Toiminimen kirjanpito ja tilinpäätös
Perustin puoli vuotta sitten sivuprojekteilleni toiminimen ja pohdin mitä paperihommia mun pitäisi tehdä. Liikevaihto on noin 1000 euroa vuodessa, teen hommia yksin enkä suunnittele ottavani rahaa ulos muutamaan vuoteen. Olen lukenut että kyseessä on ns. mikroyritys, jolle ei tarvitse tehdä lainkaan tilinpäätöstä. Yksinkertainen kirjanpito pitää tehdä, mutta sitä ei tarvitse lähettää minnekään.
Eli mun ei tarvitse toimittaa mitään papereita minnekään koskaan? Kuulostaa aivan liian helpolta... Luulin että Suomi on byrokraattinen maa?
Kommentit (3)
Pisnismies kirjoitti:
Perustin puoli vuotta sitten sivuprojekteilleni toiminimen ja pohdin mitä paperihommia mun pitäisi tehdä. Liikevaihto on noin 1000 euroa vuodessa, teen hommia yksin enkä suunnittele ottavani rahaa ulos muutamaan vuoteen. Olen lukenut että kyseessä on ns. mikroyritys, jolle ei tarvitse tehdä lainkaan tilinpäätöstä. Yksinkertainen kirjanpito pitää tehdä, mutta sitä ei tarvitse lähettää minnekään.
Eli mun ei tarvitse toimittaa mitään papereita minnekään koskaan? Kuulostaa aivan liian helpolta... Luulin että Suomi on byrokraattinen maa?
Ammatinharjoittajalle riittää yhdenkertainen kirjanpito, vaikka olisi päätoiminenkin. Eli luettelo tuloista ja menoista. Nämä kirjataan vuosittain veroilmoitukseen. Muuta sun ei tarvii tehdä.
Kirjanpito helpottaa sun omaa toimintaa. Verottaja saattaa tarkistaa kirjanpidon tai kysellä lisäselvityksiä, mutta ei sitä kirjanpitoa minnekään lähetetä silloinkaan, kun on päätoiminen tmi-yrittäjä.