Kotihoidontuella olevat
Tuli toisesta keskustelusta mieleen,miten jaatte menot kun toinen on kht.lla ja toinen palkkatyössä? Tällä hetkellä tilanne se että oma kht hupenee parissa päivässä tilille tippumisestaan,kun ostan siitä ruokaa,maksan laskuja,ostan itselle ja lapsille tarvittavaa ym. 80% kuukaudesta siis minulla ei ole tilillä rahaa ollenkaan.
Olisiko mielestänne reilu järjestely, jos kht olisi jatkossa minun ja lapsen hankintoihin ja kaikki muu maksettaisiin miehen palkasta?
Kommentit (5)
Yhteinemn perhe -> yhteiset rahat. Eli kenen nimissä lasku on tms. ei mitään väli, koska perheen kuluja ne ovat molemmat. Eri asia tietty, jos rahankäyttö on ihan erilaista. Eli toinen tuhlaa omiin huvituksiin. Siksi perhettä ei kannata perustaa sellaisen kanssa, jonka taloudenpito on erilaista kuin itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinemn perhe -> yhteiset rahat. Eli kenen nimissä lasku on tms. ei mitään väli, koska perheen kuluja ne ovat molemmat. Eri asia tietty, jos rahankäyttö on ihan erilaista. Eli toinen tuhlaa omiin huvituksiin. Siksi perhettä ei kannata perustaa sellaisen kanssa, jonka taloudenpito on erilaista kuin itsellä.
No siinä mielessä on erilaista,että mies ostaisi lapselle kaiken mahdollisimman halvalla ja vain aivan välttämättömimmän. Siis vaikka itsekin ostan lähinnä kerran kuussa yhden paidan uutena ja kaiken muun käytettynä,niin siitäkin kuulee motkotusta. Tai jos kirpparilta ostettu hyväkuntoinen ulkoilupuku maksaakin 30e,eikä sitä saa vitosella kuten mies haluaisi. Siksi mieluummin maksan omalta tililtä nämä,etten joudu selittelemään.
Minä olen kotihoidontuella enkä lähtökohtaisesti maksa MITÄÄN yhteisiä menoja. Puoliso maksaa asumisen (yhteinen omistusasunto), auton, laittaa ruokatilille rahaa jne. Se pieni kotihoidontuki on minun ns käyttörahani. Maksan siitä puhelinlaskuni, harrastukset, omat hankinnat jne. Nyt kun siitä on jo pidemmän aikaa jäänyt yli, olen tarjoutunut käyttämään omaa tiliäni myös yhteisiin hankintoihin.
Sama käytäntö toimii toki myös toisinpäin, kun puolisoni pian jää lasten kanssa vuodeksi kotiin. Asuntolaina meillä on lyhennysvapaalla kunnes nuorempi lapsi täyttää 3.
Meillä minä maksan omat kuluni, lapsen kulut maksetaan puoliksi. Käytännössähän niitä ei paljoa ole. Muutenkin kulut pieneni huomattavasti, kun en käy töissä eli ei ole työmatkakuluja jne. samalla tavalla kuin ennen.
Samalla tavalla kumpikin huolehti omat raha-asiansa jo ennen lasta.
Meillä rahat ovat yhteisiä joten se maksaa jolla sattuu olemaan tilillä rahaa.