Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoinen lapsi neuvolassa

Nappimasu
03.09.2018 |

Miten neuvolassa tarkastellaan painoindeksiä lapselta? Lapseni on kasvanut omalla käyrällään tasaisesti koko leikki-ikänsä, mutta syötin nyt hänen tietonsa laskuriin ja sen mukaan hän on nyt ja on ollut siis koko leikki-ikänsä ylipainoinen. Miksi tähän ei ole puututtu? Milloin th ottaa ylipainon puheeksi neuvolassa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullako ei ole mitään vastuuta asian suhteen?

Vierailija
2/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sysäät vastuun yhteiskunnalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ylipainoa on niin lievästi etten ollut asiaa huomannut. Aika monet vanhemmat ovat sokeita oman lapsen ylipainolle..ap

Vierailija
4/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis ap ei ole tiennyt, että lapsi on käyrien mukaan ylipainoinen? Ja ihmettelee miksi siihen ei ole puututtu?

Vai?

Vierailija
5/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa vähän ylipainoa? Ihmettelen myös, ettei ole aiemmin puututtu. Nyt ravitsemus kuntoon ja tarpeeksi liikettä.

Vierailija
6/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottaisin enempi neuvolan terkkaan virallisine kasvukäyrineen kuin johonkin netin random laskuriin. Voithan ottaa asian itse puheeksi, jos noin huolettaa. Ettei vaan nyt olis kysymys ihan normaalista "lapsenpyöreydestä", joka kuuluu asiaan ja häviää itsestään kun lapsi alkaa kasvaa pituutta?

Vierailija
7/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei siis tiennyt, että lapsi on ylipainoinen..ja nyt asia selvisi kun itse laitoin luvut laskuriin.

Lapsi on lievästi ylipainoinen. Alle kilosta puhutaan, mutta lapsilla kilokin jo paljon. Lapsi ei näytä omaan silmään ylipainoiselta vaan normaalipainoiselta. Mutta koskaan ei ole th mitään sanonut.

Vierailija
8/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ihan virallisesta ISO-BMI laskurista.

Vierailija
9/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei siis tiennyt, että lapsi on ylipainoinen..ja nyt asia selvisi kun itse laitoin luvut laskuriin.

Lapsi on lievästi ylipainoinen. Alle kilosta puhutaan, mutta lapsilla kilokin jo paljon. Lapsi ei näytä omaan silmään ylipainoiselta vaan normaalipainoiselta. Mutta koskaan ei ole th mitään sanonut.

No voihan p*rkele. Kyllä vouhotat turhasta nyt.

Vierailija
10/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hysteeristä menoa. Lapsella kohta syömishäiriö.

No voihan p*rkele. Kyllä vouhotat turhasta nyt.

Vierailija
11/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi ny p#rkele. Jos lapsella on säännölliset ruoka-ajat, lapsi liikkuu ja leikkii normaalisti ja elää muullakin kuin limulla ja pullalla, niin antakaa ny lapsen olla lapsi. Vaikka ylipaino onkin epidemia, tuo läskihysteria menee jo yli. Populaatio on normaalisti gaussin käyrän mukainen, jos lapsi ei ole mikään turso, menee se normaalin yksilön vaihtelun piiriin. Pidät vain huolen, että terveellisesti syödään jatkossakin.

Vierailija
12/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapselle ei ehkä tästä syömishäiriö puhkea koska ei luonnollisesti tiedä itse asiasta mitään..tänne kirjoittaminen ei ole yhtä kuin lapsen kanssa asiasta keskustelu.Ap

Vierailija
13/19 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten painoindeksiä ei mitata aikuisten mittareilla. Jos lapsi kasvaa tasaisesti omalla käyrällään eikä mitään ole sanottu, hän on normaali. Olet neuroottinen.

Vierailija
14/19 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän vanhempien suvuissa ylipainoisia? Entäs te itse?

Minulla oli hoikat vanhemmat (ja sisarukset). Itse olen ollut ylipainoinen kolmevuotiaasta lähtien ja aina neuvolassa/kouluterkalla sanottiin painon tasoittuvan kun kasvupyrähdys tulee. Asiasta ei siis oltu huolissaan, minä kuitenkin liikuin ja harrastin (jalkapallo, baletti) ja ruokarytmi oli ja ihan normaalia kotiruokaa söin. No ei se paino mihinkään tasoittunut. Lihoin vain suuremmaksi vuosi vuodelta, aikuisena ylipainoa oli (ja valitettavasti on edelleenkin) noin 30kg. Lapsellahan tuota kasvavaa ylipainoa on ehkä siksi hankala huomata, kun niitä isompia vaatteita saa olla pituuskasvunkin takia ostamassa vähän väliä.

No, meillä on nyt esikoinen kolmen vanha ja viime käynnillä neuvolakorttiin kirjattiin, että painoa olisi tullut "liikaa". Kysyttiin liikkuuko ja miten syö, herkutellaanko, juodaanko mehuja. Lapsihan liikkuu lähes koko hereilläoloajan ja syö 4-5 krt päivässä, ei juo mehuja ja herkutellaan vain juhlapäivinä, eli keskimäärin kerran kuussa. Neuvolan tiedoissa on merkintä, että itse olen lapsena alkanut kolmen vanhana kerryttää painoa liian reippaasti ja olettaisin saavamme ajan ravintoterapeutille jos esikoisen kanssa näyttäisi käyvän samallalailla.

Ymmärtäisin siis, ettei neuvolassa välttämättä asiaan juurikaan puututa. Riippuu täysin työntekijästä, näkeekö asiassa huolenaihetta vai riittääkö mielestänsä pelkkä seuranta ja kasvupyrähdysten odottelu.

Vierailija
15/19 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ettei ylipainoiseen lapseen kiinnitetä huomiota kun alipainoisen äiti saa jatkuvasti selitellä tilannetta.

Vierailija
16/19 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkavirhe! Kyllä terkkarin pitää huomata ylipaino, vaikkei sitä olisi kuin 50g. Ja varmuuden vuoksi on muistutettava terveellisistä ruokailutottumuksista vaikka olisi normaalipainoinen. 

Vierailija
17/19 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ettei ylipainoiseen lapseen kiinnitetä huomiota kun alipainoisen äiti saa jatkuvasti selitellä tilannetta.

Puuttuminen niin yli- kuin alipainonkin suhteen riippuu todennäköisesti paljon terkasta. Meillä ailipainoon ei puuttuttu kun lapsi kuitenkin kasvoi tasaisesti. Hyvä niin jos kaikki muuten tuntuu olevan kunnossa puuttumisella lievään yli- tai alipainoon helposti saisi aikaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
18/19 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yli 2-vuotiaiden painoindeksiä tarkastellaan juurikin mainitulla iso-bmilla. Varmastikin tärkeintä mikäli lapsi kasvaa tasaisesti vuodesta toiseen omalla käyrällä. Tällöin ei synny epäilyä siitä, että lapsi olisi yhtäkkiä alkanut herkutella rajummin tai liikkua vähemmän kuin ei myöskään sairauksista. Nopeat muutokset herättävät huolta.

Yleensä noita ruokailutottumuksia kyllä käydään keskustelun lomassa läpi. Jutellaan lapsen lempiruuista ja karkkipäivistä.

Totta on, että lapsella jo muutama kilo on ratkaiseva toisin kuin aikuisella. Laihduttamaan ei ryhdytä mutta painon nousu on syytä pysäyttää.

Vierailija
19/19 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuminen niin yli- kuin alipainonkin suhteen riippuu todennäköisesti paljon terkasta. Meillä ailipainoon ei puuttuttu kun lapsi kuitenkin kasvoi tasaisesti. Hyvä niin jos kaikki muuten tuntuu olevan kunnossa puuttumisella lievään yli- tai alipainoon helposti saisi aikaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Niin meilläkin lapsi kasvoi normaalisti alipainosta huolimatta. Silti siitä huomauteltiin koko neuvola aika ja vielä koulussa eka ja toka, kolmas luokalla kouluterkkari huomautteli. Nyt onneksi niukin naukin normaalipainoinen, niin on kouluterkkakin tyytyväinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme