassa olet shoppaillut? Minä olen saman pituinen kuin sinä, mutta 15kg kevyempi ja vaatekokoni S-M/34-36.
Vaikka olet 15 kiloa kevyempi, voit silti olla fyysisesti samankokoinen kuin ap. Lihakset painaa enemmän muin rasva ja sinulla painosta päätellen ei ole kovin paljon lihasta. Ap:lla voi olla lihasta, mutta on kanssasi silti ulkoisesti samankokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olet 15 kiloa kevyempi, voit silti olla fyysisesti samankokoinen kuin ap. Lihakset painaa enemmän muin rasva ja sinulla painosta päätellen ei ole kovin paljon lihasta. Ap:lla voi olla lihasta, mutta on kanssasi silti ulkoisesti samankokoinen.
Painosta päätellen hänellä tuskin on kovin paljon rasvaakaan... Ainakaan niin paljon, että olisi fyysisesti saman kokoinen "ylipainoa hipovan, mutta lihaksikkaan" ap:n kanssa.
Ei kai vaatekoko läskiksi tee? Itse lopetin vaatekokojen tuijottamisen jo vuosia sitten ; ne ei kerro yhtään mitään!
Riippuu ihan mistä vaatteesi ostat missä ne on tehty jne. Esim kun ostan vaatteita zarasta tiedän kokemuksella että normaali kokoni S/M voin unohtaa ostan aina isommat koot 👍
Mun housut on kokoa 34, mutta mulla on läskiä mahassa ja jenkkakahvat.
Todennäköisesti olet mitannut pituutesi väärin. Olet 16,4 cm pitkä. Jääkö hihat ja lahkeet pitkiksi?
Vierailija kirjoitti:
Hei onko muka näin? Ap on vielä normaalipainonen ja 40-42 on kyllä aika isoja kokoja, jotka mahtuu mullekkin, vaikka oon ap:n pitunen, mutta 30kg häntä lihavampi!!
Mulle ei oo koskaan menny noin pienet vaatteet (40-42) normaalipainoisenakaan, olen 178cm pitkä. Toki oon aina ollu siel isommassa päässä normaalipainoa, mutta silti...
Yksi tämän palstan erikoisuuksista, josta en enää kauheasti jaksa urputtaa, on tämä "mahtuu"-ilmaisu vaatteiden yhteydessä.
Sen sijaan että etsittäisiin sopivinta kokoa, etsitään pienintä, jossa pystyy olemaan. Ja sitten kirjoitellaan palstalle, miten "mä olen 100 kg ja kyllä mulle mahtuu koko 40. Joskus voi mahtua jopa 38."
Kun kerta kaikkiaan vaatteiden osto ei ole mikään kilpailu, että mikä koko mahtuu. Vaan siellä on suunnittelija miettinyt, että tällä tavalla tämä vaate toimii, jotta siinä voi olla mukavasti.
Ihan oikeasti, mitatkaa ihmiset itsenne ja ostakaa oikeaa kokoa olevia vaatteita, niin kummasti vaatteet alkavat sekä näyttää että tuntua paremmilta.