Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naistenklinikan rakenneultrasta

Vierailija
04.05.2006 |

Kerrotaanko sukupuoli, vai hermostuvatko kätilöt jos edes kysyy? Ohjepapereissa on alleviivattuna, että eivät kerro, koska eivät voi olla varmoja, mutta onko käytäntö kuitenkin toinen, eli kertovatko jos sen näkee vai pitääkö vaan itse olla skarppina?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

naistenklinikalla meille kerrottiin loppuraskaudeta, kun kävimme siellä tutkimuksissa muista syistä. ja oli silloin ihan ystävällinen lääkäri, joka tutki ja kertoi..

Vierailija
2/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekeekö rakenneultran kätilö vai lääkäri?

Lisäksi: selostaako tekijä koko ajan, vai onko tuskaisen hiljaista että joutuu arvailemaan naamasta onko kaikki kunnossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin sanoi, että ensin tutkii ja mittailee rauhassa. Sitten kun on valmista, kertoo ja näyttää eri kohtia.

Vierailija
4/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulle sanoi, ettei edes näe vielä onko tyttö tai poika (poika oli). Ei kyllä lisännyt luottamusta, että näkeekö siellä sitten mitään muutakaan =)))

Ystäväni kysyi, itse en olisi edes uskaltanut, oli niin tympeä täti!

Vierailija
5/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukupuoli silloin, kun on rv 18+5? Vai onko liian aikaista?

Vierailija
6/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ootin kaksosia ja mut ultras vk 18 tosi kiva lääkäri joka itse heti kysyi että haluanko tietää sukupuolet.

Vierailija
7/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ultraaja kätilö vai lääkäri?

Vierailija
8/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kysyin sukupuolta niin naureskellen sanoi että jos olisi ollut aivan varma niin kertoisi, mutta nyt päätti hiljentyä. Muuten oli hyvä kokemus. kaikki selitettiin ja näytettin myös minulle!

Vierailija
9/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

NKL:n kätilöitä joista on erityisen huono tai hyvä kokemus rakenneultrauksessa? Ja onko hän nuori vai vanha?

Vierailija
10/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim. kaksosraskauksissa tietysti lääkäri, samoin lääkäri kutsutaan paikalle tai varataan lääkärin ultraan aika jos näkyy jotain epäselvää.

Kahdesti olen ollut rakenneultrassa NKL:lla ja molemmilla kerroilla kätilö on kertonut koko ajan mitä näkyy, ensin on käynyt läpi järjestyksessä ne rakenteet mitä pitääkin tutkia ja sitten vielä sillä lailla enemmän minulle kertoen (eli tekevät toki työnsä ensin). Sukupuolta en ole kysynyt koska ovat ilmoittaneet jo kutsussa etteivät sitä katso.

Aiemmin kun äitiyslpoli oli 4. kerrokseksessa siellä oli katonrajassa ruutu josta sai seurata ultrausta, mutta nyt ekan kerroksen uusissa tiloissa ei ainakaan muutama viikko sitten vielä niitä ollut. Mies onneksi näki kätilön monitorista koko ajan, minulle näytettiin monitoria sitten kun rakenteet oli tutkittu.

En nyt nimiä muista, mutta kaikki neljä kätilöä jotka raskausaikana ovat ultranneet ovat olleet mukavia, niin nuoret kuin vanhat. Lääkäreistä useammin kuuleekin etteivät ne paljon puhu ja selitä. ;)

Vierailija
11/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, ettei itse voi seurata monitoria.

Voiko Femedaan tai jonnekin mennä 4d ultraan vain sitä tarkoitusta varten, että katsotaan sukupuoli, vai pidetäänkö sitä ylimääräisenä hupina jota ei tehdä muuten kuin jonkun muun tutkimuksen yhteydessä?

Vierailija
12/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluaa että kasvonpiirteet erottuu?

Vierailija
13/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

selväksi, etteivät kerro. Lääkäri saattaa kertoa. Jos haluaa selvittää sukupuolta, kannattaa mennä yksityiselle puolelle tutkimuksiin. Eikä se selviäminen ole siltikään taattua. Sen sijaan utelut äitiyspolilla saattavat vaan työntekijän ikävään tilanteeseen. Tiedättekö, että joku on joskus uhannut oikeudella kätilöä, joka oli " nähnyt" sukupuolen väärin?

Minä kävin useita kertoja yksityislääkärillä raskauteni aikana (en selvittääkseni sukupuolta, vaan siksi että halusin raskautta seuraavan ammattilaisen, enkä terveyskeskuksen yleislääkärin). Silti kertaakaan lääkäri ei kyennyt varmuudella sanomaan, kumpaa sukupuolta lapsi oli. Sitä ei vaan aina näe.

Vierailija
14/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyseessä oli lääkärin tekemä ultraus. Kätilö sanoi, että jos lääkäri ultraa niin häneltä voi kysyä, kätilöt eivät saa sitä kertoa vaikka näkisivätkin.

Vierailija
15/15 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan Femedaan tai Felicitakseen (minusta parempi). Niissä tutkimuksissa näkyy joitakin asioita muutenkin paremmin kuin tavallisilla ultrauslaitteilla. Eihän sinun ole pakko kertoa, että tulet sinne vaan sukupuolta selvittämään. Varaudu kuitenkin siihen, ettei se ehkä selviäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi