Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiminimen kirjanpito ja tilinpäätös

Pisnismies
04.09.2018 |

Perustin puoli vuotta sitten sivuprojekteilleni toiminimen ja pohdin mitä paperihommia mun pitäisi tehdä. Liikevaihto on noin 1000 euroa vuodessa, teen hommia yksin enkä suunnittele ottavani rahaa ulos muutamaan vuoteen. Olen lukenut että kyseessä on ns. mikroyritys, jolle ei tarvitse tehdä lainkaan tilinpäätöstä. Yksinkertainen kirjanpito pitää tehdä, mutta sitä ei tarvitse lähettää minnekään.

Eli mun ei tarvitse toimittaa mitään papereita minnekään koskaan? Kuulostaa aivan liian helpolta... Luulin että Suomi on byrokraattinen maa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpito helpottaa sun omaa toimintaa. Verottaja saattaa tarkistaa kirjanpidon tai kysellä lisäselvityksiä, mutta ei sitä kirjanpitoa minnekään lähetetä silloinkaan, kun on päätoiminen tmi-yrittäjä.

Vierailija
2/3 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisnismies kirjoitti:

Perustin puoli vuotta sitten sivuprojekteilleni toiminimen ja pohdin mitä paperihommia mun pitäisi tehdä. Liikevaihto on noin 1000 euroa vuodessa, teen hommia yksin enkä suunnittele ottavani rahaa ulos muutamaan vuoteen. Olen lukenut että kyseessä on ns. mikroyritys, jolle ei tarvitse tehdä lainkaan tilinpäätöstä. Yksinkertainen kirjanpito pitää tehdä, mutta sitä ei tarvitse lähettää minnekään.

Eli mun ei tarvitse toimittaa mitään papereita minnekään koskaan? Kuulostaa aivan liian helpolta... Luulin että Suomi on byrokraattinen maa?

Ammatinharjoittajalle riittää yhdenkertainen kirjanpito, vaikka olisi päätoiminenkin. Eli luettelo tuloista ja menoista. Nämä kirjataan vuosittain veroilmoitukseen. Muuta sun ei tarvii tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi